A dicstelen modellek palettája pedig az Audi A1-ssel, A4-essel, A6-ossal bővült. Hamarosan A-ról B-re is juthatnak, hiszen a BMW egyik modelljére is fröccsent a sárból. Az X3-as városi terepjáró egy utcai teszten, életszerű körülmények között az európai határérték tizenegyszeresét fújta ki a csövön. Csakhogy ez a konstrukció gyengeségéből fakadt, szoftveres „rásegítést” nem találtak az autónál. Nagy meglepetést már nem is okozott, hogy délután a Skodánál is beismerték: az Octaviák, Superbek, Roomsterek, de még a Fabiák motorházteteje alatt is trükkös dízel dohog.
|
Skoda Superb a frankfurti autókiállításon: optikai tuning Kai Pfaffenbach / Reuters |
A konszern negyedik nagy forgalmú márkája, a Seat utolsóként vallott színt, mintegy félmillió korábban gyártott autója lehet sáros az ügyben. A gyanúba kevert BMW árfolyama 7 százalékot zuhant a hírre, magával rántva az ügyben vétlen Mercedest, amelynek részvénye 5,8 százalékot esett. A két cég, kiegészülve az Opellel, határozottan cáfolta érintettségét a dízel-botrányban. A VW árfolyama stagnált, a céget – amely eddig húszmilliárd eurót veszített piaci értékéből – nem püfölték tovább a befektetők.
A cég pénteki felügyelőbizottsági ülésén személyi változásokat is bejelentenek, a Bloomberg a fejlesztésért felelős igazgatók menesztését feltételezi, ők követhetik a szerdán végül önszántából távozó Martin Winterkorn VW-vezérigazgatót, akinek az utódjáról szintén döntés várható. A posztra a Porschét irányító Matthias Müller a legesélyesebb.
A laboratóriumi tesztek és a valós forgalmi viszonyok között mért károsanyag-kibocsátási értékek között hatalmas különbségek vannak – írja a német Autobild szaklap iparági vizsgálatokra hivatkozva. Egy tavaly októberben publikált, 15 új dízelautó tüzetes vizsgálata során átlagosan hétszeres különbséget mutattak ki, azaz a probléma nem volt ismeretlen a döntéshozók előtt.
|
VW-teszt Bosznia-Hercegovinában Dado Ruvic / Reuters |
Az ügyben most Brüsszel is megszólalt, az Európai Bizottság felkérte a tagállamokat, hogy nemzeti szinten végezzenek vizsgálatot a probléma feltárására.
Az európai autógyártók lobbiszervezete, az ACEA közleményében visszautasította, hogy az egész iparágat csalással vádolják meg, a botrányért szerintük egyértelműen a VW felelős.
Franciaországban már vizsgálódnak
A Franciaországban forgalmazott valamennyi márkájú gépkocsiból mintegy százon "véletlenszerű teszteléseket" végeznek el, hogy ellenőrizzék, be tartják-e a környezetvédelmi előírásokat - jelentette be csütörtökön Ségolene Royal francia környezetvédelmi miniszter. A francia piacon jelen lévő autógyártók képviselőivel tartott kerekasztal-beszélgetésen a miniszter úgy ítélte meg, hogy "a fogyasztók felé bizonyítékokkal kell szolgálni és teljes átláthatóságra van szükség".
"A krízis kivédésére bizonyítékokkal kell szolgálni a fogyasztóknak. Az autógyártók véletlenszerű tesztelést javasoltak sorshúzás alapján, első lépésként mintegy száz gépkocsin" - közölte sajtótájékoztatóján a tárcavezető. A vizsgálatokat egy független bizottság fogja elvégezni. "Ez a bizottság nagyon gyorsan fel fog állni, tagjai a tesztelő laboratóriumok képviselői, kutatók és fogyasztóvédelmi egyesületek lesznek" - tette hozzá a miniszter.
A tulajdonosok jóváhagyásával tesztelésre kiválasztott járművek között nemcsak francia márkák lesznek, hanem a Franciaországban forgalmazott valamennyi típus - jelezte Laurent Benoit, a teszteléseket végző cég, az UTAC, elnöke. (MTI)