Léghajó ihlette kamion a MOME-n
A Mercedes-Benz tizenegyedik alkalommal írt ki dizájnfeladatot a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) formatervező hallgatóinak. A téma: nagy hatótávolságú nyergesvontató koncepciótervének megalkotása, konkrétan az Actros kamion átértelmezése volt. A fő hangsúlyt az aerodinamikára és a variálható beltérre kellett fektetni azért, hogy a vezetőfülke hosszú távolságokon is kényelmes, otthonos környezetet nyújtson a mindennapi tevékenységekhez (vezetés, alvás, evés, adminisztrációs feladatok).
"gömbölyű vezetőfülkével csökkenne a légellenállás és a fogyasztás, miközben a panoráma szélvédőkkel jobb lenne a kilátás, amivel a brüsszeli testület szerint évente 300–500 ember életét lehetne megmenteni"
Igazán eredeti tanulmányok születettek. Sebestyén Marcell moduláris rendszerében a hajtás, a csatlakozási pontok, illetve az emberrel nem érintkező gépelemek a személyautó formájú alsó részben kaptak helyet. A villamos hajtású kerekek 180 fokban elfordíthatók, így szűk helyre is tolatás nélkül képes beállni a 4 méter magas és 17,5 méter hosszú járműszerelvény.
Vonatok és léghajók ihlették Anderla Andrást: a Zeppelin-tanulmány alacsony légellenállású kamionmodellel ötvözi a léghajók könnyedségét és a gyorsvasutak sebességét. A Zeppelin ráfutásos baleseteket megelőző hátsó védelmi rendszere egyben légáramlástani funkciót is kapott.
Flich Zoltán a biztonságra helyezve a hangsúlyt, olyan járművet tervezett, mely személyautóval való frontális vagy ráfutásos ütközésénél nemcsak a kamionvezetőt védi, hanem a partnervédelem jegyében a másik gépkocsit is a legkisebb mértékben roncsolja.
Életeket mentene az új dizájn
Európa útjain 6,5 millió, 3,5 tonnánál nagyobb összgördülő tömegű haszonjármű fut, a szállítási és teherautó-gyártó ágazat hatmillió embernek ad munkát a kontinensen, a legtöbb árut pedig közúton szállítják. Miközben a teherautók csak három százalékát teszik ki a forgalomban lévő összes gépjárműnek, a közlekedésből származó káros anyag 25 százalékáért és a halálos kimenetelű közúti balesetek 18 százalékáért felelősek.
Európában 2005 és 2007 között évente több mint 7000 ember vesztette emiatt életét. Az Európai Bizottság szerint a kamionok formájának megváltoztatása nemcsak környezetvédelmi, hanem közlekedésbiztonsági szempontból is fontos lenne, mert a gömbölyű vezetőfülkével csökkenne a légellenállás és a fogyasztás, miközben a panoráma szélvédőkkel jobb lenne a kilátás, amivel a brüsszeli testület szerint évente 300–500 ember életét lehetne megmenteni az európai utakon.
A jelenlegi szabályozás szerint legfeljebb 2,35 méter hosszú lehet a kamion vezetőfülkéje, ami eleve meghatározza a formát, hiszen a kocka alakzat adja a legjobb helykihasználást. Egy 2011-ben készült EU-tanulmány szerint a teherautó elejének kerekítése 12 százalékkal csökkentheti a légellenállást, amivel közel hasonló mértékű üzemanyagmegtakarítást lehet elérni. Átlagos – 100 ezer kilométeres – futásteljesítménynél ez évi ötezer euró megtakarítást is jelenthet.
XXL: a hosszabb hatékonyabb
A hatékonyságot javítanák és a tonna/kilométeres szállítási költséget csökkenthetnék az XXL méretű járműszerelvények. A jelenlegi szabvány 18 méter hosszú és 40 tonna összgördülő tömeget engedélyez. Svédországban, Norvégiában és Hollandiában már közúton is közlekedhetnek a 25,25 méteres kombinációk, melyeknek szigorú előírásokat kell teljesíteni. A német BO-Kra kreis szabvány szerint a szerelvény külső sarkán mérve a legkisebb fordulókör legfeljebb 12,5 méter sugarú lehet, miközben a jármű nem érintheti a középső 5,3 méter sugarú kört, vagyis az XXL kamionnak folyamatosan kell haladni a kijelölt 7,2 méter széles sávban.