galéria megtekintése

Fájó sebeket tép fel a zsidó szervezetek hitvitája

2 komment


M. László Ferenc

Míg a nemzetközi bonyodalmakat szülő nyíregyházi sírhelyügy megoldódni látszik, a zsidó felekezetek közti viszony továbbra is feszült. A három hitközség azon vitatkozik, hogy melyik képviseli hitelesen a hazai zsidóság hagyományait.

„Nagy a nyomás, a New York-i konzulátusunkra több panasz is érkezett" – számolt be a novemberben kipattant botrány következményeiről egy magas rangú külügyi forrás. Mint lapunk két hete megírta, két befolyásos brooklyni család szenátorok közbenjárását kérte, azt állítva, szabálytalanul adták el nagyapjuk, az Auschwitzban elpusztított Wieder Sálom rabbi sírhelyét Nyíregyházán.

A kormánynak kényelmetlen az ügy, mert a New York-i konzulátus hónapok óta tárgyal az amerikai haszid közösségekkel a zarándokturizmus fellendítéséről. Az amerikai és a magyar kormány viszonya feszült, mint forrásunk fogalmazott, legalább az amerikai zsidó szervezetek jóindulatát szeretné elnyerni az Orbán-kormány.

„Bízom a kompromisszumban"

 

– mondta lapunknak a Magyarországi Autonóm Orthodox Izraelita Hitközség (MAOIH) elnöke. Deblinger Eduard felvette a kapcsolatot az amerikai családdal, elutazott Nyíregyházára is. A Wieder família szerint a rabbi 1941-ben, felesége halálakor több sírhelyet kiváltott a maga és családja számára. Erről rendelkezésükre áll Wieder Sálom egykori titkárának nyilatkozata. A temetőt gondozó Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetségének (Mazsihisz) helyi szervezete szerint a sírhely kiváltásáról hivatalos dokumentum nincs, így a holokausztot túlélt Krausz család 1988-ban jogszerűen vásárolta meg a sírhelyet. Deblinger úgy véli, megoldás lehet, hogy a sírkövet arrébb helyezik, hogy felhúzhassák a rabbi emlékhelyét.

A vita felszínre hozta a zsidó felekezetek közti nézeteltéréseket. Az ügy azután pattant ki, hogy Oberlander Báruch rabbi állásfoglalást adott ki, kérve az ortodox temetkezési szokások tiszteletben tartását. Oberlander nem kötődik hivatalosan a Köves Slomó nevével fémjelzett Egységes Magyarországi Izraelita Hitközséghez (EMIH), de a hazai zsidó közéletben Köves támogatójának tartják. Az EMIH az 1877-ben elismert status quo ante felekezet utódjának tekinti magát, ám Nyíregyházán ebből a közösségből már 1904-ben kivált az ortodox hitközség, amelynek Wieder volt a rabbija. Az ortodoxokat manapság a MAOIH képviseli, de a temető történelmi okok miatt a Mazsihisz tulajdonában van. Viszont a Wieder család azért kereste fel Oberlandert, mert jól ismerik a rabbit, aki 1989-ig maga is az USA-ban élt.

Közben a temetőfelújítási program is csúszik. A kormány tavaly ősszel döntötte el, hogy pályázati forrást biztosít a régi izraelita temetők felújítására, erre a jövő évi költségvetésből egymilliárd forintot különítenek el. Az 1600 temetőből csaknem 1400 a Mazsihisz, a többi az önkormányzatok tulajdonában van. Gondozásukért a Mazsihisz felel, ehhez 38 milliós állami támogatást kap, ami a szervezet szerint töredéke a szükségesnek.

Arra hivatkozva, hogy a két világháború között minden hitköz­ségnek önálló temetője volt, az ortodox felekezet szeretné visszakapni a sírkertek egy részét. Viszont a Mazsihisz szerint az ortodoxoknak nincs országos szervezetük, nem tudnának megbirkózni a feladattal. Végül a Mazsihisz felajánlotta 24 temető kezelői jogát, hogy kiderüljön, képes-e a MAOIH forrásokat biztosítani a fenntartásukhoz. A MAOIH vezetői elégedetlenek, tulajdonjogot szeretnének, amihez a Mazsihisz hozzájárulása kell.

Bár a Wieder-ügy rendeződhet, a felekezetek közötti vita folytatódik. A Mazsihisz két hete közleményben hangsúlyozta, az EMIH azzal, hogy az Oroszországban szárba szökkent haszid mozgalmat hozta be a rendszerváltás után, nem tekinthető a status quo ante hitközség utódjának. A MAOIH pedig leszögezte, Oberlander nincs kapcsolatban az ortodox felekezettel. Viszont a rabbi kiváló viszonyt ápol az észak-magyarországi sírokhoz zarándoklatot szervező – így a hazai turizmusnak fontos – amerikai haszidokkal.

Történelmi háttér

A három zsidó felekezet 1868 után jött létre. Akkor ültek össze a hazai zsidóság vezetői, hogy kialakítsák az országos szervezeti formát. Ám nem tudtak megállapodni arról, hogy öltözködésben, szokásokban követni kell-e a polgárosodó többséget, így szakadt három részre a hazai zsidóság. A neológok voltak az újítók, az ortodoxok a régi hagyományokhoz való visszatérést javasolták, míg a status quo közösségek a gyűlés előtti szabályok mellett álltak ki. A holokausztot főként a fővárosi neológok élték túl, míg a vidéki ortodoxok jelentős részét elhurcolták a haláltáborokba. Sok túlélő nem tért vissza Magyarországra, kivándorolt. A Rákosi-diktatúra 1950-ben egyetlen szervezetbe kényszerítette az összes hitközséget. A rendszerváltás után ennek átszervezéséből jött létre a Mazsihisz, ezért tartozik hozzá a zsidó temetők zöme. Az új egyházi törvény 2012-ben ismét önálló egyházként ismerte el a Mazsihisz mellett az EMIH-et és a MAOIH-ot is.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.