galéria megtekintése

Újabb akadály a trolitender előtt

Az írás a Népszabadság
2014. 05. 29. számában
jelent meg.


Szalai Anna
Népszabadság

Kisebb műszaki tartalmú módosításokkal újra kiírná a trolibusztendert a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), de egyelőre nincs, aki azt jóváhagyja. Az uniós támogatások terhére történő pályázatokat ugyanis a kormány által kijelölt közreműködő szervezettel még a meghirdetés előtt minőségbiztosíttatni kell. Csakhogy a feladatot eddig ellátó KIKSZ Közlekedésfejlesztési Zrt.-t április 15-ével felszámolta a kormány. A március végén született kormányrendelet értelmében a nemzeti támogatások eddigi közreműködő szervezeteinek szerepét a Miniszterelnökség, illetve a kijelölt tárcák veszik át. A KIKSZ ügyei a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Közlekedési Operatív Programokért felelős helyettes államtitkárságához kerültek.

Itt a vége?
Itt a vége?
Kovalovszky Dániel

Az átállás megakasztotta a folyamatokat, s várhatóan nem is kis időre. A januárban felszámolt Nemzeti Fejlesztési Ügynökséget (NFÜ) felváltó meglehetősen széttagolt – minisztériumokba és a Miniszterelnökségbe szétszórt – szervezetben még hónapok múltán is akadozott a munka. (Az Európai Bizottság áprilisban arra kérte a kormányt, hogy ne küldjön addig számlákat, amíg nem kap széles körű tájékoztatást az uniós forrásokat elosztó magyar rendszerben bekövetkezett változásokra.)

 

A fővárosi trolitender egészen apró porszemcse a hazai pénzelosztó gépezetben, de a városvezetésnek igen nagy szüksége lenne a 24 trolibuszra, illetve az ehhez biztosított 3,4 milliárd forintos uniós támogatásra. A BKV ugyanis a nyolcvanas években vásárolt utoljára ennyi járművet.

– A trolitender meghiúsulása a troliközlekedés végét jelenti Budapesten – állítja Szabó István, a Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének (BTDSZ) elnöke. – A jelenlegi járműállomány legrégibb darabjai 20 évnél is öregebbek. Már nem sokáig állíthatóak balesetveszély nélkül forgalomba.

Az új trolik eredetileg 2014 végétől váltották volna le a régieket. A főváros 2011 áprilisában döntött a villamos- és trolibuszbeszerzésről. Csakhogy a KIKSZ a fejlesztési miniszter támogató levelének hiánya miatt elutasította a fővárosprojektet, és csak 2012 decemberében írta alá a támogatási szerződést.

Az uniós források felfüggesztése nem csak elméletileg jelenthet gondot: nagyon is lényeges fejlesztések kerülhetnek miatta komoly veszélybe.

A trolibusztender 2013 júniusában meghirdetett első köre sikertelenül zárult. Két cég tett ajánlatot, ráadásul mindketten formailag hibás pályázatot nyújtottak be. A pályázatban meghatározott minimumfeltételeket – elsősorban a trolibuszok elvárt teljesítményét – több szakmai kritika érte. Az új tender november végén jelent meg. Ebben az előzőhöz hasonlatosan 24 – később esetleg további 84 – jármű vásárlására kértek ajánlatokat. A 108 darab új troli becsült értéke nettó 18,6 milliárd forint. A pénz 99,3 százalékát az unió adná.

De a második trolitendert sem sikerült határidőre lezárni. A potenciális ajánlattevők kérésére kétszer is módosították a kiírást és kitolták a határidőt. A végső, február 28-i határnap előtt négy nappal azonban a tenderen el sem induló Skoda jogorvoslati kérelemmel fordult a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz (KDB), amely áprilisi határozatában megsemmisítette a BKK minden e tárgyban hozott döntését. A BKK másnap e határozat visszavonását kérte a KDB-től, de még nincs új döntés. A BKK azóta pert is indított, amelynek első tárgyalását június 11-én tartják. A BKK a döntőbizottságnak írt levelében hangsúlyozta: Budapest 3,4 milliárd forintos uniós támogatási forrást veszít el végérvényesen. Az uniós határidő ugyanis olyan szűk, hogy a tender újraindításával vagy az ügy bíróságra terelésével kicsúsznak belőle. Egy héttel később már azt bizonygatták, akkor is beleférnek a határidőbe, ha a KDB visszavonja a döntést, akkor is, ha bíróság elé kerül az ügy, illetve ha új tendert írnak ki, legfeljebb a kormány a következő költségvetési ciklus forrásainak terhére pótolja az elvesző uniós forrást. Ez történt a villamostender esetében is. Csakhogy a fővárosnak így nettó 24 millióval többet kell beletennie az újabb gyártósor beállítása miatt. A trolitender esetében ez aligha lesz elég. Az új kormány még fel se állt, a KIKSZ utódját felügyelő államtitkár kinevezése csak azután következhet. A tenderdokumentáció elbírálása hetekig tart, a lebonyolítás hónapokba telhet. Az eredményt újra megtámadhatják. Az uniós finanszírozási ciklus 2015 végén végleg lezárul. A BKK lapunknak küldött válaszában úgy fogalmazott: az új tender kiírása a bírósági döntés elhúzódása esetére biztosítaná a trolibuszok beszerzését 2015-ben.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.