galéria megtekintése

Áll a bál az ügyvédeknél, az államtitkár vágná át a gordiuszi csomót

7 komment


Lencsés Károly

Van-e egyáltalán elnöke a Budapesti Ügyvédi Kamarának? – erre a kérdésre a bíróságnak kell megadnia a választ. Az egymással huzakodó érdekcsoportok miatt még hosszú hónapokig tarthat, mire a kamaránál visszatér az élet a rendes kerékvágásba.

Vihar egy pohár vízben – legalábbis a laikus szemlélődő számára úgy tűnik, hogy a Budapesti Ügyvédi Kamaránál (BÜK) teljesen feleslegesen folyik a cirkusz. A tavaly februári tisztújító közgyűlésen indult ugyanis egy „rendszerváltó" szövetség, az Ügyvédi Összefogás Egyesület, amely teljes hatalomátvételre készült, de csúfos kudarcot vallott. Ezt követően a választás eredményét érdemben nem befolyásoló szabálysértések miatt bírósághoz fordultak, és szeptember 24-én jogerősen nyertek. Ez meglehetős zűrzavarhoz vezetett, amire a parlament az ügyvédekről szóló törvény rapid módosításával reagált, ám a szokásos rend valószínűleg csak hónapok múlva áll helyre a kamarában.

Az összefogásnak a Megújulás 12 pontja címen meghirdetett programját egyébként elég sokan támogatták volna, hiszen a tagok közül ki ne akarna például felelős és elszámoltatható kamarai vezetést, tagdíjcsökkentést vagy hatékonyabb érdekérvényesítést, de a többnyire decens ügyvédek ízléséhez képest túltolták a kampányt. Ráadásul a nyomulás mögött sokan politikai szándékot sejtettek, mert az egyesület jelöltjeinek egy része kifejezetten a Fideszhez – más forrásaink szerint meg egyenesen a Jobbikhoz – köthető ügyvéd volt.

Ebből pedig senki nem kért. Az ügyvédség éppúgy sokszínű, mint a magyar társadalom általában, arra viszont mindig ügyeltek, hogy a szakmát ideológiai törésvonalak mentén ne osszák meg. A többség viszont úgy vélte, ha az összefogás jelöltjeit választják meg, annak efféle nemkívánatos következménye is lehetett volna.

 

Így 2014 februárjában a korábbi elnöknek szavaztak bizalmat, s a testületekbe is nagyrészt a régiek kerültek be. A választáson kétségkívül történt azonban néhány szabálytalanság, például a voksok számlálásában arra fel nem hatalmazott adminisztratív dolgozók is részt vettek, a választási bizottság elnökének fia pedig jelöltként indult, s emiatt összeférhetetlenség állt fenn. Emiatt a bíróság a tisztújító választás eredményét megállapító közgyűlési határozatokat megsemmisítette, miközben az ítélet indokolásában egyetlen szóval sem állították, hogy mindennek bármilyen érdemi következménye lett volna a kamara vezetőségének összetételére nézve.

A verdiktnek viszont annál inkább, hiszen máig nem tudni, van-e a BÜK-nek elnöke, s léteznek-e a választott testületek, mert a bíróság a tekintetben nem foglalt állást. Birtokunkba került ugyanakkor az Ügyvédi Összefogás Egyesületnek az igazságügy-miniszterhez címzett levele, amelyben azt állítják: szeptember 24-e, tehát a jogerős ítélet kihirdetése óta nincs egyetlen legitim választott tisztségviselője sem a kamarának. Úgy tudjuk, az összefogás vezetője találkozni is akart a táravezetővel, s együttműködést ajánlott, de végül csak az egyik államtitkár fogadta.

Más jogértelmezés szerint az ítélet a 2014. februári választói közgyűlés határozatait semmisítette meg. Ebből pedig az következik, hogy az utolsó érvényes aktusnak a 2010-es tisztújítás eredményét kell tekinteni, mert az ügyvédi törvény kimondja: a megválasztott tisztségviselők magbízatása addig tart, amíg a következő választás eredményét ki nem hirdetik. Az utolsó érvényes ilyen határozat tehát 2010-ben született, így az akkori tisztségviselők lépnek hivatalba. A BÜK most e szerint működik, és a legutóbbi elnökségi ülésen számos érdemi határozatot is hozott.

A gordiuszi csomót az azóta igazságügyi államtitkárrá kinevezett Völner Pál által jegyzett, de ötpárti támogatást élvező, már csak a köztársasági elnök aláírására váró törvénymódosítással próbálják átvágni, amelynek alapján bármely területi kamara működésképtelensége esetén a Magyar Ügyvédi Kamara (MÜK) avatkozhat be. Így például a közfeladatok ellátására más területi kamara megfelelő testületeit jelölheti ki. A BÜK szerint ez abszurd és alkotmányellenes.

Más források viszont azt állítják, hogy a jogilag is zavaros helyzetben nincs más megoldás. Ha ugyanis az összefogás álláspontja a helyes, a budapesti kamara tökéletesen működésképtelen, hiszen tisztségviselők híján még az új választást sem tudják kiírni. Amennyiben viszont a BÜK-nek van igaza, igencsak kérdéses, mi legyen a 2014 februárja óta saját értelmezésük szerint nem is létező testületek által meghozott döntésekkel. A törvénymódosítás erre ugyancsak ad valamilyen megoldást: ezeket a Magyar Ügyvédi Kamara elnöksége – néhány kivételtől, például a fegyelmi ügyektől eltekintve – utólag érvényesítheti.

A legfontosabb kérdésre azonban még mindig nincs válasz: vannak-e érvényesen választott vezetői a BÜK-nek? Az igazságügyi tárca ennek megállapítását a bíróságra bízza, és a miniszter törvényességi felügyeleti jogkörében eljárva hamarosan keresetet nyújt be, és soron kívüli döntést kér. Ezzel a törvénymódosítás alapján megnyílik a lehetőség arra is, hogy a MÜK ideiglenes intézkedéseket tegyen, hogy ne álljon meg a budapesti kamaránál az élet.

A bíróság különben többféle döntést hozhat: elfogadhatja a BÜK álláspontját, és akkor a 2010-ben megválasztott tisztségviselőknek kell a törvényes állapotot helyreállítaniuk, illetve kijelölhet felügyelő biztost, aki összehívhatja a tisztújító közgyűlést. A végeredmény nagyjából ugyanaz lehet: a 2014-es választási folyamatot valószínűleg teljes egészében meg kell ismételni, ami akár fél évig is tarthat. Akkor pedig indulhat újra a küzdelem az egyes posztokért, de azt kevesen gondolják, hogy ebből az összefogás fog jól kijönni.

Ráadásul van újabb ügy is: százmilliós kifizetések miatt, hűtlen kezelés gyanújával indított nyomozást a rendőrség a budapesti kamaránál.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.