galéria megtekintése

Rövid öröm a BKV-nak

Az írás a Népszabadság
2014. 11. 18. számában
jelent meg.


Szalai Anna
Népszabadság

Ismét gyorssegéllyel hárítja el a kabinet a BKV fenyegető kényszerleállását. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter az ATV Szabad Szemmel című műsorában a hétvégén jelentette be: „a kormány döntést hozott arról, hogy kilencmilliárd forinttal támogatják a BKV működését, és 60 milliárd forint kezességet vállalnak a 3-as metró felújításában.”

A kabinet ezzel a legkevesebbet nyújtotta, ami elengedhetetlen volt ahhoz, hogy a főváros közlekedési rendszere ne omoljon azonnal össze. Ráadásul még ezzel a döntésével is kivárt az utolsó percig, de legalábbis a neki tetsző összetételű közgyűlés megalakulásáig.

A BKV az év eleje óta várja az idén lejáró 9,4 milliárd forint hitel kiváltásához szükséges állami kezességet, ám ezt mostanáig nem kapta meg. S már nem is fogja. Így a BKV hiába folytatta le a tárgyalásokat a bankokkal, nem tudta megkötni a refinanszírozási szerződéseket. (A lejárt idei tartozás teljes összegét egyébként ez sem fedezte volna, mivel a pénzintézetek már sokkal kevésbé lojálisak a fővárosi önkormányzathoz, mint korábban.)

M. Schmidt János / Népszabadság

 

A közlekedési cég tehát – más út nem lévén – elkezdte törleszteni az esedékessé váló részleteket. Ha nem tette volna, akkor a bankok az összes még fennálló, 61 milliárd forintos adósság

azonnali visszafizetését követelhették volna.

Így viszont a cég felélte az éves működési keretét, lévén abban a hitelszerződések meghosszabbításával számoltak.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) – megrendelőként – a BKV fennállásának történetében valószínűleg először nyár óta előre fizetett az igényelt szolgáltatásokért. Az már más kérdés, hogy ez valóban fedezi-e a megrendelt szolgáltatások költségét. A BKV mindenesetre előre megkapta a pénzt, csakhogy november végére kimerül a keret.

Reviczky Zsolt / Népszabadság

A kormány felismerve a közösségi közlekedés karácsony előtti esetleges leállásának politikai következményeit, gyorsan úgy döntött: megadja a továbbműködéshez szükséges kilencmilliárdot. A döntést – holott a helyzet év eleje óta ismert volt – olyannyira kapkodva hozták, hogy Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter még azt sem tudta megmondani, hogy értesítették-e a jó hírről Tarlós Istvánt,

vagy azt a főpolgármester a tévéből tudta meg.

Tarlós mindenesetre előre hozott karácsonyi ajándékként a 3-as metró kocsijainak felújításához szükséges állami kezességvállalásnak is örülhet. Az örömbe azonban ürömként vegyül a tény: a fővárosi önkormányzat maga kénytelen felvenni a beruházáshoz szükséges 60 milliárd forintos kölcsönt, a részleteket pedig az egyre vékonyodó büdzséből kell majd visszafizetnie.

Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

A parlamentnek benyújtott jövő évi költségvetési terv sem hoz enyhülést. Ebben ugyanis egyetlen fillér többlet sincs a fővárosi közösségi közlekedés 2015-ös működtetésére. S bár tudható, hogy a kormány saját belátása szerint különösebb hezitálás nélkül írja felül a büdzsét – így bármikor oszthat majd extra pénzt a fővárosnak, illetve a közlekedési cégnek –, ez nem oldja a bizonytalanságot és a kiszolgáltatottságot.

Különösen akkor nem, amikor jövőre újabb 52,3 milliárdos hitelcsomag jár le, amelynek első, 6,7 milliárdos részlete már márciusban esedékessé válik.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.