Sokszázas elbocsátásoktól tartanak

Jelentős elbocsátásoktól tartanak a BKV-s szakszervezetek. A dél-pesti járatok kiszervezése számításaik szerint 800 ember elbocsátását eredményezheti. Ráadásul erről nem egyeztettek az érdekképviseletekkel. De ennél is rosszabb, hogy a BKV kasszája decemberre kiürülhet. Honnan lesz akkor fizetés?

Nyolcszáz BKV-s dolgozó kerülhet utcára a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) jövő évre tervezett dél-budapesti járatkiszervezése nyomán – írja az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) Tarlós István főpolgármesternek írt levelében, amelyben az érintett buszvezetők tájékoztatását követelik a várható helyzetről.

Az érdekképviselet emellett egyeztető fórumra hívja a főpolgármestert arra a dél-pesti telephelyre, amely szerepelt az idén augusztusban értékesítésre, illetve bérletre meghirdetett buszgarázs-listán. A BKV még nem hirdetett eredményt ezen a tenderen, de Nemes Gábor EKSZ-elnök szerint aligha lenne meglepő, ha a kiszervezett járatok kiszolgálására bérbe venné a dél-pesti telephelyet a BKK-val frissen szerződött szolgáltató.

Folytatódik a járatok kiszervezése - sok százan válhatnak feleslegessé
Folytatódik a járatok kiszervezése - sok százan válhatnak feleslegessé
Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

Tavaly a Volánbusznak kiszervezett 150 busz 450 BKV-dolgozót tett feleslegessé. Így most 200 busz legalább 600 járművezetőt és 200 karbantartót érinthet. A létszámfeleslegtől tavaly a határozott idejű szerződések felmondásával, illetve a hosszabbítás elhagyásával szabadultak meg. Ez jövőre aligha lesz járható út Nemes szerint. De a jelenlegi túlfoglalkoztatásra se ad megfelelő választ, hiszen az magától is megszűnik majd a villamospótlások végén.

Nemes Gábor felháborítónak tartja, hogy a BKK 800 ember megélhetését veszélyeztető tervéről csak egy internetes hírből értesültek. A „suba alatt” tető alá hozott kiszervezés körülményeiről ugyanis semmit nem tudni. Így nem ismertek azok a feltételek sem, amelyek fejében a fővárosi közösségi közlekedés újabb nagy szeletét adja át külsős cégnek a BKK a fővárosi tömegközlekedésből.

A BKK a hét elején jelentette be, hogy 2015 májusától több ütemben 200 új, klimatizált, alacsonypadlós, korszerű környezetbarát motorral felszerelt autóbusszal bővíti a fővárosi flottát. Az új buszok összértéke megközelítőleg 19 milliárd forint. A járművek Budapest déli városrészeiben - Nagytétényben, Csepelen, Pesterzsébeten, Kőbányán, Soroksáron és Rákosmentén - állnak forgalomba a VT-Arriva Kft. üzemeltetésében.

Az új autóbusz-üzemeltetési modell részeként 2013 októberében meghirdetett tenderre a szóló autóbuszokra három, a csuklós autóbuszokra pedig két ajánlat érkezett. Mindkét eljárásban a VT-Arriva Kft. bizonyult a legolcsóbbnak. A szóló járművekre 742 Ft/km, a csuklósokra pedig 885 Ft/km szolgáltatási árral pályáztak. Összehasonlításul: a 2014 tavaszán 167 járművel indult Volánbusz Zrt. az agglomerációs vonalakon a szóló buszokat  746 Ft/km, a csuklósokat 886 Ft/km közlekedteti.

A BKK azt is közölte, hogy a céggel kötött szerződés értelmében az új szolgáltató köteles továbbfoglalkoztatási ajánlatot tenni a BKV Zrt. érintett járművezetőinek, akik az új, korszerű autóbuszoknak köszönhetően a korábbinál jobb munkakörülmények között dolgozhatnak. A fővárosi tömegközlekedésben 1999 óta szerepet játszó VT-Arriva Kft. jelenleg 230 buszt üzemeltet Budapesten. A cég 50% + 1 szavazat részarányban a magyar Videoton-csoport tulajdona, míg 49 százalékát a világszerte tömegközlekedést üzemeltető Arriva birtokolja, amelynek tulajdonosa a német államvasút, a Deutsche Bahn.

A fővárosi buszágazat járműparkjának legnagyobb részét a megújítási folyamatok ellenére is a BKV elavult Ikarus 200-as és 400-as családba tartozó, magaspadlós, erősen környezetszennyező autóbuszai teszik ki. A BKV  jelenlegi autóbusz-állományának több mint 60 százaléka selejtérett. A BKV azonban korábbi adósságai miatt nem vehet fel hitelt buszbeszerzésre, saját forrásai pedig erősen korlátozottak. Így a BKK szerint külsős cégek tőkeerejére is szükség van a buszflotta szükséges megújításához. A BKK 2018-ra a teljes budapesti buszállományt alacsonypadlós járművekre cserélné. 

Blogok
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.