galéria megtekintése

Mindennapossá válhat a reptéri tortúra

2 komment


Varga G. Gábor

Ahol szinte mindennapos a terrorveszély, rutinszerű megoldásokkal biztosítják a repterek védelmét. Délkelet-Ázsiában például minden országban a terminálépületbe lépve az utasoknak és a hozzátartozóknak minden bőröndjüket és kézitáskájukat be kell tenniük egy átvilágítóberendezésbe. Így biztosítják, hogy fegyvert, lőszert és robbanóanyagot senki se vihessen be a repülőtér területére. A bőröndökre már a belépéskor ráragasztanak egy matricát, amely igazolja, hogy azt átvilágították.

– Ezeket az intézkedéseket azért vezették be a térségben, mert gyakoriak voltak a repülőtereken elkövetett erőszakos cselekmények – magyarázta egy légi közlekedési biztonsági szakértő. – Törökországban például az emelt védelmi szint esetén még a repülőjegyet is be kell mutatni, amikor valaki be akar lépni a terminálba. Ezeket az intézkedéseket az átlag európai vagy amerikai ember tortúraként éli meg, de a tegnap történtek óta egyáltalán nem zárható ki, hogy Európában is az utazás szerves részévé váljanak.

 

A terminál mindenki számára nyitott területének a védelmével és biztonságával kapcsolatban nincs központi érvényű uniós szabályozás, azon túl, hogy ott járőrözni kell – tudtuk meg Tóth Nórától, a Nemzeti Közlekedési Hatóság védelmi tisztjétől. E területek biztonságáért a helyi hatóságok felelnek, és a biztonsági szint emelése is a helyi döntéshozók felelőssége.

Magyarországon a Repülőtéri Rendőr Igazgatóság, az Alkotmányvédelmi Hivatal és a Terrorelhárítási Központ az illetékes. A repülőterek ellenőrzött – azaz az utasbiztonsági átvilágítás utáni – területének biztonságáról viszont igen konkrétan rendelkeznek a szabályok, amelyek 2001. szeptember 11-e, illetve a folyékony robbanószerek okozta 2006-os fenyegetéseket követően jelentősen szigorodtak.

– A szabályozás azt is előírja, hogy a két területet fizikai akadállyal kell elválasztani – mondta ­Tóth Nóra, majd hozzátette: nem tartja kizártnak, hogy a terminál publikus részé­ben is legyen szúrópróbaszerű biztonsági ellenőrzés, illetve új biztonsági elemeket vezessenek be. Azonban az a megoldás, ami néhány nem európai ­uniós repülőtéren már működik (például Törökországban), vagyis hogy a légi utasok előzetes átvilágítását is elvégzik már a terminálok bejáratánál, nehezen megvalósítható. De legalábbis idő- és költségigényesen, mivel a létesítményeket nem így tervezték.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.