galéria megtekintése

Hárommilliárdért álmodtak terveket a fióknak

1 komment


Szalai Anna
NOL

Balázs Mór nevét viseli a főváros nagyszabású közlekedésfejlesztési terve, amely szerint 2030-ra ötödére csökkenne az autósforgalom Budapesten. Nagy kérdés, hogy az elképzelések mennyire vannak összhangban a kormány budapesti terveivel.

A fővárosi önkormányzat ötödére csökkentené az autósforgalmat Budapesten 2030-ra. Ezzel párhuzamosan jelentősen emelnék a kerékpáros, némileg a közösségi, illetve a gyalogos közlekedés arányát. Az átrendezésre terv is született Balázs Mór néven, amelyet a Fővárosi Közgyűlés legutóbbi ülésén el is fogadott.

A hosszú távú stratégia a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szerint jól illeszkedik az unió – ahonnan a legtöbb pénzt várhatja Budapest – közlekedéspolitikai irányelveihez, a 2014–2020 közötti pénzügyi ciklus hazai operatív programjaihoz, valamint a városfejlesztési elképzelésekhez. Csak egyvalamivel nincs összhangban: a magyar kormány, illetve a jelentős hatalmat saját kezében koncentráló Lázár János kancelláriaminiszter budapesti terveivel.

Az eddig ismertté vált kormányzati elképzelések között ugyanis Budapest fejlesztése szerepel a legkisebb hangsúllyal. A közgyűlés átalakítása, a fővárosi cégek államosítása, az összvárosi érdekek kerületi alkuba bocsátása mind-mind arra utal, hogy a kormány az elkövetkező négy évben jó esetben is csak a másodhegedűs szerepét osztja Budapestre. Így a 4-es metró kevéssé ismert hozadékaként, illetve az egyéb uniós forrásokból 2007–2013 között hárommilliárd forintból kidolgozott önkormányzati közlekedési projektek előkészítése feleslegessé válhat.

 

A BKK által felvázolt jövő mindenesetre impozáns. Ebben többek között szerepel a kisföldalatti felújítása és meghosszabbítása, az M2-es metró és a gödöllői HÉV összekötése, az M3-as vonal rekonstrukciója, az 1-es villamos meghosszabbítása, a fogaskerekű felújítása és a trolibuszhálózat fejlesztése.

A BKK tájékoztatása szerint ezek többségére elkészültek a megvalósíthatósági tanulmányok, néhány esetben tanulmánytervek és engedélyezési munkarészek is. Sőt az új uniós követelményeknek megfelelően stratégiai környezeti vizsgálatok is készültek a tervek mellé.

A terv középpontjában az átszállásmentes kötöttpályás kapcsolatok kétszeresére emelése áll, amely a különféle metró-, villamos- és HÉV-vonalak meghosszabbítása és összekötése révén valósulhatna meg.

A fő cél ugyanis az autósok átszoktatása a közösségi közlekedésre, márpedig a BKK meggyőződéssel vallja, hogy nagy vonzerő, ha utazás közben nem kell folyvást járművet váltani, megállókban ácsorogni. Különösen a külvárosból és az agglomerációból érkezőknek fontos ez, akiket a közlekedési szakemberek szerint a korszerű, a belvárost átszállás nélkül elérő, nagy kapacitású elővárosi vonalakkal lehet rábírni a váltásra.

Reviczky Zsolt / Népszabadság

A közösségi közlekedés csak jelentős beruházásokkal tehető versenyképessé. Így a BKK a Normafától a Széll Kálmán térig nyújtaná a fogaskerekű pályáját, kivezetné Káposztásmegyerig az M3-as metrót. A csepeli HÉV egyik végpontját az Erdősor utcáig tolnák ki, a másikat az Astoriáig. Ráadásul közben becsatlakozna a ráckevei HÉV is, amelynek pesterzsébeti szakasza új alagútban közlekedne.

A Rákóczi hídnál épülne meg a Danubius vasútállomás, amely összekötné az új metróvonalat, az 1-es villamost és a vasutat is. A kisföldalatti a Duna-parttól egészen a Kassai térig érne, a 3-as villamos Rákosrendezőn keresztül Angyalföldre járna. Ezenfelül új Duna-hidak, kerékpáros utak épülnének, a gyalogos aluljárókat korszerűsítenék, illetve felszíni átkelési lehetőségekkel váltanák ki.

Az új vonalakon javarészben új járművek közlekednének. A terv készítői a jelenlegi 25-ről 15 évre csökkentenék a közösségi közlekedésben használt járművek átlagéletkorát. Ha lehet, újakat vásárolnának, a még működőképes régieket pedig utasbaráttá tennék. Fontosnak tartják, hogy 2020-ra az összes busz, a villamosok fele, valamint a HÉV-ek egyharmada akadálymentesített legyen.

A kérdés, hogy mennyi valósulhat meg ebből. Mennyibe kerülne és honnan jut rá pénz? A tervben erről egy szó sem esik, sőt halvány költségbecslés sem lelhető fel.

Két évvel ezelőtt – akkor még nem Balázs Mór-tervként – azonban már bemutatták e stratégiát. Akkor a városvezetés úgy számolt, hogy a 2014–2020 közötti közlekedésfejlesztési tervek megvalósításához 800 milliárd forintra lenne szükség, amelynek döntő részét uniós forrásokból nyernék. A projekttervek éppen a támogatások elnyerése érdekében készültek.

Csakhogy a kormány – bár két éve 3 milliárdot adott az előkészítő munkára – egyelőre nem támogatja a fővárosi beruházásokat, igaz, az unió már jelezte: Budapest nem zárható ki.

A Fidesz főpolgármester-jelöltjévé választott Tarlós István egyelőre nem nyilvánított véleményt a kormány álláspontjáról.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.