galéria megtekintése

Épülő csomópont, átszabott vonalak Dél-Budán

Az írás a Népszabadság
2014. 08. 15. számában
jelent meg.


Szalai Anna
Népszabadság

Ismét újraszabják a kelenföldi buszközlekedést. A Balatoni út és a Neszmélyi út találkozásánál ugyanis rendszeressé váltak a torlódások, és reggelente 10-12 percet is késnek a 101-es és 187-es buszjáratok, pedig a nyári forgalom meg sem közelíti az őszi csúcsot.

A márciusban átadott 4-es metróra „ráhordó” buszok útvonalain egyébként már az új forgalmi rend első napjain dugók alakultak ki. A főváros közlekedésszervezésével megbízott Budapesti Közlekedési Központ (BKK) állítólag számolt is ezzel.

Az Egységes Közlekedési Szakszervezetet ez nem nyugtatta meg, és már az első napokban egyeztetést kezdeményezett az új viszonylatok miatt. A növekedő forgalom- és zajterhelés miatt aláírást gyűjtöttek az őrmezői lakótelepen élők, a Levegő Munkacsoport pedig hosszú kérdéssort küldött Tarlós István főpolgármesternek és Vitézy Dávidnak, a BKK vezérigazgatójának.

 

A BKK válasza július végére érkezett meg. A hosszúságára és a részletességére senki sem tehet panaszt. A tartalmával már nem mindenki elégedett. Súlyos kockázata miatt nem tartják jó ötletnek jelzőlámpás kereszteződés kialakítását a Budaörsi úton. Példaként a Szerencs utat említik, ahol költségtakarékosság miatt nem épült felüljáró, és azóta számos súlyos baleset jelzi, hogy rossz döntés volt.

A BKK szerint az M1–M7-es autópályák közös bevezető szakaszán, amely évtizedek óta a térség nyugati kapujaként szolgál, mindenképpen többszintes felüljáróval lehet biztonságossá tenni a forgalmat. Az új csomópont tenderdokumentációja már elkészült, a kivitelezés augusztusban kezdődne.

A BKK egyébként azzal utasítja el az őrmezőiek panaszát a megnövekedett forgalom miatt, hogy saját zajméréseik ezt nem támasztják alá, másrészt a lakótelep később épült, mint az autópályák, így aki odaköltözött, tudhatta, mi vár rá. Ezenkívül a BKK arra is felhívja a figyelmet, hogy a 4-es metró uniós pályázata tartalmazza a kelenföldi intermodális csomópont megvalósítását, ezért annak elhagyása az uniós támogatás egy részének visszafizetésével járhat.

A kelenföldi pályaudvar a levegőből - helikopterrel könnyen elérhető
A kelenföldi pályaudvar a levegőből - helikopterrel könnyen elérhető
Kurucz Árpád / Népszabadság

A BKK ott közlekedő járművei pedig egytől egyig környezetbarátok. Megnyugtatásul arról is tájékoztatja az aggódókat, hogy az új csomópont környezetében óránkénti 50 kilométeres sebességkorlátozást vezetnek be, ezenfelül vizsgálják az autóbuszsáv meghosszabbításának lehetőségét. A végállomást parkolóházakkal veszik körbe, ezzel is csökkentve a zajterhelést. Az autóbusz-pályaudvar egyébként a környezeti terepszint alatt épül meg, és zöldtetővel fedik.

A BKK azt sem hallgatja el, hogy a 4-es metrót érintő járatokon érzékelhetően csökkent a kihasználtság, de a közlekedésszervező ezt nem tekinti problémának, hiszen ezáltal kényelmesebben lehet utazni. Példaként említi a 153-as viszonylatot, amelyet még meg kell szokniuk az utasoknak. Bár most már nem így látják: a helyenként üresen közlekedő buszok szeptember elsejétől csak Újbuda-központig járnának hajnalban és késő este 153/A jelzéssel. A tanévkezdéstől módosulna a Balatoni úton közlekedő járatok – a 101-es és a 187-es – útvonala is.

A buszokat az Egér út–Péterhegyi út vonalára terelik. A BKK ezzel párhuzamosan tervbe vette a Péterhegyi út felújítását, igaz, az ütemezés szerint legfeljebb 2016-ban kerülhet rá sor. A kerületi önkormányzat kérésére szeptembertől ismét lesz közvetlen járat a kelenföldi metróállomástól a Szent Imre kórházig, de a buszok csak hétköznap közlekednek 20-30 percenként.

Az Őrmezőre tervezett új intermodális (több közlekedési ágazatot találkoztató) csomópont másfél évig tartó építése alatt az M1–M7-es közös bevezető szakasza két sávra szűkül majd. Elsőként az új közúti csomópont építése kezdődhet meg a BKK szándékai szerint augusztusban. Az autóbusz-terminál engedélyezési tervei is elkészülhetnek még ebben a hónapban, a P + R-parkolók tervezése még tart. A 4-es metró Budaörs központjáig való meghosszabbítását – bár logikusnak tűnik – nem tervezik, források híján be sem került a főváros fejlesztési terveit 2030-ig összefoglaló Balázs Mór-tervbe.

Kiakadt az EKSZ

Egyre gyakrabban merül fel a gyanú, hogy a BKK nem kellő gondossággal használja fel a közpénzeket – olvasható abban a levélben, amelyet a BKV egyik legnagyobb érdekképviselete, az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) írt Vitézy Dávidnak, a BKK vezérigazgatójának. A szakszervezet szerint teljesen összekeveredtek a közlekedésszervezői feladatok, a BKV szolgáltatói kötelezettségei és az ezzel összefüggő vállalati döntések. A dolgozókat egyre gyakrabban kötelezik teljesíthetetlen feladatokra, mint például a jegyárusítás vagy az „elsőajtózás”. Elhibázottnak tartják, hogy a BKK-nak munkavállalókat kell átvezényelnie a Volánbuszhoz több hónapra. A BKK a szolgáltatói teljesítményt sem képes egyenletesen megtervezni. A szolgáltatóváltások lebonyolítása rendezetlen, a munkavállalók egzisztenciális és munkakörülményei romlanak. A BKK válaszában visszautasítja az EKSZ levelét, amit kampánynyilatkozatnak minősít. (Sz. A. A.)

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.