galéria megtekintése

Előbb a népszavazás, majd aztán kitalálják, miből lesz pénz a metróra

6 komment


Szalai Anna

Csak a kvótanépszavazás után tárgyalja a kabinet az M3-as metró felújításának uniós támogatási kérelmét. Egyelőre az sem biztos, mennyit kérünk, nemhogy az, hogy mennyit adnak.

Októberben, a kvótanépszavazás lecsengése után tűzi ismét napirendre a kormány a metrófelújítás finanszírozásának kérdését – tájékoztatta Szalóki Flórián, Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkára a Népszabadságot. Akkor döntenek arról, hogy milyen tartalommal adják be az Európai Bizottsághoz a kérelmet, illetve akkor dől el az is, hogy milyen összegű támogatást kérnek a 3-as metró felújításához.

Az ajtók záródnak. Az M3-as metró felújítása 2019 vége előtt nem fejeződik be
Veres Viktor / Népszabadság

A kormány ugyanis Tarlós István főpolgármester információival ellentétben hivatalosan még nem kért támogatást a projektre. Nem is tehette volna, hiszen a metrófelújítás nem szerepelt az Integrált Közlekedési Operatív Programok (IKOP) listáján. A módosítási kérelmet csak az idén júliusban küldték ki, a bizottság pedig a múlt héten jelezte, hogy elfogadta az új listát. A kérelem benyújtása előtt még pontosítani kell a beruházás műszaki tartalmát. Erről az Európai Bizottság tanácsadó háttérintézményeként működő Jaspersszel egyeztetnek. Ha ott zöld utat kap a projekt, akkor valószínűleg a bizottság sem utasítja vissza, legfeljebb megnyirbálja egy kicsit.

 

Bár az unió Budapest legfontosabb projektjének tartja az M3-as metró felújítását, az aligha kaphat teljes támogatást. A járművek és az infrastruktúra felújítása együtt 207 milliárd forint. Az alagút és az állomások rekonstrukciójának becsült ára 140 milliárd, de még nem írták ki az alagút-kivitelezői tendert, így jóval több is lehet a vége. A szerelvények felújítását például 62 milliárdra taksálták, a végső ár 69 milliárd lett. A kormány döntése nyomán a kocsik felújítását kiemelték az uniós finanszírozási körből – a fővárosnak egyedül kell finanszíroznia hitelből –, emiatt vélhetőleg a vonatbiztosító és -irányító rendszer sem fedezhető uniós forrásból. Ez akár 12 milliárd forintos mínuszt is jelenthet.

Így 125 milliárdra kérhető támogatás, de mivel az unió csak a 85 százalékát fizetheti a projekteknek – 15 százalék a tagországi önrész –, így legfeljebb 106 milliárdot adhatna az EU. Ám erre semmi esély. A fejlesztési minisztérium fele-fele arányt tart a legvalószínűbbnek a finanszírozásnál, Tarlós 60 százalékos uniós támogatásban bízik. Ebből kiindulva nagyjából 63 milliárd forint uniós támogatást kaphat a metróprojekt. Orbán Viktor miniszterelnök 50 milliárdot ígért – szóban, egy négyszemközti beszélgetésen. Kormánydöntés, parlamenti felhatalmazás nincs róla. Tarlós próbált fedezetigazolást kicsikarni, de nem járt sikerrel. Arra pláne nincs válasz, hogy mi lesz, ha az unió a reméltnél kisebb arányban finanszírozná a projektet. Ráadásul az Európai Bizottság döntéséig akár másfél-két év is eltelhet.

Még bő három év

A 3-as metró felújításának 2019. december 31-éig be kell fejeződnie – jelentette ki a főpolgármester. A felújítás március elején kezdődhet, a szerelvényeket pótló száz busznak február közepéig meg kell érkeznie.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.