galéria megtekintése

Elgáncsolták a BKV-t, még három évig nem lesz kész az új M3-as metró

7 komment


Szalai Anna

A még nem is létező nemzeti buszstratégiára hivatkozva negyedszerre is elhalasztotta a döntést a Fővárosi Közgyűlés a metrópótlásról. Már Tarlós István sem hisz abban, hogy az idén elkezdődhet a rekonstrukció.

Egyelőre nem tudni, mekkora csúszást okoz az M3-as metró felújításakor szükségessé váló buszpótlás tenderének kiírása. De az már bizonyos, hogy 2019 nyarára nem fejeződhet be a metróvonal pályarekonstrukciója – ismerte el Tarlós István a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén, ahol a képviselők Kocsis Máté józsefvárosi polgármester javaslatára ismét elhalasztották a buszpótlásról szóló döntést.

Fotó: Reviczky Zsolt / Népszabadság

Az ok ezúttal is a készülő nemzeti buszstratégia volt, azaz a magyar buszok vásárlásának előnyben részesítése. Két hete is erre hivatkoztak, de azóta se zajlottak le e tárgyban érdemi egyeztetések a kormány és a városvezetés között. A főpolgármester akkor azt mondta: ami országosan évek múlva pozitív hatással bír, az Budapestnek nem biztos, hogy most jó.

 

Az eltervezett szolgáltatásvásárlás – vagyis az, hogy nem vásárolnak új buszokat – az eddig ismert számítások szerint drágább lenne, ráadásul időben is bizonytalanabb. A fővárosnak 150 darab csuklós buszt kell beállítani a metrófelújítás idején. Az új buszok vásárlására kiírt két tendert a lengyel Solaris, illetve a magyar MABI-Busz Kft. nyerte meg. A szerződéseket azonban azóta sem hagyta jóvá a közgyűlés.

Kocsis Máté elismerte, hogy ma még nincsenek magyar gyártású buszok és a hazai járműgyártás fellendítését célzó stratégia sincs még kész, ám a főváros néhány év múlva már magyar buszokkal bővítheti járműflottáját. Arra már nem tért ki, hogy akkor miből tenné ezt, ha egyszer most a beszerzésre szánt pénzből szolgáltatást vesz. A meglehetősen különös érvelést a DK-s Gy. Németh Erzsébet tovább gyengítette, amikor emlékeztetett arra, hogy az állami tulajdonú Volán járművásárlási tenderén éppen a magyar gyártókat zárták ki.

Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) lapunk által megkérdezett elnöke szerint a szolgáltatásvásárlással elgáncsolták a BKV-t, ami garázsbezárást és elbocsátásokat hozhat. Szerinte a kormány célja nem a közösségi közlekedés támogatása, hanem a saját érdekszférájában mozgó oligarchák támogatása. Ráadásul úgy véli, az M3-as metró kritikus állapota sem enged további késlekedést.

Horváth Csaba (MSZP) a külsős vállalkozók és a BKV eltérő haszonkulcsára hívta fel a figyelmet, és úgy vélte: a forráshiányos fővárosi önkormányzat aligha van abban a helyzetben, hogy a szolgáltatásvásárlással nagyvonalúan támogassa Széles Gábor érdekeltségét. A közbeszerzési bizottság szocialista elnöke, Trippon Norbert arra is rámutatott, hogy a szolgáltatásvásárlási tenderben nem érvényesíthető a magyar buszok előnyben részesítésének kormányzati célja, mivel az sértené az uniós versenyjogot.

Ezt Tarlós is elismerte, majd rátért arra: a városvezetés számára az a legfontosabb, hogy az új buszok beszerzése és a szolgáltatásvásárlás közötti árkülönbségét a kormány maradéktalanul megtérítse. Az erről szóló kormányhatározatnak július 5-ig meg kell születnie, különben Budapest mégis csak a lengyel Solaris járműveit vásárolja meg. Igaz, a legutóbbi közgyűlésen ugyanez hangzott el júniusi dátummal, és közben nem történt semmi.

Levegőt!

„Városligeti levegőt” osztottak szét befőttes üvegbe zárva a képviselőknek a Ligetvédők aktivistái, majd egy Nem kellenek monstrumok a Ligetbe! feliratú molinót húztak ki, és énekeltek is. A tiltakozás apropója a városligeti építési szabályzat újabb módosítása volt, amelynek értelmében törölték a kiskereskedelem tilalmát és a zöldtetők építésére vonatkozó előírásokat. Tarlós István nem értette, miképpen kérhetik a fideszes városatyákat arra, hogy saját politikai közösségük kiemelt beruházása ellen szavazzanak.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.