A legsanyarúbb sors azonban annak a hat művésznek jutott osztályrészül, akiknek a meghívás dacára viszont egyáltalán nem jutott szereplési lehetőség. Bondor Csilla, Gáti György, Koronczi Endre, Eperjesi Ágnes, Újszászi Tünde és Szirtes János videofilmeken kínáltak ízelítőt a munkásságukból, csakhogy a megjelenítésre kiválasztott hardver – a hipermarketek Akció! feliratú gondoláiról ismert DVD-játszó – az ünnepélyes megnyitó után hat nappal is csak egy hibaüzenettel tudta meglepni a fizető publikumot. Nincs is szexibb dekoráció, mint egy olcsó, fekete monitor vagy egy tablet, amelyen meg Hernád Géza van kikapcsolva.
A tárlat legbizarrabb traktusa azonban kétségtelenül egy roppant szűk folyosó, amelybe 20 művet – főleg fotográfiát – sajtoltak bele a rendezők. Bejárásunk idején a minden további nélkül rendelkezésre álló négyből két világítótest próbálta fénybe vonni a lapos halakra kalibrált teret, sikertelenül, még szerencse, hogy a szomszédos, leginkább lichthofnak tűnő zárványból éppen beszivárgott némi szűrt napvilág, az aktuális év- és napszaknak köszönhetően, ezért nem estünk át egymáson. Láttunk olyan fotót, amelyet hat centire helyeztek el az őt követő képtől, de olyat is, amelyet háromra, persze ez a vázolt körülmények között már majdnem mindegy is, majd kibontakoznak a művésznők és művészurak máshol, máskor, mondjuk a bütykösmacskándi kultúrban, falunapon.
Nem értjük az egészet. Nem értjük a vasföldgömböt, amelynek közepébe alkotója egészen szándékosan egy villanykörtét helyezett, de a drót dugója ki van húzva a falból, nem értjük a művekhez csatolt, nyolcpontos betűkkel szerelt cetliket, amelyeken se műfaji meghatározás, se időpont nem szerepel, ahogy mondjuk a művészt bemutató, legalább pár soros információ pláne, nem értjük a mindenfelé összevissza futó kábeleket a parkettán, a rozsdamentes acélajtót, amelynek széleiről máig sem sikerült lekaparni a félreszaladt falfestéket.
A nagy álom
Ha egy kicsit hátrébb lépünk, az a benyomásunk támad, hogy valójában az egész bazári közléspolitikát sem értjük. Talán, mert nincs is ilyen. „Szar, szappan, szalámi” – fogalmazott egy neve mellőzését kérő muzeológus (hazánkban többnyire már csak ilyenek tevékenykednek) plasztikusan, amikor arról kérdeztük, mi jut először eszébe a helyi kultúrfelhozatalról. Pedig annak idején komoly és meggyőző koncepció készült a hasznosítás lehetséges útjairól-módjairól a kormány megbízásából. Mint arról bő három éve beszámoltunk, az azóta elhunyt Zumbok Ferenc kormánybiztos a Memento Parkot és a rettentő sikeres Álmok álmodói – világraszóló magyarok című tudomány- és kultúrtörténeti kiállítást jegyző, Ybl-díjas Eleőd Ákost kérte fel a tartalom kidolgozására.
Eleőd kiindulási pontja az volt, hogy az újjáépítendő Várkert Bazár semmiképp sem lehet „csak” egy kulturális intézmény, a város száz kulturális közege mellett egy százegyedik, ahogy fogalmazott: „a revitalizált épületegyüttes elhelyezkedése és várható forgalma miatt is szellemi központi funkció betöltésére hivatott.” A Magyar Értékek Kapuja című tervben szereplő, a déli testőrpalotába álmodott Tradíció Háza Magyarország kultúrtörténeti, tudományos, földrajzi kincseit, értékeit villantotta volna fel. E verzió szerint külön tereket kapott volna a néprajz, a történelem, a földrajz, a tudomány (benne az autótervezés, a térbeli gondolkodás, a csillagászat magyar teljesítményei), a víz szerepe kultúránkban és sportteljesítményeinkben, gasztronómiánk, borászatunk és művészetünk. Az északi testőrpalotába vizionált Kortárs Kreativitás Háza az ország aktuális kulturális és tudományos eredményeit, szellemi műhelyeinek értékét hangsúlyozta volna, naprakész információkkal szolgálva. Eleőd helyet akart adni a művészeti egyetemeknek, egy dizájnlátványtárnak és -vásárnak is, mindemellett részletesen foglalkozott a projekt környezetével, „kulturális érintőpontok” hálózatát javasolva. Megfontolásra ajánlotta a pesti Belváros és a budai Várnegyed közvetlen összeköttetésének lehetőségét is.
A kis valóság
A Várkert Bazárban mindennek halvány nyoma sincs azóta se, a tervet a jelek szerint kidobták, de legalábbis elsüllyesztették. Hogy miért, arra nézve a legtöbbször hallott verzió úgy szól, hogy a Zumbok halála után képmezőbe került L. Simon Lászlónak és körének már egyáltalán nem volt szívügye a koncepció, pusztán azért, mert az nem hozzájuk kötődik, és ami azóta zajlik, azt jelzi, hogy ezzel szemben viszont nincs másik nekik. Egyben minden mégkérdezett egyetért: a történtek mögött leginkább a szakmai szempontok nem látszanak. A közönség számtalan tárlatot láthatott már a bazár kiállítótereiben, köztük a fent hivatkozott NKA-szemlével ellentében egészen jókat is (e pillantban hét attrakciót kínál a ház a publikumnak), ezek között azonban a leglazább kapcsolatot sem sikerül felfedeznie senkinek vagy ha igen, az vélhetően a véletlen műve – raktuk össze benyomásainkat és értesüléseinket.
„Ez nem az úgynevezett kulturális sokszínűség, ez egyszerűen összevisszaság. A Várkert Bazár ma olyan benyomást kelt, mint egy szabadon bérelhető rendezvényhelyszín, ahová bármi befér” – összegzett egy másik névtelen szakember. Az is több mint különös, hogy a kulturális igazgatón, Sikota Krisztinán kívül sehol egy név, egy rang, egy beosztás, nincs érzékelhető stáb, tehát nem tudni, kik, milyen megfontolás alapján döntik el, mit hoznak be a házba. Nem világos az sem, hogy az intézmény mit tekint célközönségnek. A külföldieket hiába, azokat főleg az éles különbségeink érdeklik, mint amilyen mondjuk a már hivatkozott Memento Parkba átmentett szocializmus. A budapesti vizitre érkező, kultúrszomjas honfitársainkat szintén hiába, hiszen azok meg elsősorban az erős branddel rendelkező, bejáratott, önazonos gyűjteményeket keresik. Ezek a kiállítások viszont bárhol, bármikor lehetnének az országban. Többnyire nincsenek kapcsolatban önnön közegükkel, de maga a Bazár sincs nexusban a szűkebb környék más múzeumaival (a még létező Budapesti Történeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria, valamint az Orvostörténeti Múzeum) sem. Pedig egy klassz kis múzeumi negyed része lehetne.
Izgalmas kérdések
Némi reményt azonban látnak csillogni a kétes távolban a szakemberek. A Kogarttal tavaly megkötött szerződésnek köszönhetően talán mégis felbukkan a Bazárban valamiféle egységes gondolkodás, ne adj’ isten koncepció, felerősödhetnek a szakmai kapcsolatok és talán lesz egy nevesíthető stáb is – mondják.
|
Fotó: Földi Imre / Népszabadság |
Az együttműködés célja, hogy „olyan változatos és a magyar művészettörténet izgalmas kérdéseire, újdonságaira vagy be nem mutatott szegmenseire fókuszáló kiállításokat rendezzenek, amelyek bizonyos értelemben hiánypótlóak, tudományos szempontból hozzájárulnak a magyar művészet jobb feltárásához és megismeréséhez.”
Korlátozott terület
Az NKA-kiállításra vonatkozó keserű megállapításainkat a Várgondnokság illetékeseivel is megosztottuk. Levelükben egyebek mellett tudatták: szubjektív benyomásainkra nem kívánnnak reagálni, tekintve, hogy a kiállításhoz csupán a teret biztosították, illetve a belépők fejében a megnyitó utáni üzemeltetést vállalták. Nem mellesleg, az idei tárlattal kapcsolatos kérésnek csak nagy nehézségek árán – elsősorban szabad időpontot volt nehéz találni – és csak korlátozott területen tudtak eleget tenni. „A menet közben felmerülő hibákat a kiállítás kivitelezője igyekszik a lehető leggyorsabban kijavítani, és a látogatóknak a lehető legjobb élményt nyújtani” – ígérték.