galéria megtekintése

A Miniszterelnökség a hordókat elvitte, a méreg ott maradt

1 komment


Hargitai Miklós

Várhatóan veszélyeshulladék-égetőkbe kerülnek az Illatos úti vegyiüzem területéről elszállított vegyszerek, ez azonban korántsem oldja meg a súlyos környezeti problémát: az egykori gyárterület talaja és a talajvíz továbbra is szennyezett, az ártalmatlanításra egyelőre nincsenek tervek.

Szerdán jelentette be Tarnai Richárd Pest megyei kormánymegbízott, hogy a kormány az összes veszélyes hulladékot elszállíttatta a Budapesti Vegyiművek Zrt. Illatos úti telephelyéről, és alig 24 óra alatt nyilvánvalóvá vált, hogy az állami tisztviselő legalábbis csúsztat.

A Greenpeace reakciója ugyanis egyértelművé tette, hogy

kizárólag a felszínen, hordókban tárolt vegyszereket vitték el,


a talajszint alatt lévő (elásott vagy a szétmállott göngyölegekből beszivárgott) mérgekhez egyelőre nem nyúlt senki. Tarnai szerint a IX. kerületi helyszínről összesen 2493 tonna veszélyes hulladékot szállítottak el, és az anyagmennyiség nagyobbik felét – 1870 tonnát – már meg is semmisítették, a maradék megsemmisítése nyárig befejeződik.

 
Fotó: Koncz György / Népszabadság

A Népszabadság kérdésére a környezetvédelmi ügyekben illetékes agrártárca nem tudta megmondani, hogy pontosan hová került a hulladék; tájékoztatásuk szerint a műveletet teljes egészében a Miniszterelnökség felügyelte (ez a kormányzati feladatleosztás és felelősségi körök alapján nem feltétlenül jogszerű, abból a szempontból viszont logikus, hogy a területi környezetvédelmi hatóságok újabban a kormányhivatalokba integrálva működnek, a megyei kormányhivatalok irányítása pedig a miniszterelnökséghez tartozik). A szintén megkeresett Lázár-minisztériumtól

azt a szűkszavú tájékoztatást kaptuk, hogy a dorogi, a győri és a tiszaújvárosi égetőkbe szállították az Illatos úti, egyelőre ismeretlen összetételű vegyszermaradványokat.

A kormánymegbízott tájékoztatása szerint az ártalmatlanítási feladat elvégzése nettó 1 milliárd 661 millió forintba került – az összeget az állam megelőlegezte a felszámolási eljárás lezárásáig (azt azonban nem tette hozzá, hogy minimális az esélye az elköltött közpénz visszaszerzésére). Tarnai azt is megjegyezte: „hosszú évtizedek óta mindenki tudta, hogy mi a helyzet" a telephelyen – ehhez képest Bácskai János, a kerület fideszes polgármestere még tavaly októberben is azt hangoztatta, hogy nincs vészhelyzet az Illatos úton, és a kormány is csak az ellenzék és a média nyomására látott hozzá a takarításhoz.

Fotó: H. Szabó Sándor / ORFK

A kormánymegbízott úgy fogalmazott, hogy most a tényfeltárás időszaka, a környezetbe kijutott szennyeződés felmérése következik, ennek azonban lapunk információi szerint sem konkrét határideje, sem menetrendje, sem költségvetési fedezete nincs.

Tarnai szerint a mérések azt mutatták, hogy egészségkárosító hatás nincs a környezetben, azt viszont nem részletezte, hogy milyen mérésekre gondol – korábban a Greenpeace által megrendelt vizsgálatok többek között DDT-t mutattak ki a telephelyhez közeli lakóövezetekben. A Greenpeace közleményben reagált a kormánymegbízott által elmondottakra.

Fotó: Koncz György / Népszabadság

A nemzetközi zöldszervezet úgy látja, hogy az akut vészhelyzet elhárult, ám a valóban jelentős feladat, azaz a súlyosan szennyezett terület megtisztítása azonban még hátravan, és sürgősen neki kellene látni. A Greenpeace becslése szerint a végső számla meghaladhatja majd a 10 milliárd forintot.

„Az elmúlt évek tapasztalatai alapján jogosan aggódhatunk, hogy ezt a hatalmas költséget végül az adófizetőknek kell majd állniuk"

– írják.

Lehetetlen a céggel megfizettetni a kárt

Továbbra sincs érvényben Magyarországon olyan jogszabály, amely garantálná a „szennyező fizet" elvének érvényesítését hasonló esetekben – a kötelező környezeti felelősségbiztosítás bevezetését célzó módosító javaslatokat az utóbbi években a kormánytöbbség sorozatosan leszavazta. Ezzel kapcsolatban Jávor Benedek, a PM EP-képviselője a magyar és az uniós hatóságokat is kérdőre vonta – az Európai Bizottságtól érkezett válaszból az derül ki, hogy a veszélyes anyagokkal kapcsolatos balesetek megelőzéséről szóló Seveso-irányelv tartalmaz egy jelentős joghézagot: ha nincs működő cég a szennyezés mögött, akkor a kárfelelősséget gyakorlatilag lehetetlen érvényesíteni. Úgy tudjuk, az Illatos úti esetre hivatkozva a képviselő az uniós és a hazai szabályozás módosítását is kezdeményezni fogja.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.