Mikulás-várás budapesti fürdőkben

Aki gyakori vendég a téli Széchenyiben, az december első hétvégéjén a megszokott fürdőköntöst és papucsot akár tánchoz szabott bikinire is cserélheti.

Felfedezésre vár a váci vár

A Duna-parti sétányon járva csodálkozhatunk rá Vác egyik nevezetességére, a romjaiban is lenyűgöző várra.

Kittenberger-múzeum Nagymaroson

Ki a vadász? címmel Kittenberger Kálmánnak, a hányatott sorsú, kitűnő vadásznak, Afrika-kutatónak az Ipoly Erdő Zrt.

Komp helyett - kétéltű látványosság

Igazi vízibusz, mert úgy néz ki, mint egy busz, de úszni is tud.

Bioboltok, piacok és parkok Budapest Zöld Térképén

Elkészült a főváros "zöld helyeit" összegyűjtő internetes térkép. A Tudatos Vásárlók Egyesülete a Habitat Világnaphoz kapcsolódva adta át a több ezer adatot tartalmazó interaktív térképet.

Séta Soroksár zöld kertjében

Ha valaki ebben a hatvanhektáros soroksári botanikus kertben sétálgat, egyúttal a világot is bejárja. Észak-Amerikából egy árnyas ösvényen átsétálhatunk akár Kelet-Ázsiába.

A Soroksári Botanikus Kert az úgynevezett iskolakertek közé tartozik: elsősorban a szakmai oktatás, a kutatás, a nemzetközi szaporítóanyag-cserék lebonyolítása a feladata. A képzetlen látogatóval pedig azt szeretné megértetni, amit már Jávorka Sándor botanikus megfogalmazott: a műveltebb európai népek általános műveltségéhez hozzátartozik legalább hazájuk néhány száz, legjellegzetesebb növényének név szerint való ismerete. Önbizalmunk e tekintetben nem is szenved csorbát, egészen addig, amíg el nem érünk egy csatorna partjáig, ahol a Kárpátok növényei közt fel nem fedezzük az óriás levelű tököt. Amiről egy perc alatt kiderül, nem tök, hanem közönséges acsalapu.

Már megcsodálhattuk a főbejárattól jobbra a mátrai ősjuhart, a Dabasról származó bibircses nyírt, az ezüstös homoktövist és a cserszömörcéket. Balfelé átjutottunk Észak-Amerikába, láttunk vörös tölgyeket és nyárfákra futó parti szőlőt, s a sajmeggyet, amely ha virágzik, óriási menyasszonyi csokorhoz hasonlít.

Mintegy véletlenül leltünk rá a vadrózsafajok élőgyűjteményére, ahol kiderült: valamenynyi itt telepített növényt eredeti termőhelyéről hozott sarjból nevelték. A parlagi rózsák mögül, a magas törzsűek felől zöld alma illatát kellett volna hoznia a szélnek, mi azonban jobbra fordultunk, hogy a borfát megpillanthassuk.

Lehetetlenség lenne felsorolni, mi minden fedezhető fel pár órás bandukolással a kertben, ahol a növényföldrajzi egységekbe telepített növények segítségével Kelet-Ázsiából átsétálhatunk Közép-Ázsiába, majd a mediterrán vidékre, netán a Kaukázusba vagy a magyar homokpusztákra. Utóbbi dombjáról lejőve egy tó partjára érünk, ahol a hamvas fűz szebb, mint akármely angolkert nyírott különlegessége.