Váratlannak tűnő telítődést jelez az okostelefonok piaca. Megtorpanni látszik az évek óta tartó fellendülés. Úgy tűnik, aki akart, annak már van ilyen kütyüje, és nem csak a leggazdagabb országokban. A nagy gyártók lépéskényszerbe kerülhetnek.
A legnagyobb okostelefon-gyártó a múlt héten jelentős profitnövekedésről számolt be az előző év utolsó negyedévéhez képest. A Samsung első negyedévi fellendülése 2013 második negyedéve óta a legjobb ilyen adat, ám a legújabb sztármodellnek, a valamivel idő előtt piacra dobott Galaxy S7-nek tanúsított eredmény ettől függetlenül több elemző szerint kérdéseket vet fel az okostelefonok további szárnyalásával kapcsolatban. A Wall Street Journal egyenesen arról ír, elképzelhető, hogy az évtizedes fellendülésnek kicsengettek.
A többi nagy rivális háza táján ugyanis már korántsem ilyen jók az eredmények. A koreai rivális, az LG egymás után a harmadik negyedévet zárta veszteséggel, de még a világ legjövedelmezőbb okostelefon-gyártója, az Apple is az eladások 16 százalékos visszaesését jelentette az egy évvel ezelőtti helyzethez képest, és az iPhone-ok értékesítésének lassulása miatt 13 éve az első bevételcsökkenést szenvedte el.
Az LG év elején legújabb zászlóshajójától, a G5-ös modelltől remélte, hogy javíthat piaci pozícióján, ám a Strategy Analitycs nevű elemzőcég legújabb jelentése váratlan zuhanást mutat az okostelefonok globális eladásában. Az első negyedéves adatok 335 millió újonnan értékesített mobilról szólnak, ami három százalékkal marad el az egy évvel korábbitól. Egy másik cég, az IDC ugyan növekedést jelzett, de ez a statisztikai hibahatár alatti 0,2 százalék volt, ami évek óta a legalacsonyabb.
Telítődne a piac? A fejlett nyugati országokban biztosan, míg a feltörekvő gazdaságokban – mint Indiában, Indonéziában és Dél-Amerikában – az élesedő verseny hatására a gyengébb szereplők kiszorulnak a piacról, és a maradókra még nagyobb nyomás hárul.