galéria megtekintése

Az Apple és a Facebook harca fogja meghatározni a jövőt

0 komment

NOL

Az Apple iOS 9 apropóján a Guardian többek között annak is utánanézett, hogyan fog kinézni a tartalomszolgáltatás jövője, és az új internetes tartalomszolgáltatók és a hagyományos sajtó hogy fér meg egymással. Az eredmény meglepő lett.

A Facebookhoz és az Apple-höz hasonló feltörekvő vállalatoknak stabil felhasználói bázisukkal vonzzák az olyan jónevű nemzetközi sajtószereplőket is, mint a New York Times vagy a Guardian, több millió új olvasót - elsősorban a fiatalokat - ígérve a kiadóknak. Az Apple News eddig több, mint 50 kiadóval szerződött le az Egyesült Államokban, ami öt évvel ezelőtt még elképzelhetetlen lett volna. 

Hatalmas változatos adatállomány
Hatalmas változatos adatállomány
Dado Ruvic / Reuters

Az Apple és a Facebook hatalmas és igen változatos adatállománnyal rendelkezik, ami lehetővé teszi számukra, hogy olyan oldalakat hozzanak létre, amik a saját kis birodalmukon belül tartják felhasználóikat. Ezen  gyakorlaton szeretnének rést ütni, vagy legalább részesedni belőle a hagyományosabb sajtótermékek.

 

A két cég között is mutatkoznak azonban eltérések, ez pedig még kemény harchoz vezethet közöttük a jövőben. A Facebookhoz viszonylag könnyű csatlakozni, az Apple iOS esetén ez egy kicsit bonyolultabb. Utóbbinál problémát jelent az alkalmazásokra épülő szisztéma is. Hiába a viszonylag sok lehetséges felhasználók, ha az átlag Apple-tulajdonos alig néhány appot használ ténylegesen. Ezzel szemben a Facebook és a Snapchat látogatói elkötelezettek, többször visszatérnek az oldalra, ahol aztán sok időt töltenek. Előbbi az elmúlt hónapokban átvette a Google helyét, mint a legfontosabb tartalomforrás.

A kiadók jobban megismerhetik a olvasóközönségüket
A kiadók jobban megismerhetik a olvasóközönségüket
Damir Sagolj / Reuters

A közösségi oldalak személyessége, egyedi jellege pedig megvalósította azt, amivel a kiadók régóta próbálkoznak, lehetővé teszi a személyre szabott tartalomszolgáltatást. Segítségükkel a kiadók jobban megismerhetik a olvasóközönségüket, így célzott ajánlatokkal állhatnak elő. A modell sikerességét a Spotify és a Netflix bizonyította a szórakoztatóiparban. Azonban ez a módszer sem garantálja a sikert. A Google hasonló próbálkozása, a Google Reader 2013-ban szűnt meg.

A kattintásvadászat közben a hagyományos sajtó hajlamos mindent a tartalomgenerálásnak alávetni, megfeledkezni az egyik legegyedibb tulajdonságáról, a minőségi anyagok készítéséről. A tartalomgyártás területén szinte törvényszerűen alulmaradnak, hisz olyan szereplőkkel kell versenyezniük, mint a BuzzFeed, amely sokkal nagyobb tapasztalattal rendelkezik ebben.

Az online  tartalomgyártásban nehez a Buzzfeeddel versenyezni, de a minőségi, hosszabb terjedelmű újságírásra is szükség van
Az online tartalomgyártásban nehez a Buzzfeeddel versenyezni, de a minőségi, hosszabb terjedelmű újságírásra is szükség van
Brendan McDermid / Reuters

A számok azt mutatják, hogy a szakmai közönséget megcélzó kiadók jobban teljesítenek. A Financial Times például 2014-ben 21 százalékkal növelte előfizetőinek arányát és ezzel a bevételeit is. A neves gazdasági lap híreit azért olvassák, mert azok fontos információt hordoznak az olvasó számukra, nem pedig azért mert a neten barangolóva beléjük botlott. Ez pedig hűséges és elkötelezett közönséget teremt a lapnak.

A fentiek alapján a Guardian szerint a minőségi, hosszabb terjedelmű újságírásra is szükség van az új internetes közegben is. Cserébe a kiadóknak lehetőségük nyílik, hogy a közösségi oldalakat felhasználják a gyorsabb és hatékonyabb tartalomszolgáltatásra.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.