Repülő csészealj Hawaii felett
Nem földönkívülieket láttak a Csendes-óceán felett, hanem az amerikai űrhivatal (NASA) előre eltervezett akciójára kerül sor holnap a szigetcsoport közelében.
Egy hatalmas légballonnal 37 kilométeres magasságba emelik a három tonnás, harminc méter átmérőjű eszközt, majd egy rakétával 55 km-re viszik fel, ahonnan szabadesésben zuhan a föld felé. A kísérlet célja a jövőbeni marsi utazások landolásának a modellezése.
Nem ez az első ilyen jellegű kísérlet és nem is az utolsó. Először tavaly júniusban tesztelte élesben a NASA azt a fura alakú űreszközt, amely a jövő Mars-expedícióiban kaphat fontos szerepet. Az LDSD (Low Density Supersonic Decelerator) nevű projekt keretében az amerikai űrhivatal szakemberei olyan új technológián dolgoznak, amellyel biztosíthatják a leendő marsi küldetések biztonságosan landolását.
A földinél nagyjából százszor ritkább marsi légkörben ugyanis sokkal bonyolultabb úgy lefékezni egy jó pár tonnás terhet, hogy az egy darabban érje el a Mars felszínét. Meg kell találni, hogy miként lehet az eddig a Marsra küldött szállítmányoknál nehezebb terhet a vörös bolygóra juttatni. Ez egyik megoldás az, ha irdatlan mennyiségű üzemanyagot tárolnak a fékezőrakétákhoz. A másik: különleges leszállóegységek és ejtőernyők fejlesztése.
Nem ez az első ilyen jellegű kísérlet és nem is az utolsó. Először tavaly júniusban tesztelte élesben a NASA azt a fura alakú űreszközt, amely a jövő Mars-expedícióiban kaphat fontos szerepet. Az LDSD (Low Density Supersonic Decelerator) nevű projekt keretében az amerikai űrhivatal szakemberei olyan új technológián dolgoznak, amellyel biztosíthatják a leendő marsi küldetések biztonságosan landolását.
A földinél nagyjából százszor ritkább marsi légkörben ugyanis sokkal bonyolultabb úgy lefékezni egy jó pár tonnás terhet, hogy az egy darabban érje el a Mars felszínét. Meg kell találni, hogy miként lehet az eddig a Marsra küldött szállítmányoknál nehezebb terhet a vörös bolygóra juttatni. Ez egyik megoldás az, ha irdatlan mennyiségű üzemanyagot tárolnak a fékezőrakétákhoz. A másik: különleges leszállóegységek és ejtőernyők fejlesztése.
Ahogy tavaly, úgy most is a kísérleti eszközt héliummal töltött ballonnal bocsátják fel. Miután a ballon és a mintadarab 37 kilométeres magasságba emelkedik, az űreszköz leválik a léggömbről, majd a rakétahajtómű 55 km-es magasságig emeli azt. A hajtóművek kikapcsolása után a csészealj szabadesésbe kezd – sebessége elérheti a hangsebesség 2,5-szeresét –, majd a Csendes óceánba csapódik.
Ha minden a tervek szerint alakul, akkor az indulástól a becsapódásig 2 óra 15 perc telik el. A következő kísérletet 2016-ban tervezik.