galéria megtekintése

Repülő csészealj Hawaii felett

1 komment


Ötvös Zoltán

Nem földönkívülieket láttak a Csendes-óceán felett, hanem az amerikai űrhivatal (NASA) előre eltervezett akciójára kerül sor holnap a szigetcsoport közelében.

Egy hatalmas légballonnal 37 kilométeres magasságba emelik a három tonnás, harminc méter átmérőjű eszközt, majd egy rakétával 55 km-re viszik fel, ahonnan szabadesésben zuhan a föld felé. A kísérlet célja a jövőbeni marsi utazások landolásának a modellezése.

Forrás: NASA
Nem ez az első ilyen jellegű kísérlet és nem is az utolsó. Először tavaly júniusban tesztelte élesben a NASA azt a fura alakú űreszközt, amely a jövő Mars-expedícióiban kaphat fontos szerepet. Az LDSD (Low Density Supersonic Decelerator) nevű projekt keretében az amerikai űrhivatal szakemberei olyan új technológián dolgoznak, amellyel biztosíthatják a leendő marsi küldetések biztonságosan landolását.

A földinél nagyjából százszor ritkább marsi légkörben ugyanis sokkal bonyolultabb úgy lefékezni egy jó pár tonnás terhet, hogy az egy darabban érje el a Mars felszínét. Meg kell találni, hogy miként lehet az eddig a Marsra küldött szállítmányoknál nehezebb terhet a vörös bolygóra juttatni. Ez egyik megoldás az, ha irdatlan mennyiségű üzemanyagot tárolnak a fékezőrakétákhoz. A másik: különleges leszállóegységek és ejtőernyők fejlesztése.

Forrás: NASA
 

Nem ez az első ilyen jellegű kísérlet és nem is az utolsó. Először tavaly júniusban tesztelte élesben a NASA azt a fura alakú űreszközt, amely a jövő Mars-expedícióiban kaphat fontos szerepet. Az LDSD (Low Density Supersonic Decelerator) nevű projekt keretében az amerikai űrhivatal szakemberei olyan új technológián dolgoznak, amellyel biztosíthatják a leendő marsi küldetések biztonságosan landolását.


A földinél nagyjából százszor ritkább marsi légkörben ugyanis sokkal bonyolultabb úgy lefékezni egy jó pár tonnás terhet, hogy az egy darabban érje el a Mars felszínét. Meg kell találni, hogy miként lehet az eddig a Marsra küldött szállítmányoknál nehezebb terhet a vörös bolygóra juttatni. Ez egyik megoldás az, ha irdatlan mennyiségű üzemanyagot tárolnak a fékezőrakétákhoz. A másik: különleges leszállóegységek és ejtőernyők fejlesztése.

Ahogy tavaly, úgy most is a  kísérleti eszközt héliummal töltött ballonnal bocsátják fel. Miután a ballon és a mintadarab 37 kilométeres magasságba emelkedik, az űreszköz leválik a léggömbről, majd a rakétahajtómű 55 km-es magasságig emeli azt. A hajtóművek kikapcsolása után a csészealj szabadesésbe kezd – sebessége elérheti a hangsebesség 2,5-szeresét –, majd a Csendes óceánba csapódik.

Ha minden a tervek szerint alakul, akkor az indulástól a becsapódásig 2 óra 15 perc telik el. A következő kísérletet 2016-ban tervezik.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.