galéria megtekintése

Pilótával negyedórán át bírja a repülő bringa

Az írás a Népszabadság
2015. 09. 28. számában
jelent meg.


Ötvös Zoltán
Népszabadság

Még mindig csak egy prototípus létezik a miskolci drónbicikliből, melyről műszaki részletek nélkül röviden már júniusban beszámoltunk. Most Budapesten is közszemlére tették a Kutatók Éjszakáján.

Az elektromos drónbiciklit Flikenak keresztelték el – nevét a fly (repülés) és a bike (bicikli) szavakból állították össze. Jelenlegi formájában emberrel a nyeregben negyedórás repülésre alkalmas, távirányítással 25 percen át maradhat a levegőben. A terv, hogy egy órán keresztül vigyen utast. A szerkezet már mostani állapotában is jóval túl van az egyszerű felemelkedésen és leereszkedésen.

Előre és hátra, jobbra és balra mozog, de ha olyan parancsot kap, akkor a tengelye körül forog. Elméleti sebessége óránként száz kilométer, ám napjainkban ennél lassabban manővereznek vele. A fejlesztők egyébként is korlátozni akarják a sebességét, mert ha ebből egyszer polgári alkalmazású termék lesz, és nem hivatásos pilóta vezeti, érdekes dolgokat vihet véghez.

Fejre állni ugyan nem engedi az elektronika, de ha a „légbiciklis” nem vesz észre időben egy légvezetéket, a százzal repülő drónbicikli simán nekimehet. A hazai drónbicikli tavaly decemberben szállt fel először, idén márciusban már emberrel a fedélzetén emelkedett a magasba a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft. munkatársainak alkotása. A koncepcióban hamar meglátták a piaci lehetőséget a fejlesztők, gyorsan befektetőt – magyart – is találtak a továbbfejlesztésre.

 
Vígh Viktor fejlesztőmérnök a Flike prototípusának „nyergében”
Vígh Viktor fejlesztőmérnök a Flike prototípusának „nyergében”
Vajda János / MTI

A Bay Zoltántól a Byegravity nevű cég viszi tovább a munkát. „Ennél korábban nem születhetett volna meg a Flike, mert az elmúlt egy-két évben ért el olyan teljesítményt a három kar végére szerelt hat darab BLDC-motor (speciális egyenáramú motorról van szó), ami kis tömegének köszönhetően elbírta az alumíniumvázát, az akkumulátorokat és az embert is” – állítja Kerülő Balázs, a Byegravity repülőmérnök vezetője, aki a Bay Zoltán Kft.-től „repült át”.

Az eszköz lelke a gyorsan és pontosan szabályozható fordulatszámú hat motor. A magyar fejlesztésű vezérlésen múlik minden, hiszen a levegőben kizárólag a hat propeller sebességének változtatásával – ezt két joystickal szabályozhatjuk – határozhatjuk meg, hogy merre forduljon, illetve milyen sebességgel haladjon a szerkezet. A fedélzeti hibatűrő számítógép ismeri fel, ha valami elromlik és mindent megtesz, hogy az eszköz ne essen le.

Ugyancsak a számítógép dönti el, hogy az adott pillanatban a hat propeller milyen fordulatszámon működjön – az egyenként vezérelhető motorokkal szabályozhatják a Flike mozgását. Adhatok olyan parancsot, hogy nekimenjen a földnek? – kérdésünkre Kerülő Balázs válasza: igen. Ezért nem vezethetik a gépet gyakorlatlanok. A cél az emberes drónbiciklizés, de alkalmazhatják olyan különleges helyzetekben is, mint teherhordás veszélyes helyekre, vagy hegyimentés – erre is alkalmas az akár ezer méterre felemelkedő Flike.

A drónbicikli 110 kilós, erre jön az 50 kg akkumulátor. A terv az, hogy akár 100 kilós ember is vezethesse a gépet, de a drónbicikli össztömege a tervek szerint nem haladhatja meg a 360 kilót. Ha elkészül, 120 ezer eurónál kezdődik az ára. A termékközeli prototípusról jövő januárban ránthatják le a leplet. Lesz pilóta és utas változatú megoldás és olyan is, amit kifejezetten a luxusjachtokon való leszállásra tesznek alkalmassá.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.