galéria megtekintése

Forradalmasítják a helikoptergyártást

Az írás a Népszabadság
2015. 07. 02. számában
jelent meg.


Varga G. Gábor
Népszabadság

Miközben a repülőgépipar túl van azon az évtizedes időszakon, amikor az új generációs modellek megszülettek, a helikoptergyártás még a technológiai megújulás küszöbén jár. A repülőkből már ismert megoldásokat építik a forgószárnyasokba, amelyek a civil közlekedésben is nagyobb szerepet kapnak.

Új generációs, nagy hatótávolságú helikopter tervezését jelentette be a Le Bourget-i légi szalonon az Airbus Helicopters. Az X6 kódnéven ismert légi jármű a következő évtizedben állhat szolgálatba, és válthatja le a gyártó Super Puma nevű modelljét, amelynek fejlesztése több évtizede kezdődött meg.

Guillaume Faury, az európai gyártó elnök-vezérigazgatója ennek kapcsán arról beszélt, hogy ma már a helikopterekkel szemben is elvárás a környezetbarát, csendes működés, a gazdaságos üzemeltetés és a technológiai megújulás – a nagy légitársaságok ezekkel sarkallják fejlesztésekre a repülőgépgyártókat.

Mivel a helikopterek fő felhasználói az állami szervek, a gazdagok és a gazdag cégek voltak,mindez lassabban szivárgott át a helikopterbizniszbe, de az új fejlesztések a gazdaságosságról, továbbá – ami még inkább fontos –a hatékonyság és a teljesítmény további növeléséről szólnak. Nagyobb felszállósúly az egyes kategóriákban, nagyobb hatótávolság (tankolás nélkül megtehető táv) és rugalmasabb üzemelés – ezek a fejlesztések fő irányai.

 
A H106-os az első teljesen kompozitból készült helikopter
A H160-as az első teljesen kompozitból készült helikopter
Pascal Rossignol / Reuters

Sokatmondó, hogy a már említett Airbus Helicopters modellből először a polgári és kereskedelmi felhasználásra szánt verzió készül el, ezt követi a hosszabb tervezési idővel megjelenő harcászati felhasználásra alkalmas verzió. Guillaume Faury szerint a városon belüli és az egymáshoz közeli városok közötti személyszállításban is fontosabb szerepük lesz a helikoptereknek a jövőben, különösen ha sikerül tovább javítani a gazdaságosságon.

Ez persze nem azt jelenti, hogy a helikopteres utazás hamarosan mindenkié lesz, de azt például igen, hogy üzleti utasok meg tudják majd fizetni. A piac különösen Ázsiára, valamint Kínára figyel, hiszen az ázsiai légterekben hamarosan lehetővé válik, hogy ne állami legyen a forgószárnyasokkal való repülés. Ez pedig azt jelenti, hogy a gyártók számára Ázsia a lazítások pillanatától óriási piacot jelent: rossz a földi infrastruktúra, pörög a gazdaság, és az ázsiaiak mindent megadnak a luxusért.

A Sikorsky, az Agusta Westland és az Airbus Helicopters is gőzerővel dolgozik a fejlesztéseken, az egyik leglátványosabb, egyszersmind már repülő fejlesztése az Airbus H160 modellje, amely éppen csak túl van a szűzfelszállásán, azaz azon a 45 percen, amelyet a felszállóhely közvetlen közelében, a levegőben töltött. Az első teljesen kompozit építésű, stílusos külsejű gép 160 csomós (300 km/óra) utazósebesség mellett 12 utast csaknem 193 kilométeres távolságra szállíthat, kutató-mentő változatban 20 perces tartalék mellett 833 kilométert repülhet.

A tervezéskor ügyesen kísérleteztek a rotorok néhány fokos megdöntésével, valamint a rotorlapátokon olyan aerodinamikai elemekkel operáltak a tervezők, amilyeneket az utasszállító repülőgépek szárnyvégein látunk. A „Blue Edge” főrotorlapátok 50 százalékkal csökkentik a külső zajt, és a repülési jellemzőktől függően mintegy százkilónyi többletterhelést tesznek lehetővé a hagyományos rotorlapátok használatához képest.

Az új, lépcsőzetesen elrendezett „biplane” vezérsík a mérnökök szerint javítja a manőverezőképességet, és jelentősen csökkenti az aerodinamikai hátrányokat lassú repüléskor és lebegéskor. Arra már számos példa volt, hogy kerekekkel ellátott futókon gördüljön egy helikopter, de hogy ez elektromosan behúzható legyen, az újdonság. A futó csökkenti a légellenállást, tehát a fogyasztást, ezáltal pedig növelhető a hasznos teher vagy a hatótáv. Bár a gép vezérlése nem teljesen fly-by-wire módú, a pilóták környezete futurisztikus: hatalmas, nagyfelbontású és helyenként érintőkijelzőkből áll össze a helikopter műszerfala. Az új gép a konzervatívabb építési elveket valló Agusta Westland AW139 ellenfeleként jelentkezik a piacon.

300 KILOMÉTER/ÓRA

Kompozitból ez az első helikopter, mely 300 kilométer/órás utazósebességgel képes 12 utast szállítani.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.