galéria megtekintése

Nyolcvan nap alatt ott lehetünk a Marson

11 komment

NOL

A vörös bolygó meghódításához nem kell más, mint egy Kurva Nagy Rakéta és egy Kurva Nagy Űrhajó. Meg persze rengeteg egó. Elon Musk egyiknek sincs szűkében, a dél-afrikai milliárdosnak most már csak egy „g-nagyságrendű” pénzre lenne hozzá szüksége a grandiózus víziói megvalósításához.

A SpaceX magán űrvállalat nyilvánosságra hozta nagyszabású Mars-küldetésének részleteit. Az Interplanetáris Közlekedési Rendszer (Interplanetary Transport System) részleteit taglaló videót a mexikói Nemzetközi Asztronautikai Konferenciára időzítették, ahol - magyar idő szerint kedden késő este - a Mars meghódításáról tart előadást Elon Musk, a SpaceX alapítója.

A SpaceX Kurvanagy Űrhajójának látványterve
A SpaceX Kurva Nagy Űrhajójának látványterve

- Hétmilliárdan vagyunk a Földön, senki sincs a Marson. Ideje ezt megváltoztatni - mondta előadásában Elon Musk. A SpaceX alapítója a Mars kolonizálásáról tartott előadásában arról beszélt, hogy nem tudunk létrehozni egy önfenntartó civilizációt a Marson, amíg ennek költsége fejenként 10 milliárd dollár. Számításai szerint akkor lehet kifizetődő egy ilyen küldetés, ha sikerül 200 ezer dollárra - egy átlagos amerikai ház árára - szorítani a költségeket.

 

A SpaceX egy teljes kolónia felépítésére, a növénytermesztésre és a levegő előállítására is kidolgozott részletes terveket. Nem is akármilyeneket. Musk önfenntartó várost akar  létrehozni a Marson, amelyre  ezer űrhajóval 26 hónaponként szállítana embereket. Az első űrhajók – tette hozzá – 100-100 embert szállítanának, az utazási idő pedig misszióról misszióra változni fog, az eredeti elképzelések szerint fél év, de Musk mostani bejelentése szerint akár nyolcvan nap alatt elérhetjük a vörös bolygót. Az űrhajókat úgy terveznék meg, hogy élettartamuk alatt 12-15 missziót teljesíthessenek.

A grandiózus küldetést beharangozó videón a SpaceX legújabb rakétája, a BFR látható (a Big Fucking Rocket, azaz a Kurva Nagy Rakéta rövidítése), amely a szintén fejlesztés alatt álló űrhajójukat, a BFS-t (Big Fucking Spaceship - Kurva Nagy Űrhajó) repít majd a Marsra.

A rakéta és az űrhajó együttesen 122 méter hosszú lesz, majdnem kétszer akkora, mint a Falcon 9, a SpaceX eddigi leghatalmasabb rakétája.

A szimulációban látható, hogy kilövés után az óriási űrhajót leparkolnák az űrben, Föld körüli pályán, a BFR pedig visszatérne a kilövőállásra tartalék üzemanyagért. (A SpaceX eddig hatszor bocsátott fel és hozott vissza Falcon 9-es rakétát - kettő szárazföldön, négy pedig egy uszályon landolt.)

A rakétára visszatérése után egy újabb üzemanyagtartályt csatolnak, amit visszaküldenek az űrhajóhoz, mielőtt megkezdenék az utazást a Marsra. A tanker dolga végeztével szintén visszatér a Földre.

Az újratankolás után a Kurva Nagy Űrhajó elindul a Marsra, útközben kibontja legyezőszerű napelemeit, melyek 200 kilowattnyi energiát generálnak az űrhajó meghajtásához.

Musk egyébként beszélt arról is, hogy ő maga vállalná-e a marsi utazást. Azt mondta, menne, de előbb biztosítaná, hogy ha valami rosszul sül el, és ő meghal expedíció közben, akkor a Space X ne olyan befektetők kezébe kerüljön, akiket csak a profitmaximalizálás  érdekel, amúgy viszont nem mennének el a Marsra.

Elon Musk előadása a Mars meghódításáról:

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.