galéria megtekintése

Kinél csörög a Pokémon-kassza?

1 komment


Hargitai Miklós

A világhódító útra indult Pokémon Go kapcsán a hírek főleg a játék népszerűségéről meg a köré szövődött mítoszokról és konteókról szólnak, az informatikai és az üzleti háttér eddig alig került elő. Pedig a történelmi részletek majdnem olyan izgalmasak, mint a virtuális lények vadászata.

Japánban, a pokémonkultúra hazájában szerda helyett csak pénteken vált hozzáférhetővé a Pokémon Go – a néhány napos késlekedés miatt meg is torpant a Nintendo részvényárfolyamának július 7. óta tartó, addig az árak megduplázódását eredményező emelkedése. Mindebből könnyű lenne azt a következtetést levonni, hogy a Pokémon Go a Nintendo biznisze, a helyzet azonban ennél jóval összetettebb: nehéz megmondani, hogy ki a valódi tulajdonos, és a háttérben néhány relatíve ismeretlen cégnév mellett a Google, a CIA, illetve néhány, az összeesküvés-elméleteket bőségesen tápláló korábbi projektelem is fölsejlik.

A Pokémon lehet, hogy valakit megvezet
Jose Cabezas / Reuters

A játékhoz fűződő szellemi tulajdonjogokat a The Pokémon Game Company birtokolja, amely a Nintendóból, az eredeti Pokémon játékot készítő ­Game Freakből, a Nintendo játékfejlesztő leánycégéből, a Creatures Inc.-ből, valamint a Pokémon Go tényleges fejlesztőjéből, a Nianticből áll. Az említett nevek valószínűleg csak a játékfanatikusok számára mondanak valamit, a Nianticről például az ugrik be a beavatott(abb)aknak, hogy 2010 és 2015 között a Google leányvállalata volt. A társaságot egy bizonyos John Hanke alapította, ­akinek a Google mellett a CIA felé is voltak vegyértékei: abban a ­Keyhole-ban is alapító volt, ahol az In-Q-Tel, a CIA kockázatitőke-társasága biztosította a pénz nagy részét. A Keyhole először a Google Earth készítésében dolgozott együtt a Google-lal, vagyis nem érdektelenek számára az olyan alkalmazások, amelyek nagyon sokat elárulnak a felhasználók földrajzi helyzetéről és viselkedéséről. A Niantic első projektje a Field Trip volt: ez egy Google alkalmazás Androidra és iPhone-ra, ami annyit tud, hogy szól, ha történelmi nevezetességek közelében tartózkodunk (ehhez szintén tudni kell, hogy merrefelé jár a felhasználó). Egyes információk szerint a Field Tripből sok elem átkerült a Pokémon Góba, és tényleg feltűnő, hogy a látnivalóknak milyen fontos szerepük van a történetben.

 

A Pokémon eredettörténetéhez tartozik az Ingress nevű sci-fi játék is, amely a Niantic és a ­Google közös fejlesztése. Az Ingress a Pokémon Go alapja (és kevésbé szórakoztató elődje): a játék sztorijában kulcsszerepet játszik egy frissen fölfedezett erő vagy energia (a szónak nagyjából abban az értelmében, ahogyan a Csillagok háborújában használják), amely jobbá teheti, de akár rabszolgasorba is taszíthatja az emberiséget. A felvilágosultak (Enlightened) abban hisznek, hogy az erő révén a világ jobb lesz, az ellenállás (Resistance) hívei pedig az ellenkezőjét gondolják. Az Ingressben különleges jelentőségű pontokat, ún. Portalokat kell létrehozni, megerősíteni vagy elfoglalni, az összekötött Portalok jelölik ki az egyes csapatok területét. Ezekből a Portalokból lettek a Pokémon Góban a PokéStopok és a Gymek (előbbinél hasznos tárgyakat lehet gyűjteni, az utóbbit pedig el lehet foglalni). Az Ingress térképe segítségével elég jó hatékonysággal meg lehet tippelni, hol vannak a PokéStopok és a Gymek. Lehetséges, hogy a Portaloknak van valami közük a Pokémon Góban felbukkanó állatok előfordulásához is – mintha különböző időintervallumokban mindig ugyanazokon a pontokon jelennének meg bizonyos lények. Az ilyen törvényszerűségek megfigyelésének azért van jelentősége, mert a Pokémon Góban a ­Nearby-funkció, amely megmutatná a környéken lévő Pokémonok relatív távolságát (de a konkrét távolságadatot vagy az irányt nem), egyáltalán nem működik, mindent nagyon távolinak jelez.

A Pokémon Góban a bevételt mikrotranzakciók biztosítják: Pokécoint (a játék fizetőeszközét) vásárolhatunk igazi pénzért, vagy korábban megvehettünk egy Pokémon Go Plus nevű szerkentyűt is, ami egy GPS-szel és Bluetooth-kapcsolattal működő, minimális energiafogyasztású kitűző, és rezeg, ha (Pokémon Go szempontból) valami izgalmas van a közelben. De lassan egy fél világ hisz abban, hogy az igazi üzletet más jelenti: az a tudás, ami a felhasználók hollétére vonatkozik, és az a képesség, hogy a mozgásukat a játék révén pofonegyszerű befolyásolni.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.