Az új utasszállító repülők kisebb módosításokkal egyelőre a több mint fél évszázada változatlan formára hajaznak, ám a nagy gyárak fejlesztőmérnökei teljesen új formákon, másféle meghajtási módokon gondolkoznak. Az Airbus kutatásért és technológiai fejlesztésért felelős vezetője, Axel Flaig alelnök a jövő repülésének néhány elemét vázolta fel lapunknak.
A mai utasszállítók jól ismert formája hosszú évtizedek alatt alakult ki, és meglehetősen hatékony. A jövőbeni változást elsősorban a hajtóművek új koncepciójának kifejlesztése indokolja – hangsúlyozza Flaig, aki a Tudomány világfórumának egyik tegnapi ülésén szólalt fel. Ma a hajtóművek többnyire a hosszú és vékony szárnyak alatt helyezkednek el. Hamarosan azonban olyan hajtóművek jelennek meg, amelyek sokkal nagyobb átmérőjűek és nem férnek már el a szárny alatt, másrészt, amelyek szabadon forgó propellereket hajtanak.
Húsz év múlva azonban már hibrid hajtóműves gépek is hasítják a levegőt. Ezeknél egy olyan, a gép törzsében hátul elhelyezkedő hajtómű szívja be majd a levegőt, mely aerodinamikailag sokkal hatékonyabb, de elegendő tolóerő helyett elektromos áramot termel, ami több, jelentősebb felhajtóerőt is generáló propellert mozgat. Ezek hátul a hosszabb, de vékonyabb, vagy épp kisebb szárny felett középen helyezkednek el.
Az ilyen megoldás a jelenlegi modelleknél negyedével kevesebb üzemanyagot igényel, csak több problémát még meg kell oldani, hogy a gyakorlatban is működjön. Elsősorban a gépen keletkező túl nagy feszültséget kellene csökkenteni, meg kellene oldani a motor hűtését, ami nagy energiát igényel. A kábeleknek is ki kellene bírni az 1000-1500 voltot – ecseteli a nehéz-ségeket az Airbus fejlesztésért felelős vezetője.