A szolgáltatás lényege, hogy apró, viszonylag könnyű tárgyakat, mondjuk gyógyszereket vagy könyveket szállítanának ki más járművel nehezen vagy csak nagyon lassan megközelíthető területekre.
Májusban egy indiai pizzéria is beszállt a dróntesztelésbe, esetükben a gyorsaság a kulcsszó, Mumbai ugyanis 13 millió fős lakosságával és kaotikus közlekedésével a világ egyik legzsúfoltabb városának számít. Aki itt gyorsan és pontosan szállít, piacot nyer.
|
Aki gyors, piacot nyer! Reviczky Zsolt |
Vannak más termékek is, melyek kiszállítása nem oldható meg a hagyományos megoldásokkal (kerékpáros, motoros vagy autós futárral), ilyen például a fagylalt. Ez motiválta többek között a táplálékkiegészítőket forgalmazó hazai vállalkozást abban, hogy egy eredeti és innovatív szállítási módot találjon nemrégiben piacra dobott termékének.
A cég Magyarországon elsőként teszteli a drónos kiszállítást, ám egy sor technikai és gyakorlati akadályt még le kell küzdeni. A drónok üzemideje, az irányítás hatótávolsága és a megrendelő lakhelye mind-mind izgalmas kérdéseket vet fel. A szállítóeszköznek ugyanis a csomag kézhezvételét követően vissza kell repülnie az esetleg több tíz kilométerrel távolabb lévő központba, ráadásul az sem mindegy, hogy a címzett egy belváros körfolyosós házában, egy tizedik emeleti panellakásban vagy valamelyik agglomerációs településen lakik-e.
A cég által tesztelt drón kicsi, ugyanakkor meglepően gyors: 36 km/órás sebességgel is képes közlekedni, teherbírása fél kilogramm, és ezzel a súllyal 15 percet marad a levegőben. A jelenlegi tapasztalatok szerint nagyjából két kilométer sugarú körben mozog biztonságosan. Viharos erejű szélben ellenben nem működik, de esőben igen, és noha az akkumulátoroknak nem tesz jót a hideg, egy csendes, téli napon is korlátozottan használható. A drón irányítóját segíti, hogy az eszköz egy kilométeren belül stabil videoképet ad. (Az alapeszközt külföldről hozták be, de a videorendszer és a teherhordó szerkezet magyar fejlesztés.)
A budapesti bemutatón az is kiderült, hogy a drón irányítása amúgy nem túl nagy ördöngösség, és bár elsajátításához némi gyakorlat szükséges, nem nehezebb, mint az autóvezetés. Akik kicsinylik a drón félkilós teherbírását, azokat megnyugtatjuk: fejlesztés alatt áll egy nagyobb teherbírású drónpostás, ami az elképzelések szerint akár 10-15 kilogramm tömegű súlyt szállíthat nagyobb távolságra, sőt ezt az eszközt irányítani sem kell, mert előre betáplált koordináták alapján közlekedik.
– Ha a technológiai és gyakorlati akadályokat leküzdöttük, még mindig ott van annak a problémája, hogy a drónszállításra nincs hazai jogi szabályozás, mert ez a kiszállítási forma hivatalosan nem létezik – mondta Mező Mónika, a drónt tesztelő cég tulajdonosa, aki szerint ha zöld utat kapnak, néhány éven belül megvalósulhat a drónfutár-szolgáltatás.