galéria megtekintése

Nem álom a légből kapott fagyi

Az írás a Népszabadság
2014. 07. 18. számában
jelent meg.

Puskás Anikó
Népszabadság

Talán távoli jövőképnek tűnik, pedig valójában nincs is olyan messze a házhoz szállítás egy új és különleges formája, a drónfutár. Már hazánkban is tesztelik a drónszállításban rejlő lehetőségeket.

Bár a technikai feltételek többé-kevésbé adottak, a törvényi szabályozás viszont Magyarországon még mindig gyerekcipőben jár, így minden bizonnyal még éveket kell várni arra, hogy felszállhasson kikézbesítendő csomagjával az első – korábban főként katonai célokra alkalmazott – pilóta nélküli repülőgép.

A drón irányítása nem nehezebb, mint az autóvezetés

Világszerte folynak kísérletek az ön- vagy távirányítással működő robotrepülők lakossági igényeket kielégítő használatára. Tavaly decemberben az amerikai Amazon online áruház jelentette be, hogy elkezdte tesztelni csomagkézbesítő drónjait, amelyek akár fél órán belül eljuttathatnak néhány kilogramm súlyú árut a vásárlókhoz. Néhány nap különbséggel ugyanezt a bejelentést tette a német postavállalathoz tartozó DHL is.

 

A szolgáltatás lényege, hogy apró, viszonylag könnyű tárgyakat, mondjuk gyógyszereket vagy könyveket szállítanának ki más járművel nehezen vagy csak nagyon lassan megközelíthető területekre.

Májusban egy indiai pizzéria is beszállt a dróntesztelésbe, esetükben a gyorsaság a kulcsszó, Mumbai ugyanis 13 millió fős lakosságával és kaotikus közlekedésével a világ egyik legzsúfoltabb városának számít. Aki itt gyorsan és pontosan szállít, piacot nyer.

Aki gyors, piacot nyer!
Aki gyors, piacot nyer!
Reviczky Zsolt

Vannak más termékek is, melyek kiszállítása nem oldható meg a hagyományos megoldásokkal (kerékpáros, motoros vagy autós futárral), ilyen például a fagylalt. Ez motiválta többek között a táplálékkiegészítőket forgalmazó hazai vállalkozást abban, hogy egy eredeti és innovatív szállítási módot találjon nemrégiben piacra dobott termékének.

A cég Magyarországon elsőként teszteli a drónos kiszállítást, ám egy sor technikai és gyakorlati akadályt még le kell küzdeni. A drónok üzemideje, az irányítás hatótávolsága és a megrendelő lakhelye mind-mind izgalmas kérdéseket vet fel. A szállítóeszköznek ugyanis a csomag kézhezvételét követően vissza kell repülnie az esetleg több tíz kilométerrel távolabb lévő központba, ráadásul az sem mindegy, hogy a címzett egy belváros körfolyosós házában, egy tizedik emeleti panellakásban vagy valamelyik agglomerációs településen lakik-e.

A cég által tesztelt drón kicsi, ugyanakkor meglepően gyors: 36 km/órás sebességgel is képes közlekedni, teherbírása fél kilogramm, és ezzel a súllyal 15 percet marad a levegőben. A jelenlegi tapasztalatok szerint nagyjából két kilométer sugarú körben mozog biztonságosan. Viharos erejű szélben ellenben nem működik, de esőben igen, és noha az akkumulátoroknak nem tesz jót a hideg, egy csendes, téli napon is korlátozottan használható. A drón irányítóját segíti, hogy az eszköz egy kilométeren belül stabil videoképet ad. (Az alapeszközt külföldről hozták be, de a videorendszer és a teherhordó szerkezet magyar fejlesztés.)

A budapesti bemutatón az is kiderült, hogy a drón irányítása amúgy nem túl nagy ördöngösség, és bár elsajátításához némi gyakorlat szükséges, nem nehezebb, mint az autóvezetés. Akik kicsinylik a drón félkilós teherbírását, azokat megnyugtatjuk: fejlesztés alatt áll egy nagyobb teherbírású drónpostás, ami az elképzelések szerint akár 10-15 kilogramm tömegű súlyt szállíthat nagyobb távolságra, sőt ezt az eszközt irányítani sem kell, mert előre betáplált koordináták alapján közlekedik.

– Ha a technológiai és gyakorlati akadályokat leküzdöttük, még mindig ott van annak a problémája, hogy a drónszállításra nincs hazai jogi szabályozás, mert ez a kiszállítási forma hivatalosan nem létezik – mondta Mező Mónika, a drónt tesztelő cég tulajdonosa, aki szerint ha zöld utat kapnak, néhány éven belül megvalósulhat a drónfutár-szolgáltatás.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.