A Delphi Audi Q5-ösében ült a cég igazgatója, John Absmeier is, amikor a Google Lexus SUV-ja majdnem nekiment. Az esetet a Google nem kommentálta a Reuters kérdésére, de érdekes, hogy a robotjárművekkel hat éve tesztpályákon zajló kísérleteket nemrégiben nyilvánították olyannyira sikeresnek, hogy a kocsikat a közforgalomban is elkezdték kipróbálni. A Google legújabb modelljét például éppen aznap, amikor a karambol majdnem bekövetkezett.
Mindkét autó műszakilag hasonlóan volt felszerelve, egyebek mellett olyan lézerekkel, radarokkal, kamerákkal és számítógépes rendszerekkel, amelyek képessé teszik a járműveket a sofőr nélküli közlekedésre. Vészhelyzet esetére azonban mindkettőben ült ember is. A balesetközeli helyzet a Reuters jelentése szerint az első ilyen eset volt, bár a Google által a múlt hónapban nyilvánosságra hozott (és ezentúl havonta kiadásra kerülő) jelentése szerint a próbafutások hat éve alatt tizenkét baleset történt a kocsik által megtett kétmillió mérföldnyi (3,2 millió kilométer) út során.
Igaz, egyiknél sem a robotautók voltak a vétkesek, hanem – mint például egy áprilisi esetben – sofőr által hajtott járművek futottak beléjük hátulról. A Google jelentéseinek közreadásával azt szeretné elérni, hogy a piac többi szereplője is hozza nyilvánosságra a baleseteket. Az új, most útjára bocsátott Google autó egyébként úgy néz ki, mint egy Mini Cooper, kétüléses, és óránként mindössze 40 kilométeres sebességet engedélyeztek neki a cég központja körüli utakon. Korábban a kocsit, mint az AP tudósított róla, a légierő egyik volt bázisán próbálták ki.
|
Ilyen lézeres érzékelők vannak a robotautók tetején Stephen Lam / Reuters |
A The Washington Post szerint bár a tesztkocsikban van kormány, fék, és persze az utat felügyelő ellenőr is ül benne, csak idő kérdése, hogy a Google vagy a Delphi mikor nyilvánítja autóit teljesen önjáróvá. Ez pedig sokakat félelemmel tölt el. A felmérések szerint az emberek zöme tart a túl gyors műszaki ugrástól és a robotok veszélyeitől. Az Európai Unió idézett felmérésében a legtöbben (55 százalék) a robotok műtéteknél való bevetésétől tartottak, 51 százalék pedig rossz érzéséről számolt be a robotok szerepével kapcsolatban az idős és fogyatékos emberek ellátásánál.
Az önjáró autók azonban vezető szerepet tölthetnek be a robottechnológia elfogadtatásában. A sci-fikben régóta szerepelnek ilyenek, és sokan ezt a vívmányt a mindennapok részének fogadják el. Bill Gates nemrég a technológia valódi Rubiconjának nevezte a robotautókat, mások szerint ezek a járművek megölhetik a világ 200 milliárd dollárosra becsült gépjármű-biztosítási üzletágát.
|
A legújabb Google autó MTI |
Elon Musk nemrég arról beszélt, hogy az általa alapított Tesla Motors elektromos kisteherautói talán még a nyáron vezetőnélkülivé tehetők, s egyszer talán tilos is lesz embereknek volán mögé ülniük. A Boston Consulting Group becslése szerint 2035-re a robotautók a teljes gépjárműeladások negyedét tehetik ki. Persze kérdések jócskán adódnak. Hogyan viselkedik a szuperbiztonságos robotautó, ha például kidurran egy kerék, s választani kell a szembejövő forgalom vagy egy feltartóztató fal között?
A számítógép minden bizonnyal a másodperc ezredrésze alatt kiválasztja a közeledő autók közül azt, amelyikkel túlélhető a karambol. A Science Daily azonban felteszi a kérdést: a saját tulajdonos vagy a másikban ülők szempontjai szerint dönt? Egyszóval még filozófiai kérdések is vannak a robotautókkal kapcsolatban. Igaz, addig százezrek halnak meg évente az utakon saját hibájukból vagy más sofőrök miatt.