galéria megtekintése

Verseny a zongorán

Sztárok, sorsok, rögtönzések

Az írás a Népszabadság
2014. 07. 25. számában
jelent meg.


Horváth Gábor
Népszabadság

Meg tudnak különböztetni a hangja alapján egy asztalra dobott ötcentest egy tízcentestől? Art Tatumnak az ilyesmi nem okozott gondot. Igaz, másfél szemére vak volt – az egyikre teljesen, a másikra jórészt –, és a vakok hallása nagyon élessé válik. Az ohiói Toledóban született 1909-ben, ahol abban az időben mellesleg sok magyar is lakott. Apja gitáros volt, anyja templomi zongorista, így egészen korán felfigyeltek zenei tehetségére.

Mindenkit le akart győzni, pedig ő volt az „Atyaisten”. Art Tatum a New York-i Cafe Society klubban, 1940 decemberében
Mindenkit le akart győzni, pedig ő volt az „Atyaisten”. Art Tatum a New York-i Cafe Society klubban, 1940 decemberében
Charles Peterson / Getty Images

Hogy is ne, amikor háromévesen hallás után gyerekdalokat játszott, ötévesen már közönség előtt, a presbiteriánus templomban is bemutatkozott. Gond nélkül, sőt, díszítéseket beleszőve adta vissza az anyja által hazahozott gépzongorahengereken hallott darabokat. Igényes volt: ragaszkodott hozzá, hogy rendszeresen felhangolják a zongorát, minden leeresztett húr zavarta, bármilyen kicsi volt is a különbség.

Memóriája pedig félelmetes, szinte sosem kellett valamit kétszer meghallgatnia ahhoz, hogy le tudja játszani, mellesleg betéve tudta kedvenc baseballcsapata, a Cleveland Indians összes játékosának minden statisztikáját. A vakok iskolájában szintén vak zongoratanártól tanult, aki klasszikusokat erőltetett rá, megtiltotta a rögtönzést, és természetesen a dzsesszt is.Tizennyolc évesen Tatumnak mégis saját rádióműsora volt, tizenkilenc évesen már klubokban játszott, hírére olyan nagyságok özönlöttek Toledóba, mint Louis Armstrong, Duke Ellington vagy Fletcher Henderson.

 

Hívták New Yorkba, de sokáig nem ment, úgy érezte, még nem kész. Aztán huszonkét évesen meggondolta magát. Azt mondta az éppen arra járó trombitásnak, Don Redmannek, „figyelmeztesd azokat a New York-i kandúrokat, jön Tatum!” Csodagyerek volt. Miután gyakorlatilag nem látott, a hangok világában élt. Azzal szórakozott, hogy a rádióban hallott számokat milyen gyorsan tudja lejátszani. Egyedi billentési technikát fejlesztett ki, nála a sebesség sosem ment a pontosság rovására.

Volt, hogy négykezes darabot reprodukált egymaga – nem is tudta, hogy gyakorlatilag a lehetetlent valósítja meg. Hihetetlen tempóban pörögtek az ujjai, a bal keze pont olyan gyors volt, mint a jobb, a dzsessz világában se előtte, se utána nem volt senkinek ilyen briliáns technikája. Amikor a fiatal Oscar Peterson New Yorkban az összegyűlt zongoristákat kápráztatta el gyors futamaival, Art Tatum odaült a hangszerhez azzal, hogy, „Oscar, ez nagyon szép volt, a következő számot szeretném neked játszani”. És belekezdett a Kis ember, nehéz napod volt (Little Man You’ve Had a Busy Day) című darabba…

A zongoraverseny egy viszonylag közismert zenei kifejezés, de nem abban az értelemben, amelyben Tatum alkalmazta: egyrészt minden számon úgy rohant végig, mint egy százméteres olimpiai döntőn, a lassú darabokat is gyors futamokkal díszítve, másrészt minden zongoristát potenciális ellenfélnek, legyőzendő vetélytársnak tekintett, addig nem nyugodott, amíg be nem bizonyította, hogy ő a jobb.

A gitáros Les Paul mesélte, hogy egyszer, amikor Manhattanben autóztak, Tatum megkérdezte, hol járnak. Amikor meghallotta, hogy a Madison Square Gardennél, ahol éppen a nehézsúlyú legenda, Joe Louis bokszol, azt vágta rá, egyszer szeretné kibérelni a sportcsarnokot, és egyszerre felvenni a versenyt az összes zongoristával, egyszer s mindenkorra lerendezni, ki a jobb, ahelyett, hogy klubról klubra mászkálva egyenként kell őket legyőznie, egy csapásra kiütné mindet.

Két felesége is volt, fia is született. Szerette a sört és a pókert (saját lapjait a jobbik szeme elé tartva még éppen kisilabizálta, a többiek meg bemondták, mi van az asztalon, a memóriája kipótolta a többit), de Tatumot igazából csak a zene érdekelte. Saját műsorának végeztével tényleg klubról klubra mászkált a New York-i éjszakában, és ahol zongoristát hallott, oda betért, hogy kicsit ő is leüljön a hangszerhez, s bebizonyítsa, hogy szebben, gyorsabban játszik. Alig pár órát aludt, aztán újrakezdte az őrjáratot. Mint hím oroszlán a vadászmezőt, úgy őrizte birodalmát a riválisoktól.

Eredetileg Adelaide Hall énekesnő kísérőjeként érkezett New Yorkba, de szólójátékosként volt a legjobb. Még a legkitűnőbb zenekarokban is úgy érezte, a többiek feltartják, a legrutinosabb kísérők sem tudták tartani vele a tempót. Saját triójában Tiny Grime gitáros és Slam Stewart bőgős is csak úgy boldogult vele, hogy mindkettőjüknek abszolút hallása volt – ha lemaradoztak is, tudták, hol kapcsolódhatnak vissza. Negyvenhét évet élt, 1956 novemberében vitte el a veseelégtelenség.

Azt hihetnénk, a sok zenei párbaj, az állandó versengés miatt sok volt az ellensége, de pont fordítva. Utólag vannak fanyalgók, akik szerint mindent túlcicomázott, a sok cikornya és hangjegy között nem hallatszik a zene, de kortársai egyszerűen el voltak ájulva tőle. Nemcsak technikáját, de muzikalitását, zenei humorát, dallamvezetését, improvizációs készségét is istenítették. Mint ahogyan őt magát is.

A kor egyik legnagyobb híressége – egyben a korai példakép és jó barátként is örök „rivális” – Fats Waller egy alkalommal békésen játszott a saját klubjában, amikor belépett az ajtón egy testes fekete férfi. Waller félbehagyta a futamot, és odafordult a publikumhoz: „Hölgyeim és uraim, én csak zongorázok, de a házba belépett az Atyaisten!” Azzal felállt, és átengedte a zongoraszéket Art Tatumnak.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.