galéria megtekintése

Tűzmadár a bunkerban

Marczi Mariann zongoraművész akár időgazdálkodást is oktathatna, de inkább megmarad Schubertnél

Az írás a Népszabadság
2014. 04. 28. számában
jelent meg.


Csepelyi Adrienn
Népszabadság

Légies, törékeny jelenség. Marczi Mariann zongoraművész zenélés közben olyan, akár egy mesebeli tündér, aki a záró hang után pálca helyett határidőnaplóval és racionalitással felfegyverkezve varázsol. A rangos BBC Music magazin a maximális öt csillaggal jutalmazta Splinters (Szilánkok) című lemezét, amelyen huszadik századi magyar szerzők műveit játszsza: „Csodálatosan intelligens lemez, gyönyörű játék” – írták.

Marczi Mariann
Marczi Mariann
Kurucz Árpád

Pedig nem is sejtették, hogy a hallottak mögött emberfeletti teljesítmény áll. Mariann előadói karrierje mellett a Zeneakadémia tanáraként és édesanyaként is ötcsillagos teljesítményt nyújt. Évente 35-40 koncertet ad, repertoárjában hangsúlyos helyet kap a magyar zene, a kortárs zeneszerzők művei és a kamaradarabok. Publikál, tudományos előadásokat tart, jellemzően angolul,mesterkurzusai Japánból is vonzzák a zongoristákat. Ha tudnák, milyen briliáns módon szervezi az életét, időgazdálkodási tippekért is nála állnának sorba.

A lemezkészítésről nevetve mesél: „Pescarában volt a felvétel, autóval mentünk, a stúdióban laktunk. Öt napig folyamatosan dolgoztunk. A fiúk ott bukdácsoltak a kábelek között, jártak a tengerhez, én meg rezsón főztem nekik.” Két kisfia – Nándor és Dénes – ugyanis ételintolerancia miatt nem ehet meg akármit, nem vehet részt a közétkeztetésben sem. „Hétköznap hajnali ötkor kelek, hogy mire indulunk az iskolába és az óvodába, már kész legyen az egész napi ennivalójuk, amit becsomagolok nekik. Napközben tanítok, próbáim vannak, az este a családé, aztán elindulok gyakorolni.

 

A férjemmel kiegészítjük egymást az otthoni munkában, de fejben mindig nagyon előre kell terveznem – mondja. – Ám amire elhív az Isten, arra meg is adja az erőt.” Éjjel az övé a Zeneakadémia gyakorlóterme, gyakran kora hajnalban kerül csak ágyba. Hogy miként képes mindezek mellett még a hobbijára is időt szakítani? Rejtély. „Olvasni szeretek, és imádom a filmeket, különösen a némafilm korszakát. Gimnáziumban filmfüggő voltam.Magántanulóként reggel hattól délután kettőig a Konzervatóriumban gyakoroltam, az óráimmal öt körül végeztem, aztán rohantam a moziba. Volt, hogy a pénztáros csak bámult rám, mert azt mondtam: mindegy, melyik filmre, csak adjon egy jegyet.”

Vallja: fejlődésünkhöz szükség van a legkülönfélébb művészeti, vizuális és emberi impulzusokra. „Csak így formálódhatunk koherens egyéniséggé, márpedig karizma nélkül a koncertezés mit sem ér.” A sárospataki kötődésű Mariann tisztán emlékszik a hangszerrel való első találkozására. „Sorsszerű pillanat volt: a szüleimmel egy lelkész házaspárhoz mentünk vendégségbe, engem leültettek a zongorához, hogy játsszak, amíg a felnőttek beszélgetnek. Onnantól semmi mást nem akartam, csak zongorázni.” Ezzel együtt gyerekként sok minden érdekelte a távol-keleti harcművészetektől a matematikáig.

Bár sokan temették már a komolyzenét, újra és újra megmutatkozik a vásárlói igény a jó minőségű hangfelvételekre, míves kiadványokra. Mariann kiadója, az amerikai Odradek is friss, jövőbe mutató próbálkozás. „Anonim és demokratikus rendszer az övék: a névtelenül beküldött hanganyagokat valamennyi művészük meghallgatja, aztán szavazással eldönti, van-e helye a zenésznek a csapatban.”Mariann három lemezre kapott felkérést, ez egyértelműen jelzi: látnak benne fantáziát. A szaksajtóban gyakran méltatott letisztult, szépen artikulált játéka összefügg gyakorlási-tanítási módszerével.

„Tanuláskor megoldandó feladatként tekintek a darabokra. A diákjaimat is gyakorolni tanítom meg elsősorban, a legfontosabb, hogy legyenek eszközeik a problémamegoldáshoz.” Ez persze nem minden. „A színpadon a legjobban az hallatszik, hogy milyen állapotban van az ember, másodsorban pedig, hogy mennyire tudja a darabot. Ebből a kettősségből áll össze a művészi közlés.” A 37 éves Mariann annyira egészség- és környezettudatosan él, hogy „vizes” tematikájú koncertet is adott Víz-Művek címmel. „Amióta gyermekeim vannak, sokat gondolok arra, mi jut a következő generációnak. Őket is úgy nevelem, hogy vigyázzanak a környezetünkre, szelektálják a hulladékot, ne pazarolják a vizet. A műanyagokat kiiktattam az életünkből.”

Családjuk központi eleme a zene: férje Mesterházi Gábor zenekritikus, az első osztályos Dénes hegedül. „Zenehallgatáskor a fiúk gyakran kérik Stravinsky Tűzmadár-szvitjét. Bebújunk a pokrócokból épített bunkerünkbe, hallgatjuk a darabot, közben mesélem a történetet. A minap Dénes skarlátból gyógyult otthon, közben viszont gyakoroltam. Amikor abbahagytam, kérte, folytassam, mert olyan jólesik a zenére legózni.” A rajongói levelek jelzik: Dénessel mind többen értenek egyet világszerte.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.