Mivel Acsa-Erdőkürt állomáson nincs forgalmi szolgálat, ezért nem volt olyan személyzet sem, aki ezt észlelte volna és értesítette volna a vonatokat. Ugyanakkor az Aszód-Balassagyarmat közötti pálya úgynevezett egyszerűsített fogalomra berendezett vonal, "ahol nincs kiépítve a jelfeladás a vonatbefolyásoló berendezés működéséhez". Továbbá a vonat személyzetét az állomás jelző berendezése sem figyelmeztethette arra, hogy foglalt a pálya, mert az csak a következő váltó és sorompó állasát jelzi - ismertette a vizsgálat megállapításait a kommunikációs vezető.
Azt is közölte, hogy a vonatok adatrögzítőinek kiértékelésekor kiderült, hogy mindkét szerelvény a megengedett 60 kilométer/óra sebesség alatt, 56 és 58 kilométer/órás sebességgel közlekedett a nyílt pályán. Azt követően, hogy észlelték egymást, 250-300 méter volt közöttük a távolság, amikor megkezdték a vészfékezést, és az ütközésig 23 és 28 kilométer/órás sebességre lassultak.
Mivel műszaki hibára utaló adatot a nem találtak, a vizsgálat a továbbiakban arra fókuszál: mi vezetett oda, hogy az Aszódról induló vonat nem várta be a szemből közlekedő szerelvényt – közölte Bajkó Erika.
A MÁV szóvivője, Lőcsei Virág vasárnap az M1 aktuális csatorna műsorában elmondta, hogy az írásbeli rendelkezés egy három példányos dokumentum, aminek tőpéldánya az állomáson marad, egy-egy példányt pedig megkap a vezető jegyvizsgáló és a mozdonyvezető. Mindketten aláírásukkal hitelesítik az iratot. A szóvivő leszögezte, hogy a vizsgálat még nem zárult le.
"Mindenki kapaszkodjon!"
Huszonegy sérültet szállítottak kórházba a mentők azt követően, hogy összeütközött két vonat az Aszód-Balassagyarmat vonalon vasárnap reggel. Tizenkilenc ember könnyű sérüléseket, jellemzően zúzódásokat szenvedett, egy középkorú férfinak viszont eltört a lába, egy ugyancsak középkorú nőnek pedig a bordája törött el.
Az OMSZ nyolc autót és két helikoptert vetett be a mentés során; a sérülteket Balassagyarmatra, Budapestre és Vácra szállították kórházba.
Csonka Csaba, a balassagyarmati Kenessey Albert kórház traumatológiai osztályának főorvosa az M1 aktuális csatorna műsorában elmondta, hogy 14 sérültet láttak el az intézményben, 12-t a mentők vittek be, 2-en pedig saját autóval érkeztek.
A váci Jávorszky Ödön Kórházba hat sérültet vittek a baleset helyszínéről a mentők, de nem sokkal később mindannyian hazatérhettek - közölte a Pest megyei intézmény szóvivője vasárnap délután az MTI-vel. Tari Adrienn tájékoztatása szerint a hozzájuk érkezettek könnyebb sérüléseket szenvedtek, jellemzően rándulások, zúzódások miatt látták el őket.
A budapesti Honvédkórház sajtóügyeletének közlése szerint egy embert mentőhelikopterrel szállítottak be az intézménybe könnyű végtagsérüléssel, ellátása vasárnap délután még zajlott.
A sérülések többsége zúzódás és vágott seb volt. Az emberek zöme úgy sérült meg, hogy az ütközéskor átrepült a szemben lévő ülésre és oda ütötte be magát.
Az M1 aktuális csatornának többen is nyilatkoztak a balesetben érintett vonatok utasai közül. Egyikük elmondta, hogy a mozdonyvezető átszaladt a vagonon és azt kiáltotta: mindenki kapaszkodjon. Először "lassított a vonat, dudált a vezető, kiugrott a fülkéből, és figyelmeztetett minket" - emlékezett.
Egy másik utas azt mondta, az ütközés pillanatában a feje nekivágódott a háta mögött lévő falnak, majd összefejelt a vele utazó barátnőjével. Közben csöngött a füle a csattanástól.
A rendőrség keresi a felelőst
A rendőrség tömegszerencsétlenséget okozó vasúti közlekedés gondatlan veszélyeztetése miatt rendelt el nyomozást a vasárnap délelőtti Nógrád megyei vonatbalesettel kapcsolatban – olvasható a police.hu portálon.
A tájékoztatás szerint a pályaszakaszon befejeződött a baleset helyszínelése és a műszaki mentés. A Nógrád Megyei Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztálya tömegszerencsétlenséget okozó vasúti közlekedés gondatlan veszélyeztetése vétség miatt elrendelt nyomozás keretében vizsgálja a baleset körülményeit.
Sok az ehhez hasonló vészhelyzet
A Vasutasok Szakszervezete (VSZ) szerint csak a szerencsének köszönhető, hogy nem történik gyakrabban a nógrádihoz hasonló vonatbaleset, ugyanis évente legalább tízszer van hasonló vészhelyzet.
Tavaly tíz, de idén is már öt olyan figyelmetlenségből vagy műszaki hibából adódó "vonatveszélyeztetési" helyzetet hozott nyilvánosságra a MÁV, amely akár tragédiával is végződhetett volna - hívja fel a figyelmet a szakszervezet az MTI-hez vasárnap eljuttatott közleményében.
Az érdekképviselet emlékeztet: már korábban is figyelmeztetett arra, hogy a vasúttársaságnál kevés a szakember, a jelenlegiek túlhajszoltak, nincs pénz utánpótlásra, és ebből előbb-utóbb tragédia lesz.
A VSZ ezért ismét felszólítja a MÁV vezetését és a kormányt: szüntesse meg a létszámhiányt a vasútnál, adjon pénzt újak képzésére, a jó és biztonságos munkakörülmények megteremtésére!
Meleg János, a VSZ elnöke a közleményben kifejti: főként az emberhiánnyal és a munkavállalók túlterheltségével magyarázható, hogy adott esetben a dolgozók figyelmetlenebbek a kelleténél, és ez vezetett oda, hogy az elmúlt években folyamatosan nőtt az olyan vonatveszélyeztetéses esetek száma, amelyeknek következtében egyszerre két szerelvény került egy vágányra, egymással szemben, vagy egymás mögé, s csak a szerencsének köszönhető, hogy nem lett baleset.
A VSZ elnökének tudomása szerint tavaly tíz ilyen vészhelyzetet regisztráltak, s idén is már ötször jelentettek hasonló szituációt az egyes állomásokon, míg korábban évente legfeljebb 2-3 került napvilágra.
A Mávinform sajtóügyeletese, Kavalecz Imre korábban arról tájékoztatott, hogy a baleset nem sokkal fél kilenc után történt Nógrád megyében, Acsa-Erdőkürt és Nógrádkövesd állomás között. A menetrend szerint Balassagyarmatra és Aszódra tartó motorvonatok ütköztek össze. A két vonaton összesen 30-40-en utaztak – tette hozzá.