galéria megtekintése

A súlyegyen embere – Poszler György halálára

0 komment


Vári György

Az ELTE Esztétika Tanszéke már alapításától fogva a magyar bölcsészképzés afféle saját, külön törvényekkel rendelkező szigete volt, eleinte a marxista–lukácsista esztétikából induló, onnan távolodó művészetfilozófusoké, olyan,válogatott szigetlakókkal (és tanítványaikkal), mint Almási Miklós, Balassa Péter vagy később Radnóti Sándor. Olyan nagy és szabálytalan különcöké, mint, mondjuk, Spiró György tanár úr. És ennek a szigetnek a népéhez tartozott, a formátumos kivételek közé, korántsem utolsóként, Poszler György is.

Kolozsvárról származott, és lélekben mindig a város polgára maradt, a város szellemének örököse és budapesti követe. A nyitottság és a befogadás kultúrájáé: Trianon legnagyobb veszélye számára is elsősorban egy etnikailag homogénebb, bezárkózóbb, nagyvárosokban és városi-polgári tradíciókban sokkal szegényebb ország kialakulásának lehetősége volt, és lassan száz év után úgy tűnik, hogy félelme a legkevésbé sem volt alaptalan.

Pályájának legelső hőse, az elbűvölő Szerb Antal, akiről két alapos könyvet is írt, nem utolsósorban ezért volt fontos számára, mert a magyar kultúrát az európai kulturális folyamatok elválaszthatatlan részeként mutatta fel irodalomtörténeteiben. Ezt a műveltséget és értékrendet kellett összeegyeztetnie – voltaképpen egy élet lassú, megfontolt munkájával – a Hegeltől, Marxtól és Lukácstól kapott roppant erős impulzusokkal. Ennek a munkának a során szelídült számára – ahogy más magyar kor- és szellemtársai számára is – a marxizmus antropológiává, normatív embertanná, az elidegenedés kritikájává.

Nem, az elidegenedett ember nem lehet az emberiség normálállapota, csak átmeneti és kiküszöbölendő történeti meghatározottság. Ebből aztán haláláig nem engedett már, és ez az egyre kevésbé forradalmi, egyre defenzívebb humanizmus vezette vissza Babitshoz, Ottlikhoz, Nemes Nagyhoz, Máraihoz, Mannhoz, Musilhoz. 

 

A kiváltságokat megvetően elutasító, saját teljesítményében hívő, büszkén individualista, de maga választotta, maga teremtette közösségeiért felelős polgár eszménye maradt meg mindebből és mindaz, ami ebből következik az őt létrehozó renddel szemben mindvégig kritikus polgári kultúrában. Az igazságosság és méltányosság vágya, a kapitalizmus viszonylagos szabadságában megmutatkozó kényszerek elutasítása, vagy legalább elviselhetővé tételük mind bizonytalanabb reménye.

Fotó: Teknős Miklós / Népszabadság

Szintézisteremtő szellem volt, a „súlyegyen” embere, ahogy ő idézte kedvvel Kemény Zsigmond szép szavát. Ez a szintézisteremtő késztetés vonzotta a korszakok kulturális termését egybelátni igyekvő szellemtörténeti iskola felé is, szelíd-szerény öngúnnyal mondta egy régi interjújában, hogy még egy ideig szívesen elmatatna amolyan szellemtörténész nagypapaként – így is lett, Istennek hála. Ez a súlyegyenre irányuló törekvés érződik elképesztően tágas műveltségének minden megnyilatkozásában, párhuzamokból-ellentétekből építkező, szeretni valóan pedáns stílusában is. Ha megírhatta volna tervezett szellemi önéletrajzát, óhatatlanul hatalmas kultúrtörténeti tablóvá terebélyesedett volna.

A műveltség és gondolkodás, a képzés és csiszolódás, a felvilágosodás hiteinek kritikus, de végső soron hűséges örököse, gáncstalan lovagja volt, ha talán nem is a legutolsó, de az utolsók egyike. Ez lehet az oka, hogy bár teljes, hosszú, mintaszerűen végigélt, gondosan lezárt élet volt Poszler Györgyé, mégis nagyon nehezünkre esik beletörődni távozásába.

(A nyolcvanadik születésnapja alkalmából készített interjúnkat – amellyel az emléke előtt szeretnénk tisztelegni – itt olvashatják – a szerk.)

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.