Nem kell mélyen a zsebükbe nyúlniuk a vásárlóknak, az egytálételek ára hat-hét dollár (vagyis 1300-1500 forint) között mozog, az előételekért három-négy dollárt kérnek, a muraba névre hallgató afgán desszert három, míg a Sharbat-e Rayhan nevű, citromos, rózsavizes, bazsalikomos üdítő két dollárba kerül.
– Kubában és Koreában is eltöltöttünk néhány hetet, utóbbi országban egyébként észak-koreai disszidensek segítettek megtervezni a menüt. Ha nem utazunk, általában Amerikában élő bevándorlókkal dolgozunk együtt – mondja Rubin. Az alkotópáros májusban Palesztinába utazik, néhány hónap múlva tehát a pittsburghi ínyencek a közel-keleti ország nevezetességeit is megízlelhetik.
A gasztronómia mellett az üzletvezetők nagy hangsúlyt fektetnek a dizájnra is. Minden konyhaváltáskor változik a hely
|
Az ételeknél talán csak a hely atmoszférája különlegesebb |
kialakítása és a csomagolás is. "A legtöbb amerikai, akivel találkoztam, azt hiszi, az irániak mogorva, agresszív, erőszakos terroristák, iszlamisták és civilizálatlanok" – állt például az iráni ételek egyik csomagolópapírján, melyen az adott nemzetet képviselő néhány személy megjegyzése állt.
A kubai ételek csomagolására Fidel és Raúl Castróval készült interjút is nyomtattak, az Afganisztánnal foglalkozó hónapok során pedig a papíron az afgán nők helyzetéről, jogairól olvashattak a vásárlók.
A két művész célja, hogy felkeltsék az emberek figyelmét, hogy beszélgetést, vitát kezdeményezzenek, épp ezért rendszeresen szerveznek témaesteket a konfliktuskonyha köré: az egyik ilyen közben például Skype-olni lehetett néhány Teheránban élő iránival. E mellett kiállításokkal, előadásokkal és egyéb művészi projektekkel is összekötik a kulináris élvezeteket.
|
A hely tulajdonosainak és Robert Sayre séfnek észak-koreai disszidensek segítettek megtervezni a menüt |
– Nemhogy egyszerűsíteni, hanem inkább bonyolítani szeretnénk azt a képet, amit az emberek egy-egy országról gondolnak – mondta Rubin, akinek egyébként nem ez az első üzlete, a Conflict Kitchen melletti Waffel-bárt 2008-ban nyitotta meg. Az sem szokványos hely, az édesség elfogyasztását ugyanis élő talk show-ként közvetítették a neten, azonban két évvel ezelőtt úgy döntöttek, lehúzzák a rolót.
|
Négy-öthavonta cserélik a menüt, attól függően, milyen a politikai helyzet |
– A Waffelt árusító üzletünkben a színpadra csábítottuk a vásárlókat. A Conflict Kitchenben pedig azt szeretnénk elérni, hogy megnyíljanak, és idegenekkel vitassák meg nézeteiket – mondta a Los Angeles Times riporterének adott korábbi interjújában a professzor.
Véleménye szerint a Waffel üzlet érdekes művészeti projekt volt, mely során feltárult az emberi természet, a Conflict Kitchen pedig szintén hasonlóan működik.
Utóbbi egyébként nagy sikernek örvend a tengerentúlon, özönlenek a vendégek, ennek ellenére Rubin és Weleski nem tervezi a közeljövőben újabb üzlet nyitását.