galéria megtekintése

Végtelen szürrealizmus

Az írás a Népszabadság
2014. 08. 06. számában
jelent meg.

Rózsa Gyula
Népszabadság

Ne járjanak úgy, mint én, aki csak a harmadik látogatáskor vettem tudomásul, hogy a kilencszázhúszas berlini dada-vásár tablója úgy van ott a kiállításon, hogy nincsen ott.

Mentségemre szóljon, hogy a kilencvenhat évvel ezelőtti esemény a disznófejű, kitömött katonájával, a fenekén vaskeresztet viselő, kéz és láb nélküli asszonyfigurájával, egész, bíróságon végződő botrányával a mozgalmak egyik legfontosabb eseménye volt. S minthogy a felnagyított ősfotó a bejárati szekcióban található, okkal (felületesen) azt hittem, egyik dokumentuma a dadaszürrealizmus kiállításnak.

Holott csupán szemléltető eszköz Tót Endre hason című művéhez, azaz eredeti funkciójában nincsen ott.

Magyarázat nincsen hozzá, a nézők jó részének a szereplők neve semmit sem mond; legfeljebb előjele a további vendéglátói szerénytelenségnek.

 

Azaz, ha az Izraelből hozott Dada és szürrealizmus kiállítás kisebb, szakadozottabb és zárkózottabb volna, akkor is rendkívüli esemény lehetne a Nemzeti Galériában. A jeruzsálemi Izrael Múzeum kiállításrésze azonban kellően bőséges, folyamatos és példásan ismeretterjesztő. Hogy ne mondjam, magyarbarát.

Világos és célravezető szerkezetével úgy lépteti-zsilipeli át a látogatót e mozgalmak nem mindig könnyen követhető mélységeibe, hogy közben a művészettörténeti időrendet, ha van itt ilyen, a logikát is ellenőrzése alatt tartja. Fejezetcímei világosak, a szöveges táblák értelmezők, és – hogy a legföldhözragadtabb, ámde egyszersmind legfontosabb szemponttal kezdjük – van mit értelmezni.

Talán egy-két, de lehet, hogy egyetlen olyan művet sem láthatunk, amely a szürrealizmus díszalbumainak kötelező főszereplője, de erős, markáns képeket, és mellettük nagy neveket igen.

A nyitó, dada-részleg természetesen olyan, mint egy szertár. De köztudottan minden dada-kiállítás és minden dada-múzeum olyan, mint egy jó gimnázium jó szertára, nem lehet más. Gőzgépmodell és Volta-elem helyett rekonstrukció és replika, itt egyebek közt Marcel Duchamp valamennyi főműve.

Korniss Dezső: Laokoón (Küzdés) II., 1949. Olaj, vászon; 145 x  195 cm
Korniss Dezső: Laokoón (Küzdés) II., 1949. Olaj, vászon; 145 x 195 cm

A palackszárító, a biciklikerék, s kivált a vizeldekagyló Forrás. Már csak azért is, mert valamennyit az a milánói Schwarz Galéria állította elő újra a hatvanas években, amely a katalógus szerint a jeruzsálemi múzeum nagy adományozója.

Ha tetszik – tudjuk, a mester egyetértő közreműködésével –, a ready made újraértelmezője. Hiszen ha a készen talált véletlen tárgy azért került be (eleinte: került ki) száz esztendeje a kiállítási életbe, hogy megsemmisítse a műtárgy auráját, presztízsét, létét, könnyű volna belátni, hogy a későbbi elkallódása sorsának méltó beteljesedése volt.

Hogy aztán fél évszázad elteltével Duchamp és a Schwarz Galéria ezt másként gondolta, az az égvilágon semmit nem von vissza abból a felmérhetetlen történeti hatásból, amelyet az izmusnak köszönhetett a század egyetemes művészete.

Közvetlenül a szürrealizmus az, amelynek eredetikből áll a panorámája. Az alapítók generációja, Ernst, Arp és Miró kellő érettségű és mennyiségű művel szerepel ahhoz, hogy a későbbi korosztályok, az 1900 után született évjáratok munkáival kiegészülve a gyűjtemény tartalmas és élvezetes legyen.

Brauner vészjósló infantilizmusa, Oppenheim gyanús élvetegsége és Bellmer babaszadizmusa – ez az időbeli határ, és ezt lett volna célszerű betartania az egybenyitott magyar gyűjteménynek is.

Amely már a kezdeteknél mértéket téveszt. Az átrendezett valóság című, a vonatkozó hazai művészetet tárgyaló kiállítás a lassan szokásosnak mondható hazai túligyekezet jegyében lett terjedelmes és áttekinthetetlen. Abbeli törekvésében, hogy mindenáron nemzetközi azonosságokat mutasson fel, már a nyitó teremben olyan műveket sorol elő, amelyek éppen nem dadaisták és nem szürreálisak.

Köztudott – az ország, a kultúra és a társadalom helyzetéből következett –, hogy a korai magyar avantgárdra éppen úgy zúdultak modernista hatások a tízes években, mint a fél évszázados elszigeteltség után az akkoriak a hatvanas évekre. Ebből azonban egyáltalán nem következik Moholy-Nagy geometriájának bármiféle dadaizmusa, és Bortnyik illusztrációi is meggyőzőbben szerepeltek mindahányszor, amikor épp a futurizmus hatását igazolták velük.

A mélypont Tristan Tzara levele Kassákhoz, mint büszke kiállítási tárgy, a koncepciónak és a vendégkiállitás szellemének megfelelő részlet pedig a Vajda és Martyn festészetét bemutató saroktér. Ezt követi hatalmas mennyiségben minden rendű és rangú magyar abszurd napjainkig, holott – tanulva a jó példából –, a szemlét itt is valahol a hatvanas éveknél, a szürnaturalizmusnál és Ország Lilinél lehetett volna logikusan lezárni.

Már ha a tárgy nem egy stréberkedő, minden áron magyar dadát, vég nélküli magyar szürrealizmust felmutató igyekezet lett volna, hanem csak az alcím szerinti „Alkotói stratégiák a magyar művészetben a dada és a szürrealizmus vonzásában”.

Dada és a szürrealizmus; Átrendezett valóság. Magyar Nemzeti Galéria

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.