galéria megtekintése

Szocreál a császárvárosban

0 komment


Csordás Lajos
NOL

Bécs jelkép értékű toronyházában, a húszemeletes Ringturmban május elejéig látható az aulában az Ungarn: Bauten der Aufbruchszeit 1945–1960 című kiállítás, amit talán úgy lehetne értelmében fordítani, hogy A magyar nekilendülés időszakának építészete 1945–1960.

De érthetőbb, ha azt mondjuk: a magyar szocreál építészet legjobb darabjai mutatkoznak be Bécsben az Union biztosító székházában, ahol Adolph Stiller építész, szakíró 1997-től szervezi építészeti kiállítássorozatát, a huszadik századi architektúrára és annak főleg kelet-európai alakulására koncentrálva.

Szinte az összes kelet-közép-európai ország építészete szerepelt már a toronyház aulájában, előttünk például a szlovák későmodernista építészet volt a téma. A legelső kiállítás pedig magáról a Ringturmról szólt, melyet 1955-ben, az akkori amerikai megszállási zónában adtak át, majd nem sokkal azután meg is szűnt a katonai megszállás, ily módon ez az épület a háború igazi végének a jelképe is. Időben pedig kortársa azoknak a magyar szocreál épületeknek, melyeknek fotói, dokumentumai ma ott láthatók.

A tárlat fölépítésében az épp kilakoltatott Építészeti Múzeum egykori munkatársai, Hadik András és Fehérvári Zoltán építészettörténészek és Barka Gábor fotográfus segédkeztek. Harminc épület képe, rövid bemutatása jelenik meg a molinószerű tablókon.

 
A kiállítás az objektumok szimpla bemutatásán túl kitér a politikai, ideológiai háttérre is.

A plakáton a ferihegyi repülőtér 1950-ben átadott épülete látható, mely egyben átvezetés is a háború előtti modernista építészetből a háború utáni koalíciós éveknek még modernista nyomon járó architektúrájába, majd a szocreálba.

Építése a háború előtt kezdődött ifj. Dávid Károly tervei szerint, de az elkészült részeket a háborúban lebombázták, s 1947-től kezdték újjáépíteni.

Kiemelt helyet kap, s a katalógusban is külön fejezet az Erzsébet téri buszpályaudvar, továbbá a Dózsa György úti MÉMOSZ-székház, a parlamenti képviselőház, a Népstadion, vagy a Rákosi-korszak fénykorát és a szovjet ideológiai befolyást a maga vaskosságával, nehézkességével (és birodalmi neoklasszicista jegyeivel) jobban megtestesítő dunaújvárosi épületek, a budapesti képzőművészeti egyetem, a Pannónia Filmstúdió szinkronműterme, a Műegyetem R épülete, a székesfehérvári pályaudvar, a miskolci megyei pártház, a budapesti MOM művelődési központ, a csepeli rendőrkapitányság vagy a kazincbarcikai munkáslakások.

Sőt olyan itthon is kevéssé közismert érdekességekre is kitér a válogatás, mint az 1947-ben Schömer Ervin és Janáky István tervezte „Móricz Zsigmond falva", mely az új, ideális falu elképzelése volt, s mondható, hogy sokkal esztétikusabb, mint a hatvanas évektől épülő, Kádár-kocka házakból álló falvak lettek.

Az Erzsébet (korábban Engels) téri buszpályaudvar kávézója
Az Erzsébet (korábban Engels) téri buszpályaudvar kávézója

A kiállítás az objektumok szimpla bemutatásán túl kitér a politikai, ideológiai háttérre is, például arra, hogy a magán tervezőirodák államosításával és a nagy tervezővállalatok létrehozásával hogyan nyert egyre inkább teret a szocreál az ötvenes évek elejére (bár a művészeti ágak közül az építészetben legkésőbb), s hogyan testesült meg ez különféle kiadványokban, majd az Építés és Építészet című folyóiratban 1951-ben lezajlott ún. formalizmus vitában, melynek két vezéralakja a nyugatosabb Major Máté és az orosz vonalat képviselő Perényi Imre volt.

A korszak bemutatása néhány, Sztálin halála utáni épülettel zárul, melyek már a szocreál lazulását, az építészeti modernizmushoz való visszatérést jelzik, mint például Molnár Péter siófoki meteorológiai megfigyelőállomása.

Sőt, a kiállításhoz készült remek angol és német nyelvű katalógusban egészen odáig elmennek, hogy miként válnak aztán ezek az épületek, az általuk képviselt korszak rossz emlékei ellenére műemlékké: elsőként az Erzsébet téri buszpályaudvar 1977-ben.

Az már csak szóban hangzott el, hogy mostanában a szocreál emlékeit megint nem nézik jó szemmel, úgy hírlik, a stílus képviselői nem kapnak például helyet a Műcsarnokban nyáron megrendezendő építészeti szalonon sem (bár ennek tematikáját pontosan nem ismerjük). Viszont jó hír, hogy a mostani bécsi kiállítást még idén bemutatják Budapesten is.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.