galéria megtekintése

Sosem hallott hangszínek

Az írás a Népszabadság
2015. 09. 11. számában
jelent meg.

0 komment


Csepelyi Adrienn
Népszabadság

Magyar matiné: a rangos svájci rendezvényen, a luzerni nemzetközi zenei fesztiválon Ligeti Lontanója és Bartók Concertója között Sabine Meyer klarinétművész Illés Márton legújabb darabját játszotta. Klarinét másként – jelenetek egy ősbemutatóról.

„Írok neked egy szacharin-szonátát!” – jelentette ki cukorbeteg nagynénjének a négyéves Illés Márton, aki akkoriban már bőszen klimpírozott és komponált. Noha a családi legendárium azóta őrzi a történetet, a szerzőnek egyelőre nem volt alkalma lejegyezni a művet. Nézzük el ezt neki, hisz nem tétlenkedik: hol Berlinben, hol Londonban, hol Tokióban hangzanak el darabjai.

Most Luzernben mutatja be Re-akvarell című szerzeményét Sabine Meyer, akit sokan az utóbbi évtizedek legjobb klarinétosának tartanak. Illés Márton nyugodtnak tűnik, amint kávét kortyolgat a festői svájci városka tópartján, pedig alig fél nap van hátra a premierig. „Érdekes, de a várakozásaim általában beigazolódnak.Ha úgy érzem, hogy egy darab erős, akkor annak általában a fogadtatása is jó.” Illés amúgy javítgatós típus. „Aminek persze a kiadóm nem örül túlzottan – nevet. – A Re-akvarellen azonban, úgy érzem, nem fogok változtatni.”

Illés Márton darabja nagy sikert aratott
Illés Márton darabja nagy sikert aratott
Fotó: Matusz Károly

 

A nagyzenekarra és klarinétra írott mű sikerének érdekében Illés két éve maga is elkezdett klarinéton tanulni – és kísérletezni. „Eddig nem létező hangzásokat akartam megtalálni a hangszeren” –magyarázza. Sabine Meyer szerint sikerrel. A német klarinétművész egyik tanítványa, Pecze Boglárka révén ismerte meg Illés Márton műveit, és mély benyomást tettek rá. Három évvel ezelőtt kérte fel a 39 éves komponistát a közös munkára. „Sabine klarinétjátéka hihetetlenül mély tónusú, ugyanakkor nagyon mozgékony. Összetett, akár a személyisége: ő maga egy törékeny, kifinomult nő, akinek iszonyatos ereje van.”

A győri Illés a bázeli és a karlsruhei zeneakadémián tanult, régóta Németországban él. Számos nemzetközi elismerés birtokosa, a zeneszerzés mellett egykori karlsruhei alma materében tanít zeneelméletet. Mint mondja, a kortárs zene szempontjából a német nyelvű országok privilegizált helyzetben vannak. „A közönség művelt, jól képzett, a műzenei tradíció előrehaladott, és az anyagi feltételek is adottak.”

Az persze, hogy mennyire van könnyű helyzetben a zeneszerző, akinek műve a Stanley Kubrick Ragyogásából ismert Ligeti-darab és Bartók remeke, a Concerto között hangzik fel, jó kérdés. A Reakvarell mindenesetre jól veszi az akadályt, Illés megérzése most sem csalt: a hatásos szerzemény nagy sikert arat.

Kihívás a hangszer királynőjének

A klarinét megmentőjeként emlegetik, feminista könyvek foglalkoznak a történetével, a kritikusok és a hallgatók is imádják. Sabine Meyerről nehéz hideg szívvel írni, ezért is nagy dolog, hogy ő mutatta be Svájcban Illés Márton legújabb művét.

Márton alaposan megdolgoztatott – nevet Sabine Meyer, amikor a magyar komponista kifejezetten neki írt darabjáról beszél. Érzékeny zeneszerző, aki különleges hangzásokkal dolgozik. Pontosan tudja, mit akar hallani – mondja a művésznő, aki karrierje során feltámasztotta haló poraiból a szólóklarinét „intézményét”.

A Sabine Meyerrel készült interjút itt olvashatják. >>>

„Tarka lepke. Már csak ennyit tudok magyarul, meg azt, hogy jó estét, egy, kettő, három” – mondja angolul Michael, aki állva tapsolta meg valamennyi magyar darabot. Burgenlandból érkezett Luzernbe, és ezt a koncertet várta a legjobban, hiszen anyai ágon magyar származású. Kisfiúként magyar verseket, meséket olvastak neki. Van egy másik oka is annak, hogy eljött: Michael orvos, és életének meghatározó élménye volt, hogy beszélgethetett Ligeti Györggyel, aki az ő kórházában töltötte élete utolsó napjait. Most így adózik a mester emlékének, és őszinte lelkesedéssel ünnepli az új generációt is.

„Ó, maga az, Illés Márton, ugye?” – kérdezi a Bostoni Szimfonikusok koncertje előtt az egyik ügyelő a zeneszerzőtől. Magyarul. – Én is az vagyok. Mármint Illés – mutatkozik be a hölgy, akinek szülei 1956-ban emigráltak Svájcba. Ehhez képest tökéletes magyarsággal lelkendezik, mennyire tetszett neki a délelőtti bemutató. Nagy beszélgetésre nincs idő, kezdődik (svájci módra hajszálpontosan a kiírt időpontban) a hangverseny. A végén a svájci névrokon még annyit kiált Illés után folyosón: „Még sok ilyen szép művet szeretnék hallani öntől!”

Illés Márton határidőnaplójában 2019-ig sorakoznak a koncertek, pedig lassan dolgozó komponistának vallja magát. „Mondjuk, a mindössze 31 rövid művet komponáló Webernhez képest igazán termékeny zeneszerző vagyok” – nevet.

Psychogramm II „Rettegős” című művét jövő márciusban a Müpában is hallhatjuk.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.