Kevesen jutnak milliós összegekhez jogdíjakból, a zeneszerzők, szövegírók többsége csak néhány ezer forintot kap az után, hogy különféle helyeken eljátsszák az általa szerzett műveket. Som Lajos méltatlanul kevésnek érzi az összeget.
Nemrégiben zenésztársaival ünnepelte 67. születésnapját Som Lajos, a Piramis együttes alapítója, egykori basszusgitárosa és az együttes jó néhány slágerének szövegírója. Teljesen vagy részben az ő szövegleleménye például a Becsület vagy a Ha volna két életem című dal. Egy ideje a Dózsa György úti idősek otthonában lakik, a közelmúltban újságoknak mesélt arról, hogy 47 ezer forintos nyugdíjából él. Azt mondta lapunknak, hogy bár életének egy szakaszában meglehetősen pénz- és egészségherdáló életet élt, úgy gondolja, a zenekar tagjainak nélküle nem illene használniuk a Piramis nevet. Azt is furcsállja, hogy a szerzeményei után ritkán és mindössze néhány ezer forintos jogdíjakat kap.
Som Lajos a 2006-os Piramis-bulin Illyés Tibor / MTI |
Tóth Péter Benjamin, a szerzői jogdíjakkal foglalkozó Artisjus stratégiai és kommunikációs igazgatója szerint olykor akadnak szerzői panaszok, egy részük jogos is lehet. Általában csak annyi történik, hogy a szerző nem jelentette be lakcímének (vagy egyéb fontos adatainak) változását. Más eset, ha azt állítja, hogy valaki koncerten játszotta a szerzeményét, mégsem kapott érte jogdíjat. Ezt az állítást bizonyítani kell. Hozzáteszi azt is: az audio-ujjlenyomat technológiája alapján működő számítógépes zenefelismerő programok és a zeneszolgáltatók által összeállított listák segítik az Artisjus munkáját, így évről évre több művet tudnak bevonni a jogdíjfelosztás folyamatába.