galéria megtekintése

Van barátság az üzletben

Az írás a Népszabadság
2014. 12. 08. számában
jelent meg.


Ungár Tamás
Népszabadság

Húszmillióról 200 millióra nőtt Kertvéllesy Gábor pécsi építész kivitelezőcégének árbevétele az elmúlt két évben, tervezéssel foglalkozó kft.-je pedig 20-ról 60 millióra gyarapította forgalmát. Kertvéllesy az ezredfordulót követően Pécsett kezdte vállalkozói pályáját, majd 2009-től Dániában dolgozott, s tavalyelőtt tért vissza Pécsre, s itt ismét nulláról startolt.

Cégei gyorsan felfutottak, s ezt részben azzal magyarázza, hogy tagja egy üzleti kapcsolatépítő szervezetnek, a Business Network Internationalnek (BNI), és e szervezet összejövetelein megrendeléseket fialó ismeretségekre tett szert. Kertvéllesy legnagyobb munkája egy fitneszcentrum megépítése volt. Kilenc pályázó közül lett az ő cége a generálkivitelező; a munka elnyerésében szerepe volt annak, hogy egyik alvállalkozója, egy épületgépész kft. már dolgozott a fitneszterem tulajdonosainak.

Ennek az épületgépészcégnek a vezetőjét a BNI rendezvényén ismerte meg Kertvéllesy, s ezután határozták el, hogy közösen indulnak az említett pályázaton. Magyari Csaba kivitelezőcégének forgalma is megugrott ebben az évben. A pécsi építésztechnikus kft.-jének éves árbevétele korábban 160 millió alatt maradt, 2014-ben viszont eléri a félmilliárdot. Magyari cége újította fel Pécs emblematikus épületét, a katolikus templomként szolgáló dzsámit.

A technikus a BNI rendezvényén találkozott olyan vállalkozóval, aki összehozta őt restaurátorokkal. Velük pályázva nyerte el Magyari cége a 250 milliós dzsámifelújítást, nélkülük erre nem lett volna esélye. A BNI-ről tudni kell, hogy az Egyesült Államokban alapították 1985-ben, s a cél az volt, hogy a vállalkozók rendszeresen találkozzanak, megrendeléshez segítsék egymást, közvetítői díj nélkül.

 
Üzleti barátok közt
Üzleti barátok közt
Csortos Szabolcs

Az „aki ad, az nyer” mottóval működő szervezet immár 62 országban 170 ezer tagot számlál, s tavaly hat és fél milliárd dollárnyi munkát hoztak egymásnak a tagok. Magyarországon 2008-ban vert gyökeret a BNI, jelenleg harminc csoportban hétszázan kötődnek a szervezethez. A csoportokban egy-egy termelői-szolgáltatói profilt csak egy cég képvisel, így nincs belső konkurencia.

Ahogy nő a BNI-hoz kötődők száma, úgy nő az a megrendelésmennyiség, amelyhez a szervezet tagjai hozzásegítik egymást, az idén ez az összeg meghaladta a 14 milliárd forintot Magyarországon. Eddig tizennyolc városban alakultak BNI-csoportok, s úgy tűnik, a gazdaságilag depressziós térségekben az átlagosnál sikeresebb az organizáció. Ennek okát Ferling József, a BNI kommunikációs igazgatója abban látja, hogy e régiók vállalkozói rájöttek: egyedül gyengék, ezért megpróbálnak összefogva segíteni egymáson és ezzel önmagukon is.

A baranyai megyeszékhelyen PR-ügynökséget vezető Ferling meghívott az egyik pécsi BNI-csoport összejövetelére. Az egy éve működő csoportnak 26 tagja van, akad köztük fogorvos, ügyvéd, rendezvényszervező, webfejlesztő, pályázatíró, lakberendező s olyan vállalkozó, aki utazási irodát, kertészetet, ingatlanügynökséget, festékkereskedést, nyelviskolát, autószalont irányít. A reggelivel összekötött, kétheti rendszerességgel tartott, kétórás összetartásoknak kötött a menetrendjük.

A csoport tagjai 40 másodpercben bemutatják cégüket, és elmondják, hogy most épp milyen szakmai kapcsolatra lenne szükségük. (Az egyik könyvelőt keres, a másik biztonsági őrt, a harmadik futárt, a negyedik kontaktot egy nagy céghez stb.) A megvalósult üzletekről a tagok úgynevezett köszönőkártyát tesznek le a csoport asztalára, amelyben nyugtázzák, hogy az elmúlt két hétben az itt kapott ajánlásokkal milyen üzleti lehetőséghez jutottak, s az mennyi pénzt hozott számukra.

Ottjártamkor új taggal, egy zálogház-tulajdonossal bővült a csoport, s neki el kellett mondani, hogy elfogadja a szervezet hatpontos alapszabályát. Abban elemi elvárások fogalmazódnak meg, jelesül a becsület, az őszinteség, a jóindulat, az odafigyelés, vagyis csupa olyan parancs, amelyet amúgy is illik betartani. A kötött program után reggeli következett, és kötetlen beszélgetés. Az összejövetelen a tagok tegeződő kedvessége, mosolygós optimizmusa már-már az örök boldogságot kereső vallási szekták „csízes” pozitívságát lopta be közénk.

Hogy ebben mennyi a szerepjáték, azt egy találkozás után nehéz lenne eldönteni. Az általam megkérdezett tagok arról számoltak be, nekik fontos ez az együttlét, s innen a jókedv. Fekete Attila, aki az egyik német autómárka pécsi központú kereskedésének ügyvezetője, egy éve lépett be a csoportba, s ez idő alatt 20 milliónyi megrendelést köszönhet az itteni kapcsolatoknak. Ez két és fél százaléka a kft. éves bevételének, ám Fekete nem becsüli le a növekményt.

Főleg ha összeveti a BNI évi 170 ezer forintos tagdíjával. Az autókereskedő a bevételtöbbletnél talán még fontosabbnak tartja, hogy az összejöveteleken sokat tanul új ismerőseitől. Ugyanezt hangsúlyozza a baksai Szabó Norbert, aki évente egymillió tojást értékesít, s azt mondja, az itteni kapcsolatok által olyan helyekre szállíthatott, ahová korábban nem tudott bejutni. Emellett barátokra lelt itt, a csoport egyik tagjával – ő kivitelezőcéget vezet – nyaralni is közösen mentek.

A tengerparti útra velük tartott a két feleség is. Amúgy a nyaralótárstól munkát is rendelt, az üdülést pedig egy másik csoporttag irodájában intézte. Az előbbiekhez tegyük hozzá, hogy a BNI-csoportokban azért van lemorzsolódás, a vállalkozók 70-75 százaléka újítja meg egy év elteltével a tagsági viszonyát. Ferling szerint a kimaradók egy része nem találta meg a számítását, mások viszont azért maradnak el, mert „beindult a bolt”, és a megnövekedett megrendelések teljesítése minden idejüket igénybe veszi, ezért a közös reggelikre már nem marad kapacitás.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.