galéria megtekintése

Próféta két hazában

Az írás a Népszabadság
2015. 09. 18. számában
jelent meg.


Horváth Gábor
Népszabadság

Szabó Gábor 1956-ban gitárral a kezében kúszott át a kerítés alatt a szabad világ és a dzsessz felé. 1974-től kezdve többször is visszajött nosztalgiázni és zenélni. Hollywoodban Elizabeth Taylor szomszédja volt, végső otthona azonban a Farkasréti temető lett.

Módos Péter nem mondta meg, és jól tette. A Magyar Televízió könnyűzenei producere 1974 nyarán összeszervezte az akkori magyar dzsessz krémjét a rádió 8-as stúdiójába, gondoskodott a kamerákról, és elhívta Kovács Katit. Az énekesnő, mint most, negyvenegy év távolából visszaemlékszik, talán el se vállalta volna a szereplést az akkor már jócskán világhírű Szabó Gábor oldalán, de így, hogy nem tudta, miről van szó, és eleve csupán próbát emlegettek („csak énekelgess kicsit”), ott találta magát a gitáros mellett egy bárszéken.

Kovács Kati és Szabó Gábor 1974-ben a Magyar Rádió stúdiójában
Kovács Kati és Szabó Gábor 1974-ben a Magyar Rádió stúdiójában

A Jazzpódium című műsorban leadott szeánsz legemlékezetesebb száma Somló Tamás és Adamis Anna Az eső és én című dala. Bizonytalanul, tapogatózva kezdődik, a remek hangú és megkapóan fiatal énekesnő többször is kérdőn néz Szabóra: Jó lesz így? És bizony, hogy jó lett. A világsztár pedig, mint Kovács Kati e cikk kedvéért felidézte, szeretetre méltó, kedves embernek bizonyult. Még egy ezüstgyűrűt is adott neki, benne egyik oldalán bölényt, másikon indián harcos fejét ábrázoló ötcentessel. A „Buffalo nickelt” 1938-ig verték, ma már ritkaság, de az énekesnőé még megvan.

 

Mint ahogyan Szabó nevére is a mai napig felkapja a fejét mindenki, aki szereti a dzsesszt. Belőle ugyanis mindkét hazájában próféta lett: Amerika a modern gitárstílus egyik kifejlesztőjét, Magyarország pedig legismertebb, legnagyobb karriert befutott dzsesszzenészét tiszteli benne. Sok mindenki más mellett Louis Armstronggal, Dizzy Gillespie-vel, B. B. Kinggel, Stan Getzcel, Chick Coreával lépett fel, gyönyörű lemezei jelentek meg Lena Hornnal. Carlos Santana több számot is szentelt néhai barátja emlékének, akinek Gipsy Lady című dalát tokkal-vonóval beépítette a Black Magic Womanbe.

Szabó Gábor lemezborító
Szabó Gábor-lemezborító

Pedig az esélyek nem Szabó mellett szóltak. 1936-ban született, és 1950 karácsonyára kapta első gitárját – olyat, amilyet akkoriban kapni lehetett, rosszat. A producer és dzsessztörténész Douglas Payne által írt életrajza szerint Szabó már fiatalon fellépett zenekarokkal, és amikor módja nyílt rá, igyekezett az Amerika Hangján hallott dzsesszt játszani.

Szabó Gábor lemezborító
Szabó Gábor lemezborító

A rissz-rossz gitár akkor is nála volt, mikor 1956-ban a szerelmével és egy barátjával átbújtak a kerítés alatt. Los Angelesbe érve persze rá kellett jönnie, hogy akkori tudásával nem fog megélni a zenélésből. Takarítóként szedte össze a bostoni Berklee zeneiskola tandíjára valót. 1958-ban vették fel, és már abban az évben játszott a newporti dzsesszfesztiválon, ahol megismerkedett a dobos Chico Hamiltonnal. Utóbbi meghívta a zenekarába, aztán kirúgta, de visszavette.

Szép évek következtek, már-már a névrokon Gábor Zsazsánál is híresebb volt. 1964-ben a Down Beat szavazásán holtversenyben első lett a „nagyobb elismerést érdemlő tehetségek” kategóriában. (Fantasztikus véletlen: a másik nagyobb elismerést érdemlő tehetség a szintén magyar és szintén gitáros Zoller Attila lett.)

Szabó Gábor lemezborító
Szabó Gábor-lemezborító

Szabó melodikus, népzenei és latin elemekre is építő, ugyanakkor fémes, a rock hatását tükröző stílusa a 70-es évek elejére olyan népszerű lett, hogy a Woodstock óta szupersztár Santana is merített belőle. Heteket töltöttek zenéléssel Santana San Franciscó-i házában. Nem mintha Szabó hollywoodi otthona rossz környéken lett volna – Elizabeth Taylor és Katharine Hepburn lakott a szomszédban. Santanával közös zenekaron is gondolkodtak, de a mexikói végül John McLaughlinnal állt össze. Szabónak a szintén nagyon híres Bobby Womack jutott, aki többek között neki adta Breezin’ című számát. Később némi keserűséggel panaszolta, hogy a darabot mégis George Benson nevéhez kötik, aki még a magyar kolléga hangszerelését is lenyúlta.

Sajnos a heroin rossz tanácsadó. Szabó a 60-as évek elején szokott rá. Később a szcientológusok segítségével próbált megszabadulni tőle, de ebből csak még nagyobb gondjai lettek: kölcsönösen beperelték egymást az egyházzal. A muzsikus 1974-et követően többször is hazalátogatott, részben a régi barátok között feltöltekezni, részint gyógykezelésre. 1978-ban emlékezetes koncertet adott a budapesti Hiltonban. Somló Tamás is a nézők között volt. Úgy emlékszik, Szabó örült, amiért itthon lehet, és a magyarok is ismerik.

1981 nyarán is hazajött. A zongorista Garay Attilával és a basszusgitáros Dandó Péterrel játszott, amerikai barátaival pedig egy karácsonyi albumra készült. December elején azonban kórházba került, 1982 februárjában, negyvenöt évesen vitte el a heroinnak köszönhető máj- és vesebaja. Utolsó, Chick Coreával felvett lemeze, a Femme Fatale nem tetszett az Atlantic menedzsereinek, úgyhogy itthon adta ki a Pepita. Meg is van itt a polcon, sok magyar tinédzsernek szolgált bevezetőként a dzsessz világába.

Dzsesszlegendák sorozatunk további epizódjait itt olvashatják: >>> 

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.