galéria megtekintése

Pakol a Szépművészeti

Az írás a Népszabadság
2015. 02. 13. számában
jelent meg.


Csordás Lajos
Népszabadság

Tömegeket várnak a zárópartira, amellyel a hétvégén búcsúztatják a három évre bezáró Szépművészeti Múzeumot. A gyűjtemények szétszedése, csomagolása már hónapokkal ezelőtt elkezdődött, erről tudhattunk meg részleteket.

A Tatlinnak csúfolt hatalmas Salgó polcozatot, amelyen a régi képtár festményeit tárolták a nyolcvanas évek óta, már elbontották. Most Szent Péter vértanú milánói síremlékét bontják a Szépművészeti Múzeum Román csarnokában. Körülbelül harminc darabban hever a földön a becses gipszmásolat, az utolsók egyike, amely még itt maradt a félhomályos bazilikatérben. A múzeum híres gipszgyűjteménye több mint fél évszázadot vesztegelt ebben a háború óta elzárt csarnokban, de most a felújítás miatt költöznie kell.

Az alapítók koncepciója szerint ezek a hiteles másolatok töltötték be egykor a Szépművészeti földszinti tereit, a nagy építészeti stílusok mintájára épített csarnokokat, s ezeken mutatták be a szobrászat fejlődését, legnagyobb alkotásait, mondja Szőcs Miriam, a régiszobor-gyűjtemény vezetője. A húszas években aztán leáldozott a divatjuk, lassan raktárba kerültek, és a háború alatt is inkább az eredetiket mentették, ezért egy csomó replika tönkre is ment.

Vasárnap megnyitják a Román csarnok kapuit
Vasárnap megnyitják a Román csarnok kapuit
Veres Viktor / Népszabadság

 

Verocchio Colleoni lovas szobrának megsérült másolata még ma is itt hever szétszedve, beraktározva. Hamarosan azonban indul Komáromba, ahol majd fölállítják a Csillag erődbe tervezett Művészeti, Történeti és Hadkultúra Központban. A gyűjtemény másik része, főként a középkori másolatok és néhány reneszánsz darab, a Szabolcs utcában megépülő Országos Múzeumi Restaurálási és Raktározási Központ látványraktárában találja meg a helyét. A másolatoknak egyébként most újra reneszánszuk van – jegyzi meg Szőcs Miriam –, a londoni Victoria és Albert Múzeumban is nemrég nyitották meg a felújított gipszkiállítást.

A Szépművészeti gipsztárának szétszedésén, „dobozolásán” hónapok óta két fiatal külsős restaurátor, Káldi Richárd és Egri Hunor dolgozik. Tőlük tudjuk meg a műhelytitkot, hogy a szobrok nincsenek összeragasztva, elemeik rögzítőbütykökkel illeszkednek egymásba. A szétszedett darabokat tisztítják, csomagolják, beládázzák, és így szállítják kijelölt tárolási helyükre. Két gipszmunka azonban végleg marad, a Román csarnok főbejáratánál a freibergi katedrális díszes kapubélletének másolata, a mellékbejáratnál pedig a gyulafehérvári kapu koppintása. Mivel a háború óta befalazott bejáratokat meg fogják nyitni, ezek a művek újra funkciót kapnak.

A hamarosan kezdődő hároméves felújítás súlypontja éppen a hetven éve lezárt Román csarnok és környezete, lényegében a Dózsa György úti szárny lesz. De pakol az egész ház. A spanyol és a németalföldi gyűjtemény már hetekkel ezelőtt bezárt, hogy megkezdhessék a termek kiürítését – tudjuk meg Balogh Ilonától, a Régi képtár munkatársától. Ennek logisztikáján másfél éve dolgoznak. Például hogy mi melyik ajtón fér ki. A műtárgyak részben lekerülnek a mélyföldszinti raktárakba, részben a munka alá nem vett kiállítóterekbe költöznek. A hetven leghíresebb mű pedig a Nemzeti Galériában lesz látható a „háromévi vakáció” alatt.

Vasárnap este teljes zárás. Előtte azonban még szombaton hatalmas kosztümös, elektronikus zenés partit csapnak, másnap délután pedig szolidabb komolyzenei előadásokkal, filmvetítéssel és esti Csemer Boggie-koncerttel búcsúznak. Ezen a délutánon bárki bepillantást nyerhet a megújulás előtt álló, titokzatos Román csarnokba is.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.