Gyönyörűen fényképezett izgalmas krimit – film noirt – ígérnek a Budapest Noir alkotói. Ettől a filmtől várja a sajtó és a szakma, hogy magyar filmként majd megszorongatja az elsősorban tengerentúli konkurenciát – ha már 900 millió forint állami támogatást szavazott meg a produkciónak a Magyar Nemzeti Filmalap.
hirdetés
A sikerre minden esély megvan, hiszen az irodalmi alapanyag igen erős: Kondor Vilmos Bűnös Budapest regénysorozata. Gordon Zsigmond bűnügyi újságíró a hős, aki 1936 és 1956 között dokumentálta a főváros és az ország bűnéletét, nemegyszer maga szolgáltatva igazságot az áldozatoknak. Az első kötetben Gordon egy zsidó lány halála után nyomoz Az Est munkatársaként. A Gömbös Gyula temetésével kezdődő film a regényhez hasonlóan kitér a kor „hangulatára” is. Ahogy a főszerepet alakító Kolovratnik Krisztián megjegyezte: ki nem mondott dolgok körül forog a történet.
Fotó: Zsichla Márton
Negyvenöt napos forgatáson van túl a stáb. Kolovratnik – Gordon Zsigmond – karaktere nincs túl jó bőrben, sebek fedik az arcát az utolsó forgatási nap.
– Nagyon elgyepálnak engem az egyik jelenetben – mondja a színész, de mivel a film végét rögzítik, már hegesedett sebekről van szó. Konkrétan egy háromnapos verés nyomát láthatjuk rajta, főleg a szeme körül.
Le sem tagadhatná, hogy kissé felizgatta: sokan az új Humphrey Bogartot várják tőle, bár nem gondolja, hogy meg kéne felelni bármiféle „sablonos” elvárásnak. Már csak azért sem, mert bármennyire noir filmről beszélünk, 70 év eltelt a Bogart-korszak óta, és a mozi nagyon sokat változott. Az pedig, hogy mennyire lesz ez noir film, az rendezői koncepció függvénye. Erről nem tud és nem is akar beszélni. Hiszen színészként ő tulajdonképpen egy nagy gépezet része.
Lehetne több önbizalma, hiszen Gárdos Éva rendező szuperlatívuszokban beszél Kolovratnikról. Ahogy fogalmaz, modern típusú férfit keresett, mert nem akart túlságosan avítt hangulatú filmet készíteni.
Kondor regényétől annyiban eltérnek Gárdosék, hogy ráerősítenek a női vonalra. „Gordon igazi társat kap, ezért lesz a filmben egy szerelme, Eckhardt Krisztina fotóriporter, akit Tenki Réka alakít” – meséli a rendező. Mivel Gárdos Éva modern filmben gondolkodik, az is szempont volt, hogy a főszereplő „olyan csaj legyen, akinek van saját élete”. Ahogy fogalmaz, Robert Capa és Gerda Taro párosa lebegett a szeme előtt.
hirdetés
Gárdos Éva a Budapest Noirt először angolul olvasta, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy esetleg jó alapanyag lehetne egy filmnoirhoz. Később Szekér Andrással két évig dolgoztak a forgatókönyvön. Kondor Vilmossal csak azután találkozott, amikor már megszerezte a megfilmesítés jogait. Az író számos képanyagot és egyéb kutatást adott át a filmeseknek, de nem folyt bele a forgatókönyvírási folyamatokba. Egyszer ugyan kilátogatott a forgatásra, de mivel nem verték nagydobra, szinte senkinek sem tűnt fel.
A Budapest Noir vezető producere, Kemény Ildikó Angliában tanulta a szakmát, és számos Magyarországon forgott „nyugati” produkció forgatásán vett részt. Ahogy fogalmaz, az, hogy most önálló magyar produkciót igazgat, egyrészt megtiszteltetés, ám az is igaz, hogy most először olvasott olyan forgatókönyvet, mely megihlette. Ugyanakkor a magyar finanszírozási rendszer is most ért el olyan áttekinthető szintre, mely lehetővé teszi, hogy olyan minőségű filmet készíthessenek, mint bármelyik nyugati produkció. Ugyanakkor azt is hangsúlyozza: ezt a filmet a nagy nemzetközi produkciók büdzséjének a töredékéből valósítják meg.
A rendező szerint Kolovratnik Krisztián reneszánsz ember, aki tökéletesen személyesíti meg a főhőst Zsichla Márton
Arra a kérdésre, hogy a Bűnös Budapest-sorozat többi részéből is készülhet-e mozifilm, Kemény Ildikó azt válaszolta: most arra koncentrálnak, hogy a Budapest Noir a lehető legjobban sikerüljön. A sikert pedig mindenki szereti megismételni.