galéria megtekintése

Menjen az ilyen a bányába!

Az írás a Népszabadság
2015. 06. 26. számában
jelent meg.


Horváth Gábor
Népszabadság

A XX. századi zene csak Bartókhoz mérhető megújítójának tartották egyesek, mások szerint csak hamisan játszott. Elsőre még Miles Davis is úgy vélte, valami el van romolva a fejében. Ami biztos: a két hete elhunyt Ornette Coleman szelleme ott van minden modern dzsesszkompozícióban.

Szerette a selyemöltönyöket, és csöndesen beszélt, de ez a karcsú fekete férfi alighanem a legkeményebb krapek volt, aki valaha hangszert fogott a kezébe. Texasban tizenöt évesen kivágták az iskolai rezesbandából, mert improvizált egy indulóra. Tizenkilenc, amikor egy utazó varietétársulatból rúgták ki, mert bebopra tanította a másik szaxofonost. New Orleansban beállt egy bluesénekes együttesébe, de valamit akkor is másképp csinálhatott, mert

Mississippiben összeverték, és még a hangszerét is összetörték, hogy ne fújhassa.

 

Los Angelesben a zenészek többsége nem akart vele játszani. Szegény, fekete Krisztusként a felesége által varrott ruhákban járt-kelt a városban. Műanyag szaxofonra fanyalodott, mert a fémből készült igazira nem futotta. Később, New Yorkban, előfordult, hogy csak háromezer darab kelt el a lemezéből, a kritikusok utálták, és mint a bevezetőben említettük, Miles Davis még az elmeállapotát is megkérdőjelezte. A bírálatokra ezzel reagált: „Gyerekkoromban is éhes voltam, legföljebb most is az leszek, de nem érdekel, mások mit gondolnak arról, amit csinálok.” Egy másik korabeli idézet: „Három dolog miatt kerültem bajba, ezek a nemi életem, a bőröm színe és a zeném. Egyiken sem tudok változtatni.” Ornette Coleman még kamaszként a fejébe vett valamit, és addig nem nyugodott, amíg a világ el nem fogadta: tényleg, úgy is lehet, sőt, alighanem úgy van jól.

Ornette Coleman fiatalon és eltökélten
Ornette Coleman fiatalon és eltökélten

Azt gondolta, mindenkinek megvan a maga külön, ráadásul mobil C hangja, saját skálája, egyfajta csak neki, csak benne létező dó-re-mi. Gyanakvással közelített a tudományosan meghatározott zenei standardokhoz. Mivel maga tanult meg szaxofonozni – később zongorázni, trombitálni és hegedülni is –, azt játszotta, amit belülről hallott, nem azt, amit elvártak volna tőle. Zenéjében mindig ott volt a blues és sokszor a bebop is, de olyan mélyen, hogy néha nehéz volt kihallani.

Erre a zenére hördült föl a hatvanas években a táncdalokhoz vagy pláne a magyar nótához szokott hallgató: Menjen az ilyen a bányába dolgozni! Nem figyeltek oda még a rövid, de gondosan megkomponált részekben előtörő, szegről-végről a magyar népzenével is rokon pentaton dallamokra sem, gyűlölték az egész visongó, jajgató, összevissza lüktető dolgot. Fájt, mint amikor valakiről lenyúzzák a bőrt, s a pőre idegvégződések milliószorosan érzik a hideget és a meleget.

1966-os dokumentumfilm Ornette Coleman triójáról:

1959-ben vette fel a Shape of Jazz to Come (Az eljövendő dzsessz formája) című lemezét, aztán a következő évben jött az egész irányzatnak nevet adó Free Jazz: A Collective Improvization. Utóbbin a két sztereó csatornán két kvartett rögtönzött párhuzamosan, egymásra is reagálva. A Down Beat is két kritikust kért fel az osztályozására, az egyik a maximális öt csillagot adta rá, a másik egyet sem.

Leonard Bernstein vagy a Modern Jazz Quartet zongoristája, John Lewis imádta, sok mindenki más, köztük Thelonious Monk kifejezetten dehonesztálóan vélekedett a zenéjéről. A korszak talán legnagyobb bőgőse, Charles Mingus azt mondta, „Ornette csak itt-ott távolodik el a dallamtól. Az a baj, hogy nem tudja rendesen lejátszani.” A trombitás Roy Eldridge-től való a legismertebb idézet: „Hallgattam Colemant beszívva, és hallgattam színjózanul. Sőt, még játszottam is vele. Babám, azt hiszem, nagyon tud!”

Free funk. Egy 1978-as koncert részlete:

A szabad dzsessz legvadabb, legkötetlenebb formáitól amúgy ő maga is idegenkedett, ám a 70-es évekre már úgy hozzátartozott a New York-i avantgárd szcénához, mint a Szabadság-szobor a város látképéhez. Újra és újra szenzációt keltett, amikor például tízéves fiát, Denardo Colemant ültette be maga mögé dobolni (a kissrác helytállt, és később elismert zenész lett), vagy összeállt a Grateful Deaddel és Jerry Garciával, esetleg Pat Methenyvel.

Hegedülni valamiért bal kézzel tanult meg
Hegedülni valamiért bal kézzel tanult meg

Elutazott Marokkóba, és ottani muzsikusokkal is felvett egy lemezt, amikor még senki sem hallott a világzenéről. Kísérletezett rock- és funkyritmusokkal, punkzenekarok vették át a stílusát, miközben világéletében a stílusok ellen lázadt. Még tavaly is fellépett, a szívroham 85 évesen némította el.

Ornette Coleman 1970-ben a fúvósszekció tagjaként ott volt Louis Armstrong utolsó lemezfelvételén. Mint aki az akkorra már barát Miles Davisszel együtt átveszi a stafétabotot. Egészen idén június 11-ig vitte, ördögi tempóban, utolérhetetlenül. Vajon mikor jövünk rá, kinek adta át?

Egy kis balkezes hegedű - azoknak, akik odáig bírják.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.