galéria megtekintése

Megöl a messzeség

Az írás a Népszabadság
2014. 10. 24. számában
jelent meg.


Zappe László
Népszabadság

Két kabaré, két történelmi esemény, kétféleképpen, két színpadon, négy társulat produkciójában. A száz éve kitört I. világháború feldolgozása három közép-európai társulat közös előadásában a Vígszínházban volt látható, a két Korea újra egyestését pedig allegóriaként használta a francia szerző, akinek darabját a Katona József Színház mutatta be.

Robert Wilsont a színház iránt érdeklődőknek bizonyára nem kell bemutatni. Ha előadásait nem is igen láttuk, az amerikai avantgárd rendező híréről – világhíréről – mindenki hallhatott. Most ő állította színpadra három közép-európai társulat, a Prágai és a Pozsonyi Nemzeti, valamint a Vígszínház közös, soknyelvű produkcióját abból az alkalomból, hogy száz éve tört ki az első világháború. Április végén mutatták be a prágai Stavovské Divadlóban (Rendi Színházban), a produkció most jutott el hozzánk. A rendező nem tudott eljönni Magyarországra, a bemutató után kézzel írott üzenetben gratulált.

A kor némafilmjeinek és festményeinek hangulata köszön vissza a színpadról (balra Eszenyi Enikő)
A kor némafilmjeinek és festményeinek hangulata köszön vissza a színpadról (balra Eszenyi Enikő)
Fotó: Lucie Jansch

Az alapötlet Ales Brezinától és Sona Cervenától származik. Velük nemrég találkozhattunk – igaz, csak filmen. Tavaly tavasszal a Katonában rendezett cseh fesztiválon láthattuk Brezina operájának (Halál, tánc... címmel egy 1950-es években megrendezett koncepciós perről szóló) Jan Hrebejk rendezte felvételét. Abban játszotta a legsúlyosabb szerepet (áldozatot, ügyészt, bírót együtt) rettentő erejű jelenléttel Sona Cervena.

 

A legsúlyosabb szerep most is az övé, pedig csak annyi, hogy időnként fölmerül jobboldalt, elöl a zenekari árokból fekete estélyiben, hatalmas ősz parókában, arcán száz év ráncaival (nyilván az évforduló alkalmából), és erőteljes mondatokat, néha csak szavakat, jelzőket, jelentékeny számokat mond. Egyébként kabaré, revü folyik a színpadon – Jaroslav Hasek és Karl Kraus szövegeire. A Svejk és Az emberiség végnapjai mondatai, jelenetei, motívumai állnak össze emlékező-emlékeztető előadássá.

A múlt századelő nagy kulturális újdonságai, a némafilm, a kabaré vegyül a cirkusszal – és a filozofikus, elvontságra hajló szemlélettel. Kultúrtörténeti magaslatról látjuk a háborút, amely ugyebár civilizált népek között lehetetlen – csak éppen mégis megtörténik. Elszabadult gúnyolódás, groteszk humor sötétedik, komorodik, torzul – ha ez lehetséges –Wilson színpadán. Nem az egyes emberek, hanem az emberiség szenved, fordul ki önmagából. Nem az emberiség, hanem az emberség végnapjai ezek. Azé a reményteli képé, amit az európai értelmiség a múlt század elején rajzolt az egyre civilizálódó földlakókról. Magasrendű, biztos ízléssel szervezett, kissé steril színház. Igazi cseh–szlovák alkotás. A Vígszínházat egyedül Eszenyi Enikő képviselte, nagy erőfeszítéssel törekedve, hogy magáévá tegye az előadás stílusát.

József Attila utolsó verse (Íme, hát megleltem hazámat) furcsán hatott, de félelmetes tartalmakat nyert ebben a modorban és szellemi környezetben. A Katonában ugyancsak kabaréjelenetek sorozatát láthattuk, fölöttébb történelminek és politikainak tetsző címmel: A két Korea újraegyesítése. Pedig ez nem több, mint a párkapcsolatok abszurditására utaló szimpla allegória – az est során egyetlenegyszer említik. A francia Joel Pomerat jelenetei csak nem mindig nagyon szellemesek, többnyire eléggé mélyek és eredetiek is – és főképp nagyon hatásosak.

Elnagyolt mozdulatokkal játszanak
Elnagyolt mozdulatokkal játszanak
Fotó: Lucie Jansch

A Katona társulata pedig Máté Gábor rendezésében parádézik. Ahol lehet, sokkal többet sejtet a szövegnél. Szirtes Ági mindjárt a nyitóképben sajátos arcot ad az ötvenes éveiben járó asszonynak, akiről amúgy csak annyit tudnánk meg, hogy el akar válni, noha férjével semmi más baj nincs, mint hogy „nincs köztünk szerelem”, bár ez semmiben sem nyilvánul meg. Később megrendítően adják elő Kulka Jánossal az amnéziás asszony jelenetét, akit férje naponta látogat egy intézetben, és minden alkalommal elmondja neki, ki ő, hány gyerekük van stb. De az összes többi szereplő, Fullajtár, Andrea, Nagy Ervin, Borbély Alexandra, Keresztes Tamás, Ónodi Eszter, Ötvös András, Rezes Judit és a zeneszerző Sáry László egyaránt számos remek portréval szolgál.

Titkos főszereplő Domenico Modugno. A távollét című dal nyomatékosítja mindenféle nyelven, de csak végül magyarul, hogy miről is szól az este.Még titkosabb főszereplő Szécsi Pál. Kevésbé fiatalok fülében az ő hangján szól: megöl a messzeség.

I!

ELŐADÁSOK : 1914 – Vígszínház A két Korea újraegyesítése – Katona József Színház

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.