galéria megtekintése

Lapra szerelt boldogság

Az írás a Népszabadság
2015. 06. 25. számában
jelent meg.


Papp Sándor Zsigmond
Népszabadság

Végre egy olyan norvég vígjáték, amelyet egy kelet-európai, pardon: közép-európai is teljesen magáénak érezhet. Nem azon gurgulázik, hogy azok az északiak fene jó dolgukban egy kicsit még abszurdak is tudnak lenni, vagy hogy a nagy letisztultságba időnként egy adag karcosság is belefér. A Jön Harold! fanyar humorral, ismerős élethelyzettel dolgozik: a szomszédban megjelenő multi kíméletlenül megfojtja a negyvenéves családi vállalkozást működtető kisembert.

Björn Granath és Bjorn Sundquist
Björn Granath és Bjorn Sundquist

Persze a norvég kisember családi vállalkozása sokáig a biztos polgári megélhetést és kiszámítható unalmat kölcsönzött az életének (errefelé a kiszámíthatatlanság unalma teszi mindezt). Ám jött a svéd IKEA, és a tömör fából készült, egész életre szóló bútorokat elsöpörte a lapra szerelt világ, az elegancia átmeneti kényelme. Harold világa pillanatok alatt összeomlik: beteg felesége meghal, vagyona szertefoszlik. Úgy érzi magát, mint a szemétdombra dobott flakon: könnyűnek és céltalannak. És még a halál sem megoldás, mert még nem kér belőle. Élnie kell. Valahogy.

 

Nem csoda, ha őrült ötlete támad. El fogja rabolni az IKEA alapítóját, Ingvar Kampradot. Ezt mintha már egyenesen nekünk írták volna, a multiellenes légkörben ki ne játszott volna már el ezzel a gondolattal a Tescóban vagy az Erste Bankban? Harold tehát értünk és miattunk is harcba indul, hogy megvívja a maga háborúját, és kesernyés győzelmet arasson ott, ahol nem is várta.

A leginkább mulatságos rész a tévészereplésre oly érzékeny Kamprad kifigurázása (a zseniális Björn Granath alakítása), aki milliókat spórol már azzal az ötlettel is, hogy feleakkora ceruzákat helyezett ki a boltjaiban. Kamprad és Harold személyében a praktikus, felületes, ám túlélő világ csap össze a minőség és változásra képtelen univerzum helyi dinoszauruszával. Vértelen és reménytelen forradalom ez, minden lépése mosolyt csal az arcunkra. A Haroldot játszó Bjorn Sundquist bölcs, lemondó, lassan mégis megelevenedő tekintetét pedig jó ideig nem felejtjük el. Visszafogott alakítása, szelíd lomhasága teszi a mozit kiemelkedővé. Pedig nem keresi a kegyeinket, hétköznapi ember a hősök és antihősök közti senki földjén.

Egyedül a tinédzserlány (Fanny Ketter) szerepe didaktikus. Minden megszólalásán érződik a dramaturgiai kényszer: legyen valaki, aki a maga módján reflektálhat a titánok harcára. A tornászmúltjában ragadt anyja már jóval elevenebb karakter. Gunnar Vikene mozija azoknak lesz igazi jutalom, akik az élet kíméletlenségének fekete humorát, a kudarc árnyékában termő öniróniát kedvelik. Keserűsége mellőz minden cukrot, tartósítószert. Úgy savanyú, ahogy a jóisten megteremtette. És még csak nem is bánatában.

I!

JÖN HAROLD!

Forgalmazza a Mozinet

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.