galéria megtekintése

Kultúránk tükre, a szózuhany

0 komment


Csordás Lajos

A világhírű német művész, Julius Popp vízcseppjei a hírekben előforduló szavakat formázzák.

Julius Popp világhírű német médiaművész Bit.Fall című alkotása látható csütörtöktől a Ludwig Múzeum előtt. A vízből szavakat formáló mű a hétvégi Dunapest urbanisztikai és művészeti fesztivál alkalmából érkezett Budapestre.

A londoni olimpián és a New ­York-i Modern Művészetek Múzeumában is bemutatott különös és elgondolkodtató szerkezetet maga a művész állította fel és üzemelte be. Lefényképezni nem engedte magát, de beszélt lapunknak az alkotásáról. Elárulta, ez a mostani az első alkotása nálunk, tévesen szerepel az interneten olvasható életrajzában, hogy 2005-ben már kiállított volna a Műcsarnokban.

Az esti próbán még németül zuhogtak a híd szó betűi

 

Elmesélte, hogyan működik a Bit.Fall, amelynek révén a víz mint természet elem hordozó médiumként jelenik meg, és kölcsönhatásba kerül olyan kulturális jelenségekkel, mint az információ és az információközlés. A futballkapu alakú, zuhanyszerű szerkezetet egy számítógépes program vezérli, amely az internetes hírcsatornák összes szavát tizenöt perces terminusokban összegyűjti és kiválasztja közülük azokat, amelyek az adott intervallumban 3-8 alkalommal fordultak elő. Majd egy algoritmus szerint válogatva meg is jeleníti ezeket oly módon, hogy míg a kibocsátott vízcseppek lefelé hullanak, egy másodpercre kirajzolják az adott szavakat. Különösen este látványos a mű, amikor a vízcseppeket reflektorok világítják meg. Magyarországon a magyar hírportálok cikkeit figyeli a program. Amikor ott jártunk, éppen olyan szavak hullottak a szózuhanyból, mint pokolgép, hiány, kerület, tervez, szintén, kiállítás, hétfő, lakás, tömeg, adó, él, ország, felfedező, elkövető, hulladék, görbe, éves, mutatja, fura, szokatlan, újra, hétfő, beruházás, Detroit, kiállítás…

Julius Popp megmutatja, hogyan hat kultúránkra az információs eszközök változása

Van valami költőiség a fogalmak egymás mellé kerülésében, de a néző számára hamar nyilvánvalóvá válik, hogy ez nem vers és nem is reklám, hanem aktuális szavak sora. Julius Popp azt mondja, művével arra szeretné felhívni a figyelmet, hogy mi történik a kultúránkkal az információs eszközök változásának hatására. Szerinte nagyon felgyorsult és szűretlenné vált az információközlés, ami kihat a kultúra minőségére.

Létezik egy másik algoritmus is, amellyel az egy nap alatt előfordult tizenkét leggyakoribb szót válogatja ki. Ezeket azonban nem jeleníti meg a Bit.Fall-lal, hanem kinyomtatja és elteszi őket. Később visszaolvasva jól felidézik az adott napot, és arra is alkalmasak, hogy megmutassák, a sajtó meddig tart életben egy-egy témát. Ő nem elemez, csak megmutat valamit az információról. Ezt nemcsak szózuhannyal teszi, hanem a biteket fekete-fehér, mozgó műanyag elemekkel megjelenítő Bit.Com kijelző táblával és az átlátszó csövekben színes folyadékcseppeket áramoltató Bit.Flow nevű alkotásával is. A Bit.Fall a legnépszerűbb munkája, amelynek most már az ötödik továbbfejlesztése látható. Egy volt kollégája el is lopta tőle az ötletet és Coca-Colát reklámoz vele. Ő pedig hiába perli.

Julius Popp: Bit.Fall
Ludwig Múzeum előtti tér
Látható: július 31-ig

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.