Elmesélte, hogyan működik a Bit.Fall, amelynek révén a víz mint természet elem hordozó médiumként jelenik meg, és kölcsönhatásba kerül olyan kulturális jelenségekkel, mint az információ és az információközlés. A futballkapu alakú, zuhanyszerű szerkezetet egy számítógépes program vezérli, amely az internetes hírcsatornák összes szavát tizenöt perces terminusokban összegyűjti és kiválasztja közülük azokat, amelyek az adott intervallumban 3-8 alkalommal fordultak elő. Majd egy algoritmus szerint válogatva meg is jeleníti ezeket oly módon, hogy míg a kibocsátott vízcseppek lefelé hullanak, egy másodpercre kirajzolják az adott szavakat. Különösen este látványos a mű, amikor a vízcseppeket reflektorok világítják meg. Magyarországon a magyar hírportálok cikkeit figyeli a program. Amikor ott jártunk, éppen olyan szavak hullottak a szózuhanyból, mint pokolgép, hiány, kerület, tervez, szintén, kiállítás, hétfő, lakás, tömeg, adó, él, ország, felfedező, elkövető, hulladék, görbe, éves, mutatja, fura, szokatlan, újra, hétfő, beruházás, Detroit, kiállítás…
|
Julius Popp megmutatja, hogyan hat kultúránkra az információs eszközök változása |
Van valami költőiség a fogalmak egymás mellé kerülésében, de a néző számára hamar nyilvánvalóvá válik, hogy ez nem vers és nem is reklám, hanem aktuális szavak sora. Julius Popp azt mondja, művével arra szeretné felhívni a figyelmet, hogy mi történik a kultúránkkal az információs eszközök változásának hatására. Szerinte nagyon felgyorsult és szűretlenné vált az információközlés, ami kihat a kultúra minőségére.
Létezik egy másik algoritmus is, amellyel az egy nap alatt előfordult tizenkét leggyakoribb szót válogatja ki. Ezeket azonban nem jeleníti meg a Bit.Fall-lal, hanem kinyomtatja és elteszi őket. Később visszaolvasva jól felidézik az adott napot, és arra is alkalmasak, hogy megmutassák, a sajtó meddig tart életben egy-egy témát. Ő nem elemez, csak megmutat valamit az információról. Ezt nemcsak szózuhannyal teszi, hanem a biteket fekete-fehér, mozgó műanyag elemekkel megjelenítő Bit.Com kijelző táblával és az átlátszó csövekben színes folyadékcseppeket áramoltató Bit.Flow nevű alkotásával is. A Bit.Fall a legnépszerűbb munkája, amelynek most már az ötödik továbbfejlesztése látható. Egy volt kollégája el is lopta tőle az ötletet és Coca-Colát reklámoz vele. Ő pedig hiába perli.
Julius Popp: Bit.Fall
Ludwig Múzeum előtti tér
Látható: július 31-ig