Újabb történettel gazdagodik a magyarok és Sanghaj kapcsolatáról szóló história: néhány éve itthon is berobbant a köztudatba Hugyecz (Hudec) László neve, aki az első világháború után távol-keleti orosz hadifogságból került a kínai nagyvárosba, és annak vezető építésze lett. Miután az ő története az elmúlt esztendőkben több kiállítással végigjárta Magyarországot, most egy másik, nem kevésbé fantasztikus sztori került a nyilvánosság elé: Komor Pálé.
Komor nem tagadta meg magyar származását |
Az ő nem mindennapi életútját a Budapesti Történeti Múzeum Távoli menedék címmel rendezett legújabb kamarakiállításán ismerhetjük meg. Talán onnan kellene kezdeni, hogy az ópiumháborúk után, az 1840-es évektől a nagyhatalmak rákényszerítették Kínát Sanghaj megnyitására. A városon belül európai fennhatóság alatt lévő körzetek jöttek létre, és hamarosan Hongkonghoz hasonlóan Ázsia gazdasági és pénzügyi központjává lett a kikötőváros. Angolok, franciák, németek mellett a Monarchia magyarjai közül is sokan próbáltak itt szerencsét. Nem is sikertelenül.
A város első autóját például egy magyar üzletember, Leinz Lajos vásárolta 1901-ben. A vállalkozó szellemű sanghaji magyarok közt volt Komor Pál is, aki 1898-ban érkezett az országba. Testvére és édesapja már az 1880-as évektől a Távol-Keleten tevékenykedett, először Japánban nyitottak régiségkereskedést, majd a század végén Ázsia több városában, egyebek közt Sanghajban. De ami miatt ez a kiállítás megvalósult, az elsősorban Komor emberbaráti tevékenysége.