galéria megtekintése

Képek párbeszéde

Az írás a Népszabadság
2014. 07. 17. számában
jelent meg.


Kácsor Zsolt, Debrecen
Népszabadság

Aligha jutna eszébe bárkinek Csontváry Kosztka Tivadar művészetét párhuzamba állítani Kassák Lajoséval, elvégre ritka ellentétes kultúrájú és felfogású világ az övék, az ember igazából nem is hinné, hogy a műveik megférnek egymás mellett a falon.

Hogy egyáltalán elbírják egymás közelségét. S mégis, a debreceni Modem legújabb kiállításán éppen a megszállott festő-próféta és a nagyon is tudatos költő-képzőművész egy-egy alkotása fogadja a látogatót: az egyik a Délutáni vihar Trauban, a másik a Képarchitektúra.

Konyhás István / Népszabadság

Miért és hogyan kerülhetett egymás mellé Csontváry és Kassák Debrecenben? Erről A fenséges geometriája című tárlat kurátora, Hornyik Sándor a sajtóbejáráson azt mondta, hogy az előző a fenségesnek mint esztétikai kategóriának a klasszikus, természeti ábrázolását adja, míg az utóbbi annak absztrakt, matematikai síkját jeleníti meg, s azért kellett a tárlatot Csontváryval és Kassákkal indítani, mert éppen az ő kettősükből bomlik ki magának az egész kiállításnak a sajátos kettőzöttsége.

 

Az effajta dialektikus szembeállítás gyakran szül didaktikus kudarcot. A Modem tárlata szerencsére nem fordul át didaktikus szájbarágásba, aminek az lehet az oka, hogy a kiállítás valójában „dialógus”: ha végigmegyünk a képek között, úgy érezzük, hogy azok szinte nem is hozzánk szólnak, hanem egymással feleselnek.

S a beszélgetésük tárgya egyszerűen szólva az, hogy vajon mi a forrása annak a megrendülésnek, emelkedettségnek, amely a fenségessel való találkozásainkat kíséri, s ezt a forrást vajon miképpen lehet ábrázolni a képzőművészet eszközeivel.

Hornyik a bejáráson rögtön föl is hívta a figyelmet Vajda Lajos egy-egy munkájára, amelyek közül az egyik a fenségesnek a természeti ábrázolása, a másik azonban már absztrakt kép – bizonyítva, hogy a középpontba állított esztétikai kategória mibenlétéről folytatott képzőművészeti „párbeszéd” nemcsak az ellentétes világokat képviselő művészek között képzelhető el, de egyetlen alkotó különböző korszakainak megidézésével is.

A csend tárlata
Konyhás István / Népszabadság

Sőt, ahogy közeledünk a kiállítótér centruma felé, egyre több olyan képpel találkozunk, ahol a természeti fenség és annak absztrakt párja már nem két festmény találkozásából tevődik össze, hanem egyetlen képen belül. Erre a „hibrid” alkotásmódra a kurátor szerint Bene Géza és Lossonczy Tamás kiállított művei a legjobb példák.

Mint mondta, ez a fajta tárlatrendezési felfogás ellentmondani látszik ugyan a művészeti kategóriákban és időbeli korszakokban gondolkodó művészettörténeti logikának, de a kiállításnak szerinte éppen az a rejtett célja, hogy mögé lásson ennek a megszokott, jól bejáratott logikának.

Ez az oka annak, hogy míg a tárlat kezdeti szakasza markáns ellentétpárokat mutat föl – gondoljunk csak vissza Csontváryra és Kassákra – , úgy a kiteljesedő szakaszra már az összevegyülés, a játékos összemosódás jellemző.

A Modem új tárlatán a festmények egyik fele az Antal Péter debreceni ügyvéd-műgyűjtő tulajdonában lévő Antal–Lusztig-gyűjteményből származik, a másik fele pedig a veszprémi Vass László műgyűjteményéből.

Ez utóbbiról Kukla Krisztián, a Modem igazgatója azt mondta, hogy Európa legjelentősebb magángyűjteményei között tartják számon, a kollekció nagy része a veszprémi Modern Képtárban tekinthető meg.

Konyhás István / Népszabadság

Mint az igazgató fogalmazott, Antal Péter és Vass László gyűjteményének az új tárlatra kiszemelt darabjai egészen fantasztikus életre keltek egymás mellett.

Kukla egyébként nem is párbeszédnek, dialógusnak hívná, ami a két kollekció kettőséből létrejött, hanem „a csend tárlatának” – elvégre ha ezek a képek valóban az „ábrázolhatatlan ábrázolásáról” feleselnek egymással, akkor éppen a fenséges elmondhatatlanságáról mondanak nagyon is sokat.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.