galéria megtekintése

Jól festő látogatószámok

0 komment


Sándor Tünde

Több mint ötvenezren látták a Picasso-kiállítást félidőben, még bekerülhet a top tízbe, de Van Goghgal nem vetekedhet.

A világ 15. leglátogatottabb tárlata volt 2007-ben a szenzációs Van Gogh-kiállítás a Szépművészeti Múzeumban, amelyre csaknem félmillióan váltottak jegyet. Az utóbbi évtized második leglátogatottabb kiállítására, az ugyancsak hatalmas sikert aratott Monet és barátaira három évvel korábban negyedmillióan voltak kíváncsiak. A mindig forgalmas Hősök terén is feltűnő sorokat vonzó szépművészetis topkiállítások közül az elmúlt tíz évben tizenegy haladta meg a százezres látogatószámot. Ez magyar viszonylatban grandiózus, tekintve, hogy a kortárs művészetek múzeumában, a Ludwigban a csúcskiállítás, azaz a Robert Capa képeiből rendezett tárlat 65 ezer látogatóval áll az intézményi lista élén.

A kiállítási piacon a sikernek nem a nyereség az egyetlen mérőszáma, sőt, legtöbbször nem is vetődik fel, jó esetben a nullszaldó is komoly eredménynek számít. Nem véletlenül, hiszen a toptárlatok megrendezése nagyon sok pénzbe kerül, a látogatórekordokat döntő kiállítások költségrekordokat is döntenek: a Van Gogh- vagy a Rembrandt-kiállítás büdzséje a nemzetközi kölcsönzésekkel, szállítással, biztosítási díjakkal elérte az 500 millió forintot. A most a Szépművészeti felújítása miatt a Magyar Nemzeti Galériában látható, Picasso életművét felölelő tárlat a félidőhöz közeledve érte el az 50 ezres látogatószámot, ami azt sejteti, hogy van esélye bekerülni a top tízbe, de nem a lista elejére, holott a költségvetése rezsi nélkül eléri a 350 millió forintot.

 

Mint a Szépművészeti Múzeum sajtóosztályától kapott információ is érzékelteti: az éves állami támogatásból kigazdálkodott kiállításoknak  nem az anyagi haszon a fő célja.

Hasonlóan nyilatkozik Szipőcs Krisztina, a Ludwig Múzeum gyűjteményi osztályának vezetője, mondván, nyereséges kiállításról a kortárs képzőművészetben nem lehet beszélni, a közönségsiker mértéke nincs mindig arányban a ráfordított összeggel, sőt a szakmai és a közönségsiker és a jegybevétel sem mindig fedik egymást. A Ludwig a Szépművészeti lehetőségeinek töredékével él, a legdrágább kiállításai­nak költsége sem haladta meg a 60 millió forintot, a költségek 50-70 százalékát fedezik pályázati és szponzori támogatásból. Sajnos, a támogató cégek és bankok az elmúlt tíz évben az adóváltozások miatt gyakorlatilag eltűntek. A legsikeresebb tárlatok jegybevétele sem elég többre, mint az adott kiállítás költségvetésének 30-50 százalékára.

A világklasszisok kiállításaira Budapesten belépőjegyet váltani az elmúlt tíz évben változatlan összegért lehet, a szépművészetisekre 2006-ban is 2800-3000 forint volt egy teljes árú jegy, a Ludwigban ennek feléért lehet a legsikeresebb rendezvényekre bejutni, vagyis úgy tűnik, árat emelni nem lehet, nem érdemes. A költségekhez képest szolid áron kínálni a minőségi vizuális kultúrát az állam misszióként felfogott feladata.

A Ludwig Múzeum topkiállításai

1. Robert Capa (2009, 65 ezer látogató),
2. Ludwig 25, állandó kiállítás (2014, 45 ezer),
3. Martin Munkácsi (2010, 35 ezer),
4. Az égbolt másik fele (2013, 40 ezer),
5. Ludwig Goes Pop (2015, 30 ezer),
6. A meztelen férfi (2013, 25 ezer),
7. Robert Mapplethorpe (2012, 25 ezer),
8. Moholy-Nagy László: A fény művészete
(2011, 25 ezer),
9. Keith Haring (2008, 22 ezer),
10. Hantai (2014, 20 ezer) és Zsigmond Vilmos (2015, 20 ezer).

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.