galéria megtekintése

Alton Glenn Miller: Hetven éve hiányzik

Az írás a Népszabadság
2014. 03. 28. számában
jelent meg.


Horváth Gábor
Népszabadság

Csak annyi biztos, hogy 1944. december 15-én az angliai Bedford melletti repülőtéren beszállt egy kis, egymotoros gépbe. Többé senki nem látta Alton Glenn Miller őrnagyot, az Egyesült Államok szárazföldi hadserege légierejének tisztjét.

falseGlenn Miller @ Tux Junction
Eltűnt, akárcsak Antoine de Saint-Exupéry, csakhogy A kis herceg írójának gépét megtalálták Marseille-nél a tengerben, 2003-ban ki is emelték és azonosították. A 40-es évek leghíresebb bigbandjének vezetője ezzel szemben a mai napig „bevetés közben eltűntnek” minősül.

A UC–64-es gép egy párizsi koncertre vitte volna, ám oda nem érkezett meg. Az egyik lehetséges verzió szerint bevetésről visszatérő brit bombázók véletlenül eltalálták, amikor megmaradt bombaterhüktől szabadultak meg a La Manche csatorna felett. Brit hadtörténészek szerint ez a legvalószínűbb, de az egykori légvédelmi tüzér Clarence B.Wolfe úgy vélte, az ő ütegük lőtte le tévedésből.

Van még egy harmadik szcenárió is, de ez amilyen morbid, olyan életszerűtlen: e szerint Miller őrnagy épségben megérkezett volna Párizsba, ám egy prostituált karjai között szívrohamot kapott, amit az amerikaiak el akartak tussolni, ezért találták ki, hogy eltűnt. (A német újságíró, aki a sztorival előállt, azt nem magyarázta meg, hogy hova lett az UC–64-es és két pilótája.)

 

Létezik továbbá egy feljegyzés, amelyet az amerikai 320. légi szállítási század egykori katonája, Fred Atkinson vetett papírra. E szerint egységüket a franciák értesítették, hogy egyik repülőgépük lezuhant a partvidéken, a helyszínre siető felderítők azonosították Miller és a két pilóta holttestét. Akkor viszont az a kérdés, hogy hová lettek a földi maradványok...

Glenn Miller igazi titka azonban régóta nem titok: négy harmonizáló szaxofon és a felettük a dallamot játszó klarinét. Ez adta azt az édes, mégis bizsergetőn izgalmas hangzást, amelytől akkoriban megőrültek a lányok és a fiúk, ezt hallgatták a katonák a front mindkét oldalán. (Miller németül megadásra buzdító beszédeket is mondott a katonai rádióban.) Zenéje olyan népszerű volt, hogy sok esztéta szerint nem is tekinthető dzsessznek, pláne hogy a gondosan lekottázott szólamok és a rigorózus próbák nyomán visszaszorult benne a rögtönzés. Ám a szigorú bírálóknak aligha van igazuk.

Amerikai Légierő

Aki hallotta már az amerikai fegyveres erők valamelyik mai bigbandjét (nekem egy washingtoni utcai fesztiválon az Army Blues jutott, mondhatom, felejthetetlen élmény), az tanúsíthatja, hogy a rendkívüli fegyelem és a katonásan feszes, szuperprecíz ritmusszekció mellett a kiváló hangszeres tudás, illetve a műfaj részletes ismerete jellemzi őket. És valamennyi merített az Army Air Force Orchestrából, amelyet Glenn Miller harcolt ki, s amelynek a vaskalapos tábornokok által túl modernnek, túl dzsesszesnek tartott stílusát ő alakította ki s védte meg. Igaz, akkoriban inkább tánczenének tűnt, és ma sincs ez másképp, ám mi maradna a dzsesszből, ha mindent elvetünk belőle, amire táncolni lehet?

Miller valószerűtlen közegből érkezett: farmergyerek volt, az első harsonáját is abból a pénzből vette, amit tehenek fejéséért kapott. Tizenkét évesen váltott erre a hangszerre, előtte kornetten játszott és mandolinozott. Mint oly sok híres dzsesszmuzsikus, ő is az iskolai zenekarban szerezte meg az alapokat. Itt kis gondot okozott, hogy a futballcsapatban is játszott (nem is akárhogyan, tizenhat éves korában posztján Colorado állam legjobbjának választották). Csakhogy a zenekarban a lelátón lett volna dolga, miközben a pályán is vezető szerepet osztottak rá. Végül a zene győzött, olyannyira, hogy hiába iratkozott be az egyetemre, kibukott: nem járt az órákra, nem csinálta meg a házi feladatokat, ellenben minden percét a zenekarával töltötte.

Első komoly szerződését 22 évesen kapta Ben Pollack zenekarában, de játszott Victor Young Los Angeles-i bandájában is, ők kísérték Judy Garlandot és Bing Crosbyt. A balszerencse Jack Teagarden képében jelentkezett: kiderült, hogy van Millernél is jobb harsonás, Pollack rá kezdte osztani a szólókat.

Ám minden rosszban van valami jó, egyrészt Miller elérkezettnek látta az időt a nősülésre, másrészt rájött, az ő világa nem annyira az improvizáció, hanem a zeneszerzés és a hangszerelés. A következő években remek zenekarokban játszott – főleg a Dorsey fivérekkel –, ám közben tudatosan készült új karrierjére. 1935-ben a brit Ray Noble számára toborzott egy amerikai zenekart, és velük próbálta ki először már említett találmányát, a négy szaxofon klarinét által vezetett kórusát. 1938-ban talált rá Wilbur Schwartz szaxofonosra – belőle lett a Glenn Miller Bandben az a bizonyos szólamvezető klarinétos.

Amerika ráharapott az újszerű tónusra, 1939-ben márminden zenegépben egyszerre több lemezük volt – márpedig ez jelentette a fix jövedelmet. A Tuxedo Junction című szám a kiadása utáni első héten 115 ezer példányban fogyott el, innen egyenes út vezetett a Carnegie Hallba és a CBS rádióhálózaton élőben sugárzott heti három (!) fellépéshez. Az In the Mood, a Moonlight Serenade vagy a Chattanooga Choo-Choo híressé tette a zenekart és vezetőjét.

1942-ben, amikor a legjobban futott a szekér, Miller hazafias kötelességtudattól hajtva jelentkezett a haditengerészethez, ahonnan eltanácsolták: már 38 éves volt, túl öreg. A szárazföldi hadsereg már nem volt ilyen finnyás, bevették, és harsonásnak tették meg az alabamai Montgomery közelében lévő kiképzőbázisukon.

falseUniversal / The Kobal Collection

Celebstátusának köszönhetően a helyi együttes is rádióműsorhoz jutott, végül rábízták az Army Air Force ötventagú zenekarát, amelylyel aztán Londonba áttelepülve megszállták az EMI stúdióját – talán hallottak már róla, az Abbey Roadon volt...

Glenn Miller nevével a mai napig be lehet csalogatni a közönséget. Hagyatéka három zenekarnak is engedélyezte a név használatát: egynek-egynek Amerikában, Angliában és a kontinentális Európában. Ne tessék csodálkozni, az eltűnt őrnagynak sírja is több van: egy Arlingtonban, a katonai temetőben, egy másik Connecticutban, a Yale Egyetem szomszédságában, de van saját múzeuma is a régi angliai tábori repülőtéren, ahonnan majd hetven éve Párizsba indult, és csillaga Los Angelesben a Hollywood Boulvardon. Szomorú belegondolni, mennyi remek vidám és romantikus zenét nem volt ideje megírni.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.