galéria megtekintése

Kormányzati sikerek mások pénzéből

Az írás a Népszabadság
2014. 03. 27. számában
jelent meg.


Kapitány Szabó Attila
Népszabadság

Magyarország jobban teljesít! Vagy ha ez valakinek mégsem lenne teljesen egyértelmű, Orbán Viktor napokon belül záruló második kormányzása a közlekedési infrastruktúra fejlesztésében bizony többet hozott a miniszterelnök első országlásának gyengécske eredményénél.

Autópályából például vitán felül több, nagyjából hatszor annyi épült, mint 1998 és 2002 között. A produkciót legfeljebb az alacsony bázis húzhatja le: a Fidesz választási vereségéhez vezető első szárnypróbálgatás idején a beígért hatszázból alig húsz kilométer sztráda készült el. És hát, az elmúlt négy évben összehozott 118 kilométernyi beton- és aszfaltpálya sem lenne, ha a kormány folytonos szabadságharcában ellenségnek kikiáltott Európai Unió (EU) nem önti vödörszám a pénzt a magyar fejlesztésekbe.

A sikerek mérlege ezzel együtt számokban mutatós. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. négy év alatt 418 milliárd forintot költött el fejlesztéseire. Ha pedig máskor nem is, az országgyűlési választások idején igazán érdemes emlékeztetni az adófizetőket, mi mindent köszönhetnek az ország vezetőinek.

A kormányzati erőfeszítések leglátványosabb megtestesüléseinek sorában ott vannak mindjárt az autópályák. A 2010 és 2014 tavasza között lezárult hét beruházásra mintegy 177 milliárd forint ment el, döntő hányadában az EU költségvetésébe a legtöbbet befizető német, francia vagy brit adófizetők pénzéből. Akik, ha erre járnak, együtt örülhetnek a magyar autósokkal, az M5-östől az M7-esig irányonként három forgalmi és egy leállósávosra szélesített M0-snak.

 

Meg annak, hogy mindez belefért hatvanmilliárd forintba. Vagy autózhatnak az M3-as 34,5 milliárd forintból megépült, Nyíregyházát a 49-es főúttal összekötő 33,8 kilométerén. És kipróbálhatják az M43-as 60,5 milliárd forintból elkészült 38,6 kilométerét is Szeged, illetve Makó között. A tájékozatlanokat pedig sokáig meg lehet majd lepni azzal, hogy pénzügyi hozzájárulásukkal itt bizony másfél milliárd forintból új mérnökségi telephely is létesült.

Az M0-s autóút kiszélesítését sikerült kihozni hatvanmilliárd forintból
Az M0-s autóút kiszélesítését sikerült kihozni hatvanmilliárd forintból
Kurucz Árpád

Eljött az ideje, hogy büszkék legyünk az ország meglévő gyorsforgalmi, fő- és mellékútjaira is. Persze, nem az állapotukra. Mert hát, a már 31 ezer kilométeres állami hálózat rendbetételébe a fejlesztési tárca igazán csak a választások közeledtével vágott bele.

Inkább arra, hogy az Országos Közúti Adatbank (OKA) összesítései szerint a mintegy 48 százalékában, vagyis úgy 15 ezer kilométeren még mindig rossz burkolatállapotú utak életben tartására mennyi pénz megy el. A meghirdetett programok keretében tavaly és az idén 1600 kilométer út javítására 165 milliárd forintot költöttek. Az állami közúthálózaton azonban ezzel együtt is maradt tennivaló bőven, így a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-nek 2014-ben és 2015-ben 102 milliárd forintból újabb 843 kilométeren lesz munkája.

A terv az, hogy az idén az alsóbbrendű mellékutak 63 szakaszát újítják fel 247 kilométeren, 36 milliárd forintból. A nyomvályúk és felületi egyenetlenségek mintegy 17 milliárd forintból 143 útszakasz 282 kilométerén tűnhetnek el. A második fél évben pedig 49 milliárd forintból hozzálátnak 314 kilométer autópálya sebeinek gyógyításához.

Ezzel együtt, aki nem tudná, 2010 és 2014 között a NIF is elköltött 88 milliárd forintot a főutakon. A 87 közúti beruházás sorában a jelentősebbek olyanok voltak, mint a 4-es főút Debrecent elkerülő 11,9 kilométerének megépítése 3,4 milliárd forintért, a 85-ös főút Enesét elkerülő hét kilométere 5,8 milliárdért, vagy a Tisza felett Vásárosnaménynál átívelő híd felépítése 4,3 milliárd forintért. De elment 4,6 milliárd forint Szentgyörgyvár és Zalaegerszeg között a 76-os főút Zala megyei 27 kilométerének 11,5 tonnás megerősítésére is. Ám ezzel még nincs vége.

A 15 ezer kilométeren még mindig rossz burkolatállapotú utak rengeteg pénzt felemésztenek
A 15 ezer kilométeren még mindig rossz burkolatállapotú utak rengeteg pénzt felemésztenek
Móricz Simon / Népszabadság

Loppert Dániel, az állami beruházó szóvivője akár közleménybe foglalhatta volna azt is, cége március közepéig újabb 444 milliárd forintnyi fejlesztésre szerződött. Emellett épül az M85–M86-os Győr–Szeleste között, az M4-es Abonytól Fegyvernekig, és bővítik a 8-as főutat Székesfehérvártól Herendig. Mi több, elkerülőt kap Miskolc, Kecskemét, Nyíregyháza, Nagyatád, Seregélyes és Pécs is.

A nagy közúti nekibuzdulás ellenére az állami projektek listájáról lemaradt néhány, már a 2010-es választások előtt beígért fejlesztés. A többi között az autósok máig várnak az 10-es főútra tervezett ürömi körforgalom megépítésére is. A jó hír, hogy nem hiába: a beruházás közbeszerzése akár már áprilisban lezárulhat, és tavasszal állítólag az útépítők is színre léphetnek.

Tizenegy nagy vasúti beruházásra futotta

A munkálatok megkezdését különösen időszerűvé teszi, hogy a Budapest–Esztergom-vasútvonal átépítése egy évet csúszik. Ami miatt a NIF egyes kormányhivatalok, önkormányzatok, földhivatalok néha 200, egyes esetekben 420 napos eljárásait kárhoztatja.

Akárhogy is volt azonban, a 32,7 kilométeres vasútvonal uniós forrásból pénzelt 44 milliárd forintos korszerűsítése a legfontosabb szakaszon siklott ki. A vasúti pálya éppen a főváros előtti 14 kilométeren, Pilisvörösvár és Budapest között nem épült meg az országgyűlési választások idejére. Ez pedig nemcsak azért kellemetlen, mert a 2010–2014-es időszakban a vasúti fejlesztések állítólag elsőbbséget kaptak, hanem azért is, mert a körülményes és lassú utazás a térségben lakó tízezrek életét keseríti meg.

A Kelenföld-Tárnok vonalon újítják fel a pályát
A Kelenföld-Tárnok vonalon újítják fel a pályát
Teknős Miklós / Népszabadság

A NIF mindenesetre az elmúlt négy évben tizenegy nagy vasúti beruházásra 162 milliárd forintot költött. Ennyi pénzből 260 kilométer vasúti pálya korszerűsítésére futotta. Méghozzá úgy, hogy 2010-ben elsőként a szocialista és liberális kormányok által megkezdett 30 milliárd forint összértékű fejlesztések átadásán lehetett ollót csattogtatni. De maradtak örökölt beruházások a következő évekre is.

Tavaly tavasszal például a Tárnok–Székesfehérvár-vasútvonal 2009-ben megindított, 54,9 milliárd forintos átépítésével járó munkálatok befejeződésének örülhettek az erre utazók. És a NIF nem maradt adós a korábbi évek döntéseitől független beruházásokkal sem. A Pilisvörösvár–Esztergom-vasútvonal 19 milliárd forintos fejlesztésének tavalyi lezárása után, 2013 végére készült el 31 milliárdból a Kelenföld–Tárnok vonalszakasz új pályája. De 1,7 milliárd forintból megerősítették a vasúti alépítményt a Budapest–Hegyeshalom-vasútvonal Budaörs és Biatorbágy közti szakaszán is.

További 14,5 milliárd forintból pedig elkészült a Záhony térségi széles nyomtávú vontatóvágány-hálózat felújításának második üteme is. Ezenkívül, a 400 milliárd forint költséggel folyamatban lévő építkezések nyomán, további 200 kilométeren újulhat meg a vasúti pálya, és 390 kilométernyi vonal kap új biztosítóberendezéseket.

Egy egész ország nagy örömére a kormány „kiemelt jelentőségű” lépést tett a dunai személyhajózás felvirágoztatására is. Ami abból állt, hogy 750 millió forintért megvásárolták a Mahart Passnave Kft. 51 százalékos üzletrészét. A tavaly ősszel bejelentett akvizíció hozadékáról azóta nem sokat hallani. Legfeljebb azt, hogy szombaton a fejlesztési tárca átadta a személyhajózási cég felújított kikötőjét Dömösön. Amihez hiába szerveztek sajtótájékoztatót, az ügynek ebben a kormányzati ciklusban már aligha lesz komoly jelentősége. De ami fontos, még egyszer el lehet mondani: Magyarország jobban teljesít!

118

A kormányzati ciklusban 118 kilométernyi sztráda épült, hatszor annyi, mint az első Orbán-kabinet idején, amikor jegelték az autópálya-építési terveket

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.