galéria megtekintése

Gellértet sínre teszik

0 komment


Csordás Lajos

Harminc éve, 1986 nyarán indult újra a budai Vár oldalában a Sikló. Ez már egy pici rendszerváltás volt. Visszakaptunk valamit a szép, polgári Budapestből.

Valamelyik előző Képmentőben kolléganőm írta meg azt a látványt, ahogy a Budavári Sikló elhagyott, elgazosodott pályája árválkodott körülbelül negyven évig, 1945-től a nyolcvanas évek közepéig a Várhegy lejtőjén. A pálya és a kocsik a háború végén találatot kaptak, az újjáépítéskor pedig nem hozták őket rendbe. Erő talán lett volna rá, de akarat kevésbé. Hiszen hová is mentek volna vele az utasok?

A hegytetőn, ahová felvitt, romokban állt és megszűnt miniszterelnökség lenni a Sándor-palota, továbbá elpusztult minden épület a Sikló felső állomása körül, beleértve a hadügyminisztériumot és a királyi palotát is. Jó néhány ezek közül a kilencvenes évekig romokban állt, a Budavári Palota első helyreállított szárnyai is csak a hatvanas évek végén váltak használhatóvá. Éppen ekkor került először szóba újra a Sikló helyreállítása.

Mint azt Ráday Mihály Városvédőbeszédek című könyvéből tudhatjuk, 1960-ban hagyta jóvá a Minisztertanács, hogy fel kell újítani az 1870-ben átadott „budai hegypályát", mely akkor már épp tizenöt éve hiányzott a város életéből. A következő években több terv is készült, igaz, ellenterv is, amely mozgólépcsőt javasolt a helyére. (Érdekes, hasonló gondolat ötven évvel később, 2014-ben valósult meg kicsit arrébb, a Várkert Bazárnál.) Végül 1967-ben a Közlekedéstudományi Egyesület létrehozta a Sikló Bizottságot, amely többé nem hagyta veszni az ügyet, de kis híján még így is húsz év kellett, míg törekvésük eredményt hozott. Elnöke, Petrik Ottó meg sem érte az új Sikló átadását. Közben újabb tervek születtek. 1968-ban például a Műszaki Egyetemen és az Iparművészeti Főiskolán diplomatervek készültek a leendő siklókocsikról.

 

Volt szerencsém látni az interneten Hill Klára dizájner 1968-ban, még egyetemi hallgatóként készített tervét. Modern, üvegtetős, ma is tetszetősnek mondható panorámakocsit álmodott. Talán jobbat is, mint a mostani, háromrészes, lépcsőzetes vagon, amelynek csak a legalsó traktusából lehet jól látni a panorámát, a fölső két lépcsőkabinból csak felállva élvezhető (mint ezt a napokban 1200 forintért megtapasztaltam). Persze nem is ezért szeretjük a jelenlegi, régi formájú kocsikat.

Történelmi pillanat. Negyven év után újra kocsi kerül a budai  hegypályára
Történelmi pillanat. Negyven év után újra kocsi kerül a budai hegypályára
Erdei Katalin / Népszabadság/archív

A kiviteli terveket a Fővárosi Tanács Közlekedési Főigazgatósága megbízásából végül 1984-ben a Metróber készítette el. A járművek kivitelezésére Hill Klára több tervet is kidolgozott még 1968-as diplomamunkája után. Tanácsait elfogadták 1984-ben is, amikor elhatározták, hogy korhű és az 1870-esekhez hasonlító kocsikat kell készíteni. Neki és javaslatainak köszönhetjük például, hogy a siklóvagonok nem lambériás külső burkolatot kaptak, mint a régi kisföldalatti szerelvényei, hanem kazettásat, mint az eredeti siklókocsik. A tervezéssel aztán mégsem Hillt bízta meg a Metróber, hanem Sostarics Györgyöt és Balogh Vilmost.

Itt éppen az a pillanat látható, amint 1986. már­cius 18-án az elkészült kocsikat sínre teszik. Az új járgányok számot és nevet is kaptak. Ez itt Gellért, és mint ahogy az urak személyi száma egyessel kezdődik, az ő száma is egyes. Ő jár a Várkert Bazár felőli sínpáron. Társa pedig Margit, a „lánykocsi", a 2-es számú, az alagút felőli pályán.

Margit és Gellért a próbajáratok után 1986. jú­nius 4-én szállított először utasokat, s azóta meg sem álltak. Csak egyszer, 2009-ben kaptak néhány hetes szabadságot, amikor teljesen felújították őket.

A Képmentő rovat 2007 márciusa óta jelenik meg a Nolon és a lapban. A képeket Rédei Ferenc válogatja
a Népszabadság gazdag fotóarchívumából. 

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.