galéria megtekintése

Ismét mozikban a non plus ultra, a Volt egyszer egy vadnyugat

Az írás a Népszabadság
2015. 09. 24. számában
jelent meg.


Csákvári Géza
Népszabadság

Andre Bazin francia kritikus írta, hogy a western a film non plus ultrája. Szerinte minden nemzeti kultúra rendelkezik eredetmítosszal, de az Egyesült Államoknak önmagának kellett megteremtenie a sajátját. Ezt a teremtéssztorit „fordította ki” Sergio Leone, kifőzve a spagettiwestern műfaját. És mostantól újra élvezhetjük, modernizált színes szélesvásznúban.

Sergio Leone előszeretettel hangoztatja, westernjeiben ő rendezte át a műfaj amerikai szabályrendszerét. „Ha valaki John Fordnál kinéz az ablakon, a ragyogó jövőbe pillant, ha nálam valaki kinyit egy ablakot, mindenki tudja: most le fogják lőni. Ford optimista, én pesszimista vagyok.” Ennek a művészi attitűdnek a tökéletes esszenciája a Volt egyszer egy vadnyugat, mely most csaknem ötven év után ismét a magyar mozikba kerül. Sőt, ha azt is figyelembe vesszük, hogy a digitálisan felújított verzió most a vágatlan rendezői változatot jelenti, akkor ősbemutatóról beszélhetünk.

A western alapjaiban az ősök története. A vadnyugat meghódítása a filmvásznon kelt életre: ez az első és eddig egyetlen mitológia, amelyet celluloidszalagon örökítettek meg. A western mitologikus mű, vegytiszta műfaji szabályokkal. Mindig felbukkan a vadnyugati pisztolyhős (a leghíresebbek: Gary Cooper, Clint Eastwood, James Stewart, John Wayne és persze Charles Bronson), és a kelet civilizált, haladást szimbolizáló képviselője.

Spagettiwesternben a gonosz nehezen azonosítható. Nem egyértelmű, ki hol áll az erkölcsi skálán
Spagettiwesternben a gonosz nehezen azonosítható. Nem egyértelmű, ki hol áll az erkölcsi skálán
IMDB

 

Az előbbi lovon, az utóbbi vonaton érkezik. A vonat sokszor maga is jelképértékű: ahová nem jut el, az a törvények feletti westernikonok világa. Leone cinikusabb a tengerentúli kollégáinál, nála a társadalommal szembeni bizonytalanság a fő dramaturgiai erő. Sokan ezt annak tulajdonítják, hogy a rendező gyermekkora a fasizmus idejére esett. Filmjeiben csupán az egyéni kezdeményezőkészség és jó szándék teremti meg az életteret az újabb generációk számára. A Volt egyszer egy vadnyugat alapállítása, hogy a határvidéki társadalmat mindenestül áthatja a korrupció. Nem egyértelmű, ki is a hős.

Az, hogy a tengerentúlon nem értették Leonét, mert a spagettiwestern európai jelenség, nem igaz. A „dollártrilógiája” (Egy maréknyi dollárért – 1964, Pár dollárral többért – 1965, A Jó, a Rossz és a Csúf – 1966) után Harry Gray önéletrajzi regényét, a The Hoodst szerette volna vászonra vinni, azonban éppen amerikai producerek javaslatára inkább a „Vadnyugatba” kezdett bele. A pénzt a Paramount adta, ötmillió dollárt, és a stúdió legnagyobb sztárját, Henry Fondát.

Claudia Cardinale több évtizedes karrierje elején
Claudia Cardinale több évtizedes karrierje elején
IMDB

Azt az eddig nem ismert részletet, hogy a Volt egyszer egy vadnyugatban benne van Clint Eastwood statisztaként, maga Claudia Cardinale súgta meg nekünk, amikor nemrég hazánkban járt, hogy a CineFesten átvegye az életműdíját, ahogy arról lapunk is beszámolt.

A western csúcsa

A műfajklasszikus 4k verziójú, vágatlan változata ma kerül a magyar mozikba, eredeti nyelven, magyar felirattal. A 1968-as filmet Magyarországon 1982-ben vetítették először, Cardinalét Hámori Ildikó, Fondát Sinkovits Imre, Bronsont Szersén Gyula szinkronizálta. Mivel az vágott verzió volt, így most az akkori szinkront nem lehet használni. Az olasz–amerikai–spanyol koprodukcióban készült, hosszát tekintve is monumentális (165 perces) alkotás alapművé vált. Ennio Morricone kísérőzenéje a film bemutatása után önálló életre kelt.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.