Elsők a XIX. században
1899-ben nyitotta meg kapuit az európai kontinens egyik első műszaki-közlekedési múzeuma, a Magyar Királyi Közlekedési Múzeum. 1944-ben két bombatalálat érte a kiállítóhelyet, hosszú évekig bizonytalan volt a gyűjtemény sorsa, csak az 1950-es évek végén dőlt el, hogy (részlegesen) helyreállítják a romos épületet. A helyreállítást most visszaállítás követi.
Három évre bezár a Közlekedési Múzeum
A kormány tavaly áprilisban tette világossá, hogy kiemelt fejlesztési célnak tekinti a múzeum felújítását 2018. március 15-ig. És „egyetért azzal, hogy a Projekt keretében a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum épülete eredeti állapotának megfelelően kerüljön helyreállításra.” Részleteket itt olvashatnak.
Ideiglenes helyszíneken
Hogy a hároméves zárva tartás alatt a gyűjtemény hová költözik, megtekinthető lesz-e valahol, és hová kerülnek a nagyméretű kiállítási tárgyak – a vasúti kocsik, mozdonyok, repülők –, arról Horn Mártont, a Városliget Zrt. kommunikációs vezetőjét kérdeztük. A műtárgyak az egyedi specifikációjuknak megfelelő raktárakba és ideiglenes kiállítótérbe kerülnek.
A múzeum és a Városliget Zrt. szakemberei több szóba jöhető helyszínt vizsgálnak, meg kell felelni a műtárgyak szakszerű elhelyezési követelményeinek, és az érdeklődők elől sem lehet elzárni mindent három évig. Az ideiglenes kiállítás helyéről – hét héttel a zárás előtt – még egyeztetnek.
A repülőkről nem tudni
A repülés szerelmeseit elsősorban az foglalkoztatja, hogy mi lesz a Petőfi Csarnok repüléstörténeti kiállításával. Május 17-ig még megtekinthető, de arra nem kaptunk választ, hogy ezután mi lesz a repülőgépek sorsa.
Ahogy arról lapunkban beszámoltunk, az eredeti épület nem volt alkalmas kiállítási célokra, ezért a két világháború között az egészet el akarták költöztetni Lágymányosra. Ha egykoron nem volt alkalmas kiállítási célokra az épület, akkor miért kell alkalmatlan formában újjáépíteni?
A kommunikációs vezető szerint a korszerű múzeumtechnológiai elvárásoknak is megfelelő épületet kapunk.
Hová menjen az évi 150000 látogató?
A Közlekedési Múzeum a főváros egyik legkedveltebb közintézménye volt.
Évente százötvenezer látogató kereste fel – ezzel dobogós volt a látogatottsági rangsorban.
A bezárás miatt a dobogón egy hely kiadó.